Tilbage i 2011 begyndte UCI’s ramme-godkendelse program. Et program der kræver at alle rammer der skal anvendes i elite konkurrence, skal godkendes af UCI. Du kan læse mere om programmet her. Nu udvider UCI programmet til også at omfatte hjulsæt. Fra januar 2014 skal alle hjulsæt også have en godkendelse og påsættes en ediket der viser at de er godkendt.
Godkendelseproceduren er kommet i stand på baggrund af en gammel sag med de kendte 8 egers Spinergy hjul som når de knækkede gjorde at en masse kulfibersplinter fløj omkring. Det fik feler af de store kendte hjulproducenter til at fremkomme med forslag om en standardiseret test af hjul uanset om egerne er af stål eller kulfiber.
Et andet punkt var det smuthul håndbyggede hjul kunne benytte sig af og på den måde slippe uden om en test. Repræsentanter fra flere af hjulproducenterne siger at de håber, at UCI ikke vil hindre ny teknologi med nye forskrifter.
“Mavic har et godt forhold til UCI. De er bor lige på den anden side af grænsen , så de har let ved at besøge UCI og diskutere forskrifter eller potentielle problemer,” siger Zack Vestal. En Shimano repræsentant, der ønskede at være anonym siger at det japanske selskab har været involveret i UCI drøftelser, der var “på vej i den rigtige retning.”
Langt de fleste af branchens hjulproducenter, ser nødvendigheden og behovet for hjultest selv de selv har investeret store beløb i egne testfaciliteter. Alle lægger de vægt på at hjul også skal testet i den virkelige verden og har lidt svært ved at se at en udefra kommende testindstans kan forbedre væsentligt på dette.
Alligevel er Reynolds åben for de nye regler, der er baseret på det faktum, at UCI anmoder om input i stedet for bare at uddele mandater. Det er en stor forandring til det bedre at UCI nu lytter til os.
Link