CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Cannondale Topstone Carbon TEST: Cannondale Topstone Carbon
Cannondales nye Topstone Carbon tager det beste fra to konkurrenter og forener det på en ny måde. Om det så er nok til at... TEST: Cannondale Topstone Carbon

 

Cannondales Slate med Lefty forgaflen står for denne tester stadig som en af referencerne indenfor Gravel og har vist vejen for en række andre brands. Men dens aparte udseende og affjedring er aldrig rigtig slået an hos de lidt mere konservative cyklister. Sidste år lancerede Cannondale en mere landevejsspecifik udgave kaldet Topstone.  En gravel specifik aluramme med kulfiberforgaffel først og fremmest til en  attraktiv pris. Denne får nu følgeskab af topmodellen Topstone Carbon. De fleste af Cannondales nye landevejsmodeller har fået en gevaldig overhaling fra det lidt før, runde og buttede, til det mere kantede med firkantede rørprofiler. Uden at ville træde Cannondale specielt over tæerne og på nogen måde at neglicere de påståede tekniske fordele, kan vi bare konstatere at det i øjeblikket er trenden på alle de store toneangivende brands. Og det er jo altså heller ingen hemmelighed at langt de fleste brands også bruger Open Mould rammer,  der grundlæggende er helt ens og fremstillet på de samme fabrikker i fjernøsten.  Selvom lønomkostningerne stadig er lave i Østen,  koster en støbeform immervæk mange penge og specielt hvis samtlige ens modeller skal have hver deres og en ny hvert år.

I vores optik bør du som forbruger se stort på det teaterstykke, der går ud på at bilde os ind at alt er unikt og custom for netop deres brand, og istedet bare koncentrere dig om du kan lide en specifik model/brand fremfor en anden og så glemme alt om hvor og hvordan den er produceret. Hånden på hjertet, så er forskellene mellem de enkelte brands marginale, og i sidste ende er det ofte mere følelser end reel objektivitet som afgør forskellene.

Topstone Carbon skiller sig ud på et væsentligt punkt, og det er deres Kingpin suspension, der i princippet er en videreudvikling af det i Synapse modellernes  SAVE kædestag som er eftergivelige i det vandrette plan. Ved at indføre SAVE punkter i bagrammen, saddelpinden og saddelpindsrøret og lade bagrammen kunne dreje i et fikspunkt på saddelrøret kan man får op til 30 mm vandring uden at bruge et fjederelement.

Specifikationer

  • Ramme: Cannondale Ballis Tec Carbon
  • Forgaffel: Cannondale Ballis Tec Carbon 55 mm offset
  • Geartrain: SRAM Force eTap AXS
  • Hjul: Cannondale HollowGram
  • Dæk: WTB Riddler 700 x 37 mm
  • Styr: HollowGram SAVE Carbon
  • Frempind: HollowGram SAVE alu
  • Saddelpind: SAVE 27.2 x 300
  • Saddel: Fabric Scoop Shallow Race
  • Farve: sort/rød
  • Størrelser: XS, S, M, L, XL
  • Vægt: Omkring 8.5 kg
  • Pris: kr. 43.999,-

Afprøvning
Optisk er Cannondale Topstone carbon en flot cykel væk fra det tidligere lidt buttede Cannondale look.  Topmodellen er elegant med sin rød/sorte lakering og diskrete stafferinger. Cannondale benytter som så mange andre udpræget systemintegration på godt og ondt. Indrømmet den integrerede frempind/styr kombi ser elegant ud, bortset fra den gyselige GPS mount på oversiden. Men hvis du som rytter bare afviger en smule fra gennemsnittet, kan det være svært at forliges med. At Topstone Carbon stadig er mere landevej end gravel understreges også af styret er uden flare (vinkling) og den manglende beskyttelsesplade af kulfiberstellet på undersiden, noget som alle konkurrenter har.

Den forholdsvise lange offset på forgaflen giver en lidt roligere opførsel end f.eks Super Six, men ellers ligner de to cykler hinanden meget mht til stivhed og antrit i hovedrammen, som er et af Cannondales kendetegn. Kingpin systemet i bagrammen har afgjort sin force på landevej hvor den gør Topstone til en af de bedste  langdistance komfort racere vi har prøvet. Den påståede forbedring mht til komfort og kontrol oplevede vi ikke i samme grad off road, hvor cyklens subjektivt stadig føles meget levende og for denne tester for levende til at kunne cykle på timevis offroad. Det hjælper en smule at montere 650B hjul med 47 mm dæk men Topstone når aldrig rigtig helt i mål som en behagelig Gravelbike.  Smides der Bikepacking tasker på den hjælper det en smule, noget som kunne indikere at konstruktionen ikke helt er tunet optimalt. Jeg kunne forstille mig at noget større og tungere ryttere vil opleve det noget anderledes.

For mig virker det som om Cannondale denne gang har ville lave noget primært for at skille sig ud, men som reeelt set ikke gir den ønskede effekt, landevejsbrug undtaget, hvor den isoleret set er fremragende. Med et sæt landevejsdæk er den for denne tester tæt på den optimale landevejscykel.

Cannondales nye Topstone er i vore øjne primært en super komfortabel landevejsracer, vil og mærke hvis dækkene skiftes ud til mere landevejsspecifikke typer. Offroad vil vi kun anbefalede den over forholdvis korte og hurtige distancer. Som langturs Gravel/Bikepacking cykel primært offroad findes der bedre alternativer inklusiv deres egen Slate som stadig er referencen. En dum ting som andre medier også har observeret, er at rammen knirker formodentlig noget som kan løses ved tilspænding og lidt mere brug af fedt.

.

+++

  • Komfort landevejsracer
  • Let

  • Knirkelyde

Konklusion
Testen af Topstone Carbon, har været lidt en blandet oplevelse, da vi primært nok havde nogle andre forventninger. Som landevejsracer/let crosser  virker den yderst overbevisende mens den som decideret gravelbike desværre må se sig overhalet af andre inklusiv deres egen Slate. Vi kan afgjort se et potentiale i den, hvis Cannondale i  fremtiden ville kombinere deres Kingpin suspension med noget tilsvarende foran og så kun specificere den til 650B hjul og gøre den reelt Bikepacking/Gravel specifik. Som den er nu, er den ikke rigtigt hverken fisk eller fugl.

Cannondale Topstone kan købes i forskellige udstyrsvarianter mellem kr. 27.499,. og 43.999,-

Link

CYKELPORTALEN