CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Cannondale Topstone Carbon Lefty 1 TEST: Cannondale Topstone Carbon Lefty 1
Topstone Carbon Lefty 1 er en værdig aftager til Slate der for alvor satte 650B affjedrede gravelbikes på dagsordenen. TEST: Cannondale Topstone Carbon Lefty 1

Cannondale er nok et af de cykelbrand der har turde at gå længst og lancere det ene banebrydende produkt efter det andet gennem tiden, der skiller sig markant ud fra andre. Allerede omkring årtusindskiftet var de helt på forkant med udviklingen, da de lancerede deres Fatty udstyrede crosscykel XS800, som vi havde fornøjelse af at teste på daværende tidspunkt. Siden blev Fattty fjederforgaflen erstattet af den aparte etbenede Lefty, der i dag er en fast bestanddel af Cannondales High End mountainbikes.  I 2016 lancerede Cannondale med Slate en usædvanlig gravelcykel. Et aparte cykel der for alvor satte gang i udviklingsafdelinger rundt omkring. Trods sin fremsynethed og fine køreegenskaber slog den aldrig rigtigt an. Læs vores test af Slate her.

Med Topstone Carbon lanceringen sidste år, (læs vores test af den her) stod det næsten i kortene at der skulle sættes en Lefty på og derved gøre den til en værdig efterfølger for Slate. Med udgangspunkt i Topstone Carbon rammen har Cannondale sat en helt ny udviklet Lefty gaffel på den i kombination med 650B hjul.  

Specifikationer

  • Ramme: BallisTec Carbon Frame, Kingpin suspension system, 12×142 Speed Release thru-axle, dropper post compatible, direct line cable routing
  • Forgaffel: Lefty Oliver Carbon gravel fork, 30mm travel
  • Gear Train: SRAM Force/X01 Eagle eTap AXS HRD 12 speed
  • Kassette: SRAM PG-1295, X01 Eagle, 10-52, 12-speed
  • Kæde: SRAM 
  • Kranksæt: SRAM Force 40T
  • Krankboks: SRAM DUB BB30 ROAD83-A
  • Nav: Lefty 50 for, HollowGram 12x142mm w/ DT Swiss 370 Internals bag
  • Fælge/Hjul: HollowGram 23 carbon wheels
  • Dæk: WTB Venture/ WTB ByWay TCS Light, 650 x 47c, 
  • Styr/frempind: HollowGram SAVE bar-stem
  • Sadelpind: HollowGram SAVE Carbon, 27.2 x 350mm
  • Saddel: Fabric Scoop Shallow Race, titanium rails
  • Størrelser: XS, SM, MD, LG, XL 
  • Farve: Chameleon
  • Ekstra: Speed/GPX sensor
  • Vægt: 9.5 kg
  • Pris: kr. 59.999,-

Afprøvning
Cannondale Topstone Carbon Lefty bygger på den samme Topstone Carbon ramme med den semi active KingPin affjedring i bagrammen. Men for at gøre den mere offroad/gravel kapabel har den fået en helt nyudviklet enkelt krone Lefty forgaffel og 650B hjulsæt.
Lefty Oliver gaflen er kronjuvelen på cyklen. Den er i fuld carbon og har 30 mm vandring. Vægten er kun 1.350 gram. Den har samme opbygning som deres Ocho model men med en mere progressiv affjedrings karateristik der eliminerer bob og gaflen i at  banke helt i bund ved store huller. Det betyder også at de 30 mm subjektivt føles af mere. Den  har en mekanisk lock out i toppen af kronen. Gaflen er uhyre let at indstille ved hjælp af den påtrykte tabel der giver de vejledende indstillinger for lufttryk og rebound i forhold til ens vægt. Disse opgivelser vil passe langt de fleste til en start. Herefter kan man begynde at eksperimentere både med gaffeltryk men også dæktryk for at finde den bedste indstilling. I praksis behøver man ikke lockout indstillingen med mindre der  køres med et meget lavt tryk i gaflen. I praksis tager gaflen de små vibrationer og de helt store bump. Cannondale har som noget nyt konstrueret et fikst hurtigbespænd til bremsekaliberen, så den let kan tages af når hjulet skal tages af og på.

KingPin bagrammen skulle have de samme 30 mm vandring som forgaflen, men kun meget tunge ryttere vil i praksis kunne udnytte det, da der ikke er tale om en aktiv affjedring i traditionel forstand, men udelukkende flex i rammen. Det Cannondale kalder SAVE. Det største udsving ligger i saddelpind, saddelrør og overrør. Men til trods for den i praksis ringe vandring, er man ikke et øjeblik i tvivl om dens virkning, når der skiftes til en mere almindelig gravelcykel. Det er sjældent at opleve en cykel som både er let og levende men samtidige bevarer kontakten ved kørsel på løst underlag. Her er ikke mange som gør den kunsten efter.

Udstyrsmæssigt er der ikke så meget at komme efter, med Top of Line elektronisk gearskifte og 1×12 gear setup fra SRAM samt de superlette Hallowgram hjul, Styr/frempind kombinationen er flot men sætter sin begrænsning mht til optimal indstilling, WTB dæk kombien er lidt aparte med slick bagpå og mønster foran, men som i praksis kompenserer helt godt for den lidt urolige styrrespons.   

Geometrien på Topstone Carbon Lefty er næsten identisk med Cannondale Super Six, så landevejsfolket vil straks føle sig hjemme. Med en akselafstand på 1040 mm og en kædestag længe på kun 415 mm er cyklen meget levende. Faktisk en af de mest levende gravelcykler vi har prøvet. Hvis det ikke var på affjedringen og 650b dækkende ville cyklen garanteret have været meget svær at kontrollere. Pumpes dækkene til maks og låses gaflen, får man en tydelig indikation af hvad affjedring og hjul valg betyder i denne sammenhæng. Med den rette setup, dæktryk og en hovedsagelig siddende kørestilling forholder tingene sig anderledes. Her er du subjektivt flyvende så længe der er tale om større grusvej og stier. På stejle opkørsler er den afhængig hvor meget du vejer svært at få baghjulet til at bevare kontakten. Her betyder det rette dæktryk/valg uhyre meget. 

Som Bikepacking cykel er Topstone Carbon Lefty mindre velegnet. Hertil er den for levende i sin opførsel specielt i styretøjet der forværres hvis der sættes en tung styrtaske på. Selve Lefty forgaflen sætter også sine begræsninger mht til tasker.  

Cannondale Topstone Carbon Lefty 1 er en fantastisk velkørende gravelcykel for dem som kan lide en hurtig og kvik acceleration og styr respons samtidig med at du får komfort og sublim kontrol på løst underlag. Selvom den sagtens kan bruges på landevej og kan monteres med 700c hjul og dæk, der dog kræver udskiftning af indmaden i Lefty forgaflen, er den primært til den cyklist der primært cykler på grus og stier. 

De påmonterede 47 mm WTB dæk er grænsen for dækbredde i 650B og godt 42 mm i 700 C. Lidt mere plads havde været rart da der en tendens til at graveldæk skal være bredere. 

Ud over den testede topmodel Lefty 1 fås en Lefty 3 med samme ramme, men med Lefty forgaffel i aluminium. Prismæssigt koster den cirka det halve og vejer næsten 2,5 kg mere. 

Springet mellem de to modeller syntes ret stort både pris- og vægtmæssigt. En model i mellem de to eller måske et løst rammekit ville være et godt supplement. 

Konklusion
Cannondale Topstone Carbon Lefty, er en værdig efterfølger til Slate omend den er meget forskellig fra den i køregenskaber. Cyklen er stadig i kategorien for niche gravel bikes men kombinationen af Lefty frontaffjedring med KingPin systemet bagpå gør den til lidt af en vinder i kategorien for affjedrede gravelbikes for dem som elsker en hurtig og kvik gruscykel. Lefty Oliver forgaflen er i sin helt egen liga på linie med Lauf gaflen. Cannondale Topstone Carbon Lefty 1 har været et dejligt men dyrt bekendskab som bliver svær at returnere.

Link

CYKELPORTALEN