CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Geniessen Pur med en snert af tysk grundighed Geniessen Pur med en snert af tysk grundighed
Den 650 km lange cykelrute fra Berlin til København er i disse år på alles læber som en af de mest omtalte og populære... Geniessen Pur med en snert af tysk grundighed

BerlinKopenhagen10

Den 650 km lange cykelrute fra Berlin til København er i disse år en af de mest omtalte og mest populære europæiske cykelruter. Ruten har sit afsæt i den eksisterende cykelrute føring i Tyskland og Danmark, der efterfølgende er blevet udbygget og føjet sammen til en sammenhængende rute med fælles afmærkning, og kortmateriale.

Specielt de tyske medier og familieturister har været ude med riven omkring ruteføringen i Danmark, der mange steder ikke er adskilt fra den øvrige trafik, hvilket specielt børnefamilier finder en smule utrygt.  Dette er også korrekt, men seværdigheds oplevelsen er her prioriteret lidt højere end maksimal sikkerhed. Og børn skal vel stadig lære at cykle blandt andre trafikanter. Desuden er der bare ikke mere plads at tage af i Danmark til etablering af nye cykelveje. Et problem som ikke i samme grad kendes i Tyskland, hvor man bare inddrager en skovvej til cykelrute, helt uden biltrafik. En anden ikke uvæsentlig faktor, er mulighederne for at kunne få sin cykel med tog og bus.  Her er den danske model bortset fra regionstog og S-Tog til dumpekarakter.  Hvorfor skal børnefamilier og barnevogne stadig prioriteres højere ?  Danmark er for længst hægtet af, mens det øvrige Europa inkl. Tyskland byder på næsten optimale cykelmedtage ordninger. Det vender jeg tilbage til.

Som sagt er det svært at være profet i sit eget land, så derfor gik turen sydover på strækningen fra Rostock til Oranienburg, for på egen cykel og sjæl at opleve om der slet ikke er noget at komme efter hos vores tyske naboer, der som bekendt er vidt berømmet for deres umådelige grundighed grænsende til det ekstreme.
Udgangspunktet var Rostock med tyvstart i Nykøbing Falster, da man er tvunget til at cykle den strækning, da al offentlig transport med cykelmedtagning i lille Daisyland nærmest er umuligt. (alt for det rådne automobil)  Kan ikke cyklister som sidder med planlægningen ikke snart få ind i deres lille hoved, at turcyklister ikke altid bare kan cykle hele vejen, men ønsker at kunne tage toget på delstrækninger enten pga af tidsmangel eller fordi strækningen bare er kedelig.

BerlinKopenhagen04

Starten
Udgangspunktet var Rostock og efter to timers fredelig morgensejlads som blev slået ihjel med dyr Scanlines kaffe og morgenbrød, indfandt virkeligheden sig atter, da jeg hostende måtte vente på bildækket, mens vor tids herskende klasse, af tunge dieseltrukne lastbiler og benzinslugende hurtigløbere, ikke hurtigt nok kunne komme fra borde.  Kunne man ikke have vist den smule hensyn at lade cyklisterne komme først fra borde ?
Efter igen at have fået vejret udenfor i den opstigende røde morgensol,  får jeg efter få meters kørsel det første indtryk af den tyske grundighed, hvor absolut intet er overladt til tilfældigheder og egenhændig navigation.  Du kan roligt lade både kort og GPS blive hjemme og koble hjernen på standby og istedet nyde  landskabet og kædens rolige snurren.  Nogle vil elske det, mens andre, måske syntes det er lige kedeligt nok.  På hele strækningen uden brug af kort og GPS, lykkedes det mig kun at køre forkert to gange. Begge gange pga af vejarbejde, hvor man ikke lige havde taget højde for afmærkning af omkørslen. Heldigvis lod de flinke vejarbejdere mig cykle igennem et af stederne. Overalt er ruten tydeligt afmærket med tydelig skiltning, der for hver 10-15 km er suppleret med store oversigtstavler som giver det store forkromede overblik i forhold til større byer og seværdigheder.  I modsætning til Danmark hvor skiltningen sidder lavt er den i Tyskland placeret højt hvor den ikke så let forsvinder bag buske og hegn. 1-0 til Tyskland.

Selve ruteføringen og afmærkningen er til UG med kryds og bolle og næsten 100% sikker med hensyn til børn. Godt 90 % af ruten forløber enten på cykelstier eller lukkede biveje, så alle kan slappe fuldstændig af.  Campingpladser tæt på ruten er få, og standarden er under gennemsnit.  Til gengæld er der mange vandrehjem som er yderst prisrimelige og af god standard.

BerlinKopenhagen03

Rostock
Hansestaden Rostock kan spores helt tilbage til omkring 12oo tallet hvor den blev grundlagt af købmænd. Byen udviklede sig hurtigt til en driftig handelsby og blev hurtig centrum for søtrafikken i Østersøen. Byen her en smuk gemmel bymidte centreret om Petri kirken.    Fra Rostock går det sydover i åbent landskab mod Schwaan.  Området har stadig tydeligt præg fra da Tyskland var delt. Specielt de små byer som næsten er uforandret fra den tid med sine snorlige gader og ensformige huse.

BerlinKopenhagen07

Gustow
Den største turistattraktion er slottet der stammer fra perioden 1558 til 1599. Det anses som et af de mest betydende renæssanceslotte i Nordtyskland. Der er daglige rundvisninger for de interesserede. Der er rigeligt med hoteller og pensioner i selve byen, men i overkanten til mit budget, så jeg cykler godt 7 km videre af ruten hvor jeg finder et dejligt vandrehjem tæt ved søen. Gode store værelser, rimelige priser, morgenmad og masser af fred og ro.

 

BerlinKopenhagen02Heilbad Waren
Turen fra Gustov til Heilbad Waren byder nok på det mest kupperet terræn på hele ruten. Specielt omkring Krakow am See går det noget op og ned.   Rundt langs søen er der mange fine udsigtspunkter over søen. Der er en strækning på 7 km gennem tæt skov til Jabel hvor vejen er grus og meget ujævn.  Ved Jabel godt 10 km før Heilbad Waren ligger en meget lille primitiv campingplads uden nogen faciliteter.  Da det styrt regner vælger luksuscyklisten at cykle ind til Heilbad Waren og finder et kedeligt billigt hotelværelse ovenpå en bowlinghal.  Der blev taget kegler hele natten…

Se flere billeder fra turen her.

BerlinKopenhagen11

Furstenberg Havel
Strækningen fra Heilbad Waren til Furstenberg Havel går gennem megen skov, men af og til åbner landskabet sig, og man får naturligt lyst til at holde en pause og nyde landskabet. Men af uforklarlige grunde har tyskerne placeret alle rastepladser godt nok med både bord og bænke inde i skovene. 1-1 til Danmark.  Furstenberg er kendt for et af de dystre minder fra anden verdenskrig. KZ lejren Uckermark hvor mere end 5000 unge kvinder i alderen 17-23 år mistede livet. Begrundelsen for deres anbringelse var tilpasningsvanskeligheder og kriminalitet. De fleste døde mellem 1940 og 42 som resultat af mishandling, underernæring og hårdt tvangsarbejde. I slutningen af krigen blev lejret også brugt til “die endlösung” af jøder.  I dag ligger området øde hen som museum.  De gamle soldaterbarakker er omdannet til vandrehjem.

BerlinKopenhagen09

Oranienburg
Efter en overnatning i disse dystre omgivelser hvor tankerne fik frit løb til de uhyrlighederne, forsætter jeg næste morgen i regn og blæst igennem Berlins murstensvugge. Et 50 km2 stort område omkring floden Harvel hvor man indtil midten af 60 erne gravede ler til de mange teglværker som brændte sten til Berlin. Idag ligger området øde hen med alle de forladte teglværker. Ziegeleipark Mildenberg  er et levende museum som man afgjort bør besøge. Her får man et indblik i det hårde arbejde med at producere tegl og en rundvisning i de to store ringovne med interaktivt show der gør oplevelsen spændende. Den flotte gamle slotsby Oranienburg nås sidst på eftermiddagen, hvor jeg indlogerer mig på vandrehjemmet i udkanten af byen. En fantastisk gammel bygning hvor der var 4 meter til loftet i værelserne.

BerlinKopenhagen08

Brille defekt
Da jeg tidligere har oplevet Berlin på cykel i forbindelse med en pressetur for cykelløbet Berlin – København, var det min plan at stoppe i Oranienburg. Paradoksalt så knækker mine briller næste morgen netop i Oranieburg. Med et udtalt nærsyn er det praktisk taget umuligt at cykle uden briller. Jeg får dem nødtørftigt sat sammen med tape og triller ind til byen for at finde en optiker. Trods ihærdige forsøg lykkedes det ikke at lime dem, så enden bliver at jeg køber nogle kontaktlinser uden flerstyrke.  Da det er mere end 10 år siden jeg sidst har brugt kontaktlinser og specielt lysfølsomheden og det at jeg ikke kan se skarpt tæt på, sætter mine evner på en alvorlig prøve da jeg skal hæve penge og trække en togbillet på stationen for tilbageturen til Rostock.
Det lykkedes dog at komme på det rette tog hvor det er en udsøgt fornøjelse at have cyklen med Deutshe Bahn som i den grad er optimeret mht cykelmedtagning. Materiellet er de samme todækker Bombardier vogne som DSB bruger, men i modsætning til DSB, er her et cykelafsnit i hver eneste vogn med plads til 10 cykler. Og de bliver benyttet flittigt, skulle jeg hilse og sige. På hver eneste station stiger cyklister af og på i en lind strøm. De fleste har kort og madkurv med. Langs hele jernbanelinien fra Berlin til Rostock er der et righoldigt cykelrutenet som er velegnet både som dagsture og længere weekendture.  Igen må man bare konstaterer at lille selvtilfredse Danmark igen er blevet hægtet gevaldigt af mht cykelrutenet i Danmark. Vi er bestemt IKKE noget foregangsland mere.

BerlinKopenhagen06

Auf weidersehen
Hjemme igen kan jeg gøre status over turen. Er du til cykeltouring på den lette og bekvemme måde er den tyske del af København – Berlin ruten oplagt. Ruteføringen er forbilledlig og sikker og børnevenlig. Der er masser af seværdigheder undervejs både for store og små.  Infrastrukturen gør det let at tage cyklen med toget frem eller tilbage eller dele af den. Terrænmæssigt kan langt de fleste være med. Ruten er som den første i verden udlagt med ladestationer for hver 50 km til elcykler.  Tyskerne har gjort et imponerende (læs dyrt) arbejde med at lægge flisebelægning på mange af vejene.  Rastepladser med udsigt er en mangelvare. Der er del kedelige skovområder men generelt cykler man på vej veje kun udlagt til cykler. De før så berygtede brostensbelægninger er idag stort set fjernet og erstatter af en meget imponerende (læs dyr) fliesbelægningl. 2-1 til Tyskland

Bøger og kort
Som sagt så behøver man ikke kort for at kunne køre turen. Det er stort set umuligt at køre forkert. Forlaget Bikeline har udgivet en lille kortbog med lamminerede sider med kortudsnit 1:75.000 og masser af baggrundsmateriale om seværdigheder og overnatningsmuligheder. Bogen suppleres af et GPS spor som kan downloades til sin GPS.  Bogen er på tysk men dækker hele ruten fra Berlin til København. Rutekortene er udlagt gående fra Berlin til København, hvilket kan drille en smule hvis man cykler den anden vej.

Bikeline: Radfernweg Berlin – Kopenhagen  ISBM: 978-3-85000-454-1  Euro 13,90

Link

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN