CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Trek Roscoe 8 TEST: Trek Roscoe 8
Det er længe siden vi har haft det så sjovt på en mountainbike der tilmed er til at betale. Roscoe 8 er en... TEST: Trek Roscoe 8

– Gå aldrig ned på udstyret-,  er et mundheld som ofte bruges blandt cyklister. Og det er bestemt ikke småbeløb der bliver langet over desken hos de danske cykelhandlerne. Men mindre kan også være lykken, hvis ellers der er disponeret rigtigt, hvad denne  test viser af Roscoe 8 fra Trek Bicycles.

En af verdens største cykelproducenter Trek er kendt for deres mange banebrydende High End cykler og teknologier. Med adgang til alt i HighTech kulfiber og fluelette komponenter bliver man som cykelmedie let en smule forvendt. men fremfor at savle i dyre lirecykler, satte vi os for at prøve hvad Trek egentlig kan levere når der er loft på budgettet. Og hånden på hjertet egentlig er det en meget større præstation at konstruerer en ordentlig cykel med begrænsede midler.

Trek har altid været stor fortaler for mountainbikes med 29″ hjul primært pga af deres hurtighed. Roscoe er en af få modeller hvor Trek afviger fra den praksis, Roscoe 8 har således 27,5″ hjul, men med de store 2,8″ dæk, lugter den en smule af Fatbike. Derfor rekvirerede vi et testeksemplar, primært fordi vi syntes sådan en cykel kunne være mere interessandt for bredden af potentielle mountainbikere som ikke har uanede midler på bankkontoen.  Trek kalder selv deres nye Roscoe 8 “less aggressive, more assertive”

Specifikationer

  • Ramme: Trek Alpha Gold Aluminium
  • Forgaffel: Rock Shox 35 Gold 120 mm
  • Geartrain: SRAM NX Eagle 1×12. 11-50
  • Bremser: Shimano MT 500/501 hydrauliske RT56 180 mm skiver
  • Kranksæt: Truvativ Descendent 6K. 30T 175 mm
  • Krankboks: Truvativ Powerspline
  • Hjul: Bontrager/Formula Nav og Bontrager Line fælge
  • Dæk: Maxxis Recon 27.5 x 2,8″
  • Dropperpost: TranzX 100 mm
  • Styr: Bontrager alu 720 mm
  • Frempind: Bontrager Rythm Comp 50 mm
  • Saddel: Bontrager Arvada 138 mm
  • Pedaler: VP 536
  • Størrelser: S, M, M/L, L, XL, XXL
  • Farver: Sort/rød
  • Vægt: 14.55 kg
  • Pris: kr. 12.499,-

Afprøvning
Trek Roscoe 8 har til trods for sine kraftige brede dæk alligevel en ret klassisk hardtrail fremtoning.Den neutrale matgrå farve i kombination  ret diskrete fremtoning aDen matsorte lakering af rammen i kombination med de gul/røde stafferinger giver cyklen et vist pift.. Finish og forarbejdning er nydelig og efterlader et gedigent indtryk. Det flade overrør kan andet end bare at se anderledes ud. Det giver også en fin standover frigang.  Et stort plus er de mange forskellige størrelser hvoraf tre af dem ligger inden for det spektrum som normalt hedder medium. Det betyder at cyklister med en lidt skæv kropsbygning end gennemsnittet har bedre muligheder for at finde den rette størrelse.

Her er 27,5 ” hjul og dæk også et bedre kompromis end de meget udbredte 29″  som bedst tilgodeser de helt store ryttere.

Fatbiken slog aldrig rigtigt an, men da branchen fandt på at lægge sig i midten og kalde det MTB Plus slog det an. Og med god grund. De godt 1″ bredere dæk giver lige den ekstra snert af traktion og komfort som mange efterlyser brede. Bevarers Roscoe 8 er ikke mountainbiken man lige triller langt på landevej for at komme et smut i skoven. Hertil er den for langsom og tung. Den lever og ånder offroad for skoven sandet og mudderet, hvor praktisk talt intet ligger til hinder for dens fremkommelighed.

Udstyrsmæssigt leverer SRAM Eagle NX tilstrækkeligt med gear og der er også blevet råd til en Rock Shox Gold olie/luft fjedergaffel med 130 mm vandring. I kombination med en Dropperpost saddelpind, kan man sagtens køre noget seriøst trial. Eneste anke her, er frempinden på de 50 mm. Havde den været bare 10 mm kortere havde det været endnu lettere at få vægten godt bagud over bagdækket. Dette vil dog ikke være et problem for alle. I denne prisklasse er det en velvalgt disposition at Trek har brugt Shimano MT500 hydrauliske bremser i kombination med 180 mm skiver. De er lette at dosere og bremser fremragende.

Roscoe er uhyre tillidsvækkende i sin opførsel, specielt ved lave hastigheder hvor den moderate kronrørsvinkel på 68,3 grader i kombination med  de kraftige dæk gør den til lidt af en pedaldreven tohjulet fremkommelighedsmaskine. Der stort set ingen steder du ikke kan komme frem på den her cykel. I det laveste gear forcerer de kraftige dæk enhverv forhindring.  Også som tungtlastet Bikepacking æsel “way off the beaten track” udmærker den sig.

Trek Roscoe 8 er primært en mountainbike du kan have det sjovt på.  Nogen vindende cross country racer bliver den aldrig, hertil er den for tung, Tilgengæld vil du kunne komme op steder hvor de mere lette og levende mountainbikes ofte må give op. På krævende trial nedkørsler lader den dig aldrig i stikken. Her er det en og alene din egen kunnen og mod som sætter begrænsningen.  Hvad Trek Roscoe 8 ikke har i avanceret rør manipulation kompenserer den effektivt for med sine brede dæk. I denne prisklasse er det svært at finde noget som gør det meget bedre.

Konklusion
Trek Roscoe 8 er en ægte fremkommelighedsmaskine i ordets bedste forstand. Den er veludstyret og vil kunne få dig frem og op og ned stort set alle steder. En mountainbike med stor Funfactor til en yderst fornuftig pris.

Link

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN