CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: 1×12 fra SRAM TEST: 1×12 fra SRAM
Er 1x12 svaret på alle cykelentusiasters bønner ? Vi har testet den billigste mekaniske MTB gruppe og den dyreste elektroniske landevejsgruppe fra SRAM TEST: 1×12 fra SRAM

 

Det kan efterhånden ikke overaske nogen at hvis det står til de store cykel gear brands skal vi have stadig flere og flere klinger på kassetten. Det er naturligvis afledt af, at når en går et gear op, er de andre mere eller mindre tvunget til at følge efter for ikke at tabe terræn. Men som denne test viser, har det sin pris specielt på de billige grupper. Jeg tilhører den generation der er vokset op med 6-7 krans på kassetten. Idag er normen 11 og 12 og senest er først Rotor og  Campagnolo sat endnu en klinge på, så tallet nu er 13. Den udvikling vil sikkert forsætte lidt endnu, selvom de fysiske grænser er tæt på at være nået i sin nuværende udformning.  De store komponentbrands er tydeligvis ved at cykle sig i stilling med ny teknologi, alene at dømme ud fra de mange patentansøgninger der florerer i øjeblikket.

Men er  1×12 så også lykken for alle ? Nej er vores umiddelbare vurdering efter denne test af to grupper fra SRAM der repræsenterer spændet fra den billigste MTB gruppe til den absolutte topklasse, med elektronisk gearskift til landevej og gravel.

På budget siden repræsenterer NX Eagle  gruppen der er  SRAM entry gruppe til MTB, mens HighEnd gruppen er repræsenteret ved Force/AXS eTap gruppen. Begge grupper var fabriksmonteret på henholdvis en Trek Roscoe 8 og en Cannondale Topstone Carbon Lefty 1. Testen er derfor udelukkende koncenteret om det rent funktionelle på de to grupper.

Specifikationer AXS eTAP

  • Gearudveksling: 520 %
  • Krans:  PG-1295, X01 Eagle, 10-52, 12-speed
  • Kæde:  PC-X01
  • Skiftegreb: Force eTAP
  • Bagskifter: X01 Eagle eTap AXS HRD 12 speed
  • Kranksæt: Force 4oT
  • Vægt:1502 gram
  • Pris: omkring de kr. 17.000,-

Specifikationer NX Eagle

  • Gearudveksling: 454 %
  • Krans: PG-1230 Eagle 11-50
  • Kæde: PG-1230 Eagle
  • Skiftegreb: NX Eagle 12 speed
  • Bagskifter: NX Eagle
  • Kranksæt: Truvativ Descendant 6k Eagle, DUB GXP, 30T aluring, Boost, 170 mm længde (identisk med SRAM Eagle NX DUB)
  • Vægt: 2032 gram
  • Pris. Set til kr. 2700,-

Afprøvning
SRAM var de første til at genlancere x1 geartrains som den seneste frelse på alle vore cykelgear bønner. Det er lykkedes dem at få overbevist en stor skare af cykel diciple, at det er det eneste rigtige. Heldig holder den japanske gigant Shimano stadig fast i x2 ud fra devisen “there is no single truth”. For at presse stadig flere kranse på kassetten, bliver pladsen stadig mere trang, og det betyder, at for top gruppernes vedkommende har man måtte opfinde et nyt kasette system kaldet XD, der ikke er bagud kompatibel med HG. Med NX Eagle er det lykkedes SRAM at bibeholde den traditionelle kassette på bekostning af det højeste gear, hvilket betyder større kompabilitet i valg af hjul. Noget der er temmelig afgørende i de lavere prisklasser hvor den “gamle standard” stadig er den mest udbredte. Den NX Eagle gruppe vi har testet var monteret på en mountainbike. Derfor afviger kranksættet en smul,e men de to er i praksis identiske, da Truvativ er ejet af SRAM. Truvativ  producerer kranksæt både under eget navn og til SRAM.

I forhold til NX 11 er den primære forskel at der er kommet en krans til på og den nu er med 50 tænder. Det giver et gearspænd på 454 %.  NX bagskifteren ligner GX til forveksling med både både X-horizon og Cage Lock.  Kassetten er en tung sag hvor de fleste af kransene er i stål. Alligevel er der også  her X-Sync udfræsninger som på de dyrere grupper. Trigger shifteren er ret basic, men gør det den skal. Den er ikke helt så godt ergonomisk udformet som sine dyrere søskende og funktionen er meget grov og plastikagtig.  Så længe alt er nyt,  rent og top justeret fungerer NX Eagle upåklageligt. Skiftet er præcist og hurtigt når der skiftes til en lavere gear, mens der er en smule tøven når man går op i gear. Efterhånden som kæde og krans og ikke mindst pulley hjulene bliver slidte og beskidte begynder det at knibe med præcisionen, specielt i de højere gear (de mindste klinger på kasetten)

I forhold til 11 speed udgaven kræver NX Eagle væsenlig mere vedligeholdelse mht. rengøring og finjustering af gearene. I vores optik er springet fra 11 til 12 gear på NX niveau ikke nogen ubetinget fordel. Er de superlave gear og de mindre gearspring vigtig, og du holder din cykel i toptrim, kan vi se gruppens berettigielse. For alle andre dødelige, er den gamle NX med de 11 gear stadig et bedre valg, fordi den er mere tilgivende mht manglende vedligeholdelse og rengøring.

SRAM NX Eagle er i vores optik ikke nogen ubetinget forbedring  i forhold til 11 speed udgaven, andet end endnu et gear i den lave ende. Den kræver løbende finjustering for at skifte optimalt og skiftefunktionen i de højeste gear bliver aldrig optimal i forhold til 11 speed udgaven. Desværre har vi som forbruger, der bare skal købe en standard hyldevare, sjældent noget valg, da det er den gruppe der i fremtiden vil være standard monteret på cyklerne. Har du selv valget er dommen ret klar:  Bliv ved den gamle eller invester i nogle af de nye mange alternativer fra de små brands.  De giver færre problemer og skifter bedre også over tid og kræver langt mindre vedligeholdelse og justering.

SRAM har for nuværende ingen 1×12 speed mekanisk geargruppe til landevej/gravel/cross. Til gengæld gør deres eTAP teknologi det forholdvis simpelt for dem at kombinere en MTB Eagle AXS med Force eTap grebene.  Med en X01 Eagle AXS bagskifter kombineret med 10-52 kasettte og en 40 tand på kransættet kommer SRAM overt de magiske 500 % gearspænd. Den lille 10 krans kræver det særlige XD kasettenav for at kunne være der.  Skiftegrebene er Force eTap der kan klare de 12 gear udelukkende ved at ændre softwaren, da der ikke er nogen mekanik i dem. Grebene er de samme som til x2 setup hvor skiftet standard er konfigureret til lavere gearskift i højre greb og højrere gear i venstre. Det kan dog ændres med en app.

Batteriet til motoren kan køre i min 60 timer ved normal brug. Indtil 75 % batteri lyser dioden på bagskifteren grøn ved skift. Herefter rød ved mellem 10 og 25 % og blinkende rødt under 10 %.  Batteriet er aftageligt og oplades i den lille medfølgende USB lader. En opladning tager ca. en time. Skiftegrebene fødes af hver et 2032 celle batteri. Der findes en lille app hvor man kan se status på systemet.

SRAM elektroniske gearskifte er i særklasse. Det skifter lynhurtigt og præcist både op og ned i gear. Selv kontinuerlige skift  gennem alle gearene fungerer fremragende også under belastning. Men der er to problemer der i vores øjne  gør at systemet ikke helt når i mål, primært til gravel og cross. Kædeføringen på de mindste  kranse  10 og 11 er ekstrem hvilket gør at kæden støjer og vrider sig meget. I praksis føles det som om den er slidt. Det bliver langsomt bedre efterhånden som kæden slides til, men aldrig helt optimalt i det højste gear. Skiftet har også har en tendens til at kamme over og skal finjusteres tit via appen. En efterårs dag med løse blade i skovbunden der sætter sig i kasetten er bestemt ikke systemets livret. Igen pinlig renlighed og justering. Indrømmet jeg er meget imponeret over SRAM eTap system der på flere punkter er bedre end det tilsvarende Shimano DI2. Men i praksis syntes jeg det er for sårbart og slet ikke står mål med den skyhøje pris.

Konklusion
SRAM NX Eagle er et godt eksempel på en udvikling der på et område er et skridt frem men på et andet et tilbage. Hvis du selv har muligheden for at vælge, er NX 11 speed stadig det bedste valg for de fleste, der  ikke har overskudet til altid at holde sin gearsystem i toptrim. Topmodellen AXS eTAP er svær ikke at blive imponeret af, men det har også sin pris. Til gravel/cross er batteriteknologien dog det svage punkt.

Link

 

CYKELPORTALEN