TEST: Zipp 404 Firecrest Carbon Clincher
HJULSÆTKOMPONENTERTEST 26. november 2010 CYKELPORTALEN
Zipp har på forholdsvis få år forstået at manifestere sig på, først og fremmest på cykelhjulmarkedet med en meget videnskabelig tilgang. En tilgang som for alvor har fået konkurrenterne op af stolene. Zipp’s absolut største kæphest er aerodynamik. Som de selv siger du kan træne dig til meget men vindmodstanden er stadig den største udfordring. Vil du vide mere om Zipp’s grundlæggende filosofi, kan du læse vores interview med Josh Portner her.
Zipp blev for få år siden opkøbt af SRAM, som gav den fornødne økonomiske saltvands indsprøjtning til Zipp, samtidig med at det tilførte SRAM noget teknologisk know-how på hjulomådet. Og netop avanceret teknologier der masser af i Zipp hjulene. Med relation til det testede hjulsæt skal vi her nævne FireCrest, ABLC og VCLC.
FireCrest
henviser til at fælgen ikke er formet i den traditionelle V-form, som de andre hjul på markedet. ”Vi har forsøgt at tænke udformningen af fælgen helt forfra og er endt med en fælg der er meget bredere end normalt – 27,5 mm – og den har vist sig at være utrolig stærk og mere aerodynamisk end en tynd v-formet fælg. Vi fandt ud af, at vinden følger den brede fælg bedre og ikke skaber så meget modstand, som hvis fælgen var smallere,” forklarer John Fearncombe.
ABLC
henviser til Zipp patenterede fælg overflade som består af en mængde små udhulninger i forskellige størrelser. Disse er medvirkende til at reducere turbulens som igen giver modstand og nedsætter farten. Luftens passage bliver mere jævn og uforstyrret med de små ujævnheder.
VCLC
henviser til en patenteret måde at lægge de enkelte kulfiberlag, så de sammen danner en slags bro som absorberer ujævnheder. Denne teknologi er en af årsagerne til at Zipp hjulene klarer sig så godt på de toppede brosten i forårsklassikerne.
Specifikationer
- Vægt 1557 g (sæt)
- Bremseflade bredde top 24,89 mm
- Bremseflade bund 25,32mm
- Anbefalet dækbredde 21 mm
- DT Swiss kuglelejer
- 16 eger på forhjul
- 20 eger på baghjul
- Profilflange 58mm
Afprøvning
Som motionist har jeg aldrig kunnet se nogen umiddelbar fordel ved højprofil hjul, ud over at de selvfølgelig er et godt blikfang.
Denne opfattelse har jeg godt nok måtte revidere efter at have haft lejlighed til at teste disse hjul under forskellige forhold.
Hjulene kommer komplet med hurtigbespænd, bremseklodser, og ventilforlængere – alle i høj kvalitet. Jeg har prøvet to forskellige typer dæk på cyklen og havde ingen problemer med at sætte dem på og få dem af, og det helt uden dækjern, hvilket er en fordel for at skåne de sarte kulfiberfælge.
Det første observation, er hvor letløbende navene er. Jeg havde straks Zipp mistænkt for at have monteret keramiske lejer, men NEJ, der er tale om standard industrilejer godt nok for DT Swiss, men alligevel, det kan simpelthen ikke gøres bedre.
Der er ingen tvivl om at de letløbende lejer har en stor del af skylden for den fantastiske acceleration der er i disse hjul. Højprofilen påvirker naturligvis sidevindfølsomheden, men ikke i nær så høj grad som jeg ofte har oplevet på andre højprofilhjul. Ingen tvivl om at Zipp udformning med de små dupper ABLC har en positiv indvirkning her. På nedkørsler ruller du stort set fra elle andre i frihjul, imponerende…
Rent subjektivt føles alt ting bare lettere med disse hjul. Ens “gamle” cykel får et gevaldigt turbo løft.
Ofte har højprofil kulfiberhjul en underlig hul lyd når de ruller. Det er ikke tilfældet her. De opfører sig stort set som almindelige hjul.
Højprofil kulfiberhjul er også ofte ekstremt stive og ukomfortable at køre på. Igen, det gør sig ikke gældende med Zipp 404, som er “rare” at cykle på uden at gøre noget specielt væsen af sig.
Lidt for sjov prøvede jeg at montere hjulene med 28 mm crossdæk og tog en hurtig tur i skoven. Det gik helt uden problemer. Zipp 404 er det første kulfiberhjul jeg har prøvet som med god sikkerhedsmargen kan bruges til stort set alt lige fra daglig træning, cykelløb, cross og bjerghjul.
I det hele taget er Zipp mest alsidige hjul pt. som har egenskaber som ligger meget tæt op af deres andre hjul, ja endda på visse punkter er bedre.
I forskellige test af hjulet har det eneste ankepunkt været, at Zipp 404 er for tunge, og bevares de er ikke verdens letteste hjul, men jeg vil så tilgengæld vove den påstand at de hører til blandt de mest letløbende, hurtigste og mest pålidelige højprofil kulfiberhjul jeg nogensinde har prøvet. Og så betyder vægt pludselig mindre. Desuden er det ret ligegyldigt sålænge sporten kæmper med nogle minimums vægtkrav fra UCI side som for længst er nået. Jeg syntes det er modigt gjort fra Zipp’s side at vælge fra over for det evige vægthysteri og i stedet lave nogle hjul som kvalitetsmæssigt er meget svære at slå. Hvor alle konkurrenterne på enkelte punket har bedre data, er Zipp hjulene vurderet ud fra en helhedsbetragtning dem som scorer højest.
Konklusion
Rent teknologisk er Zipp 404 Carbon Clincher en vinder. Sammenlignet med de nærmeste konkurrenter fra Mavic, Lightweight, HED og Reynolds, er der efter min overbevisning ingen tvivl om disse Zipp set ud fra en helhedsbetragtning klart sætter standarden for hvordan et højprofil kulfiberhjulsæt skal laves.
Der ligger utrolig megen forskning og ny teknologi i disse hjul, og ikke mindst grundige test både i laboratoriet og på landevejen som borger for en kvalitet og ydelse som pt. er State of the Art. Kompromisløs kvalitet og ydelse har naturligvis sin pris, og netop prisen er det eneste ankepunkt på disse hjul.
Vejl. udslagspris kr 19.995,-
Link
CYKELPORTALEN
- marts 2025
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- et stort Y til din sadeltaske
- Drømmen om det punkterfri cykeldæk lever stadig
- Tysk High End gruscykel i stål og eftergivelighed
- Mobilitet for alle
- Fra SUV’er til grus og hverdagscykler i din stil
- Tenways tilføjer en ny Plus variant til deres CGO600
- Når verden blev for meget
- Arbejder cykelbutikkerne for egen eller andres succes ?
- Fjällräven lancerer “Hoja” kollektion af cykeludstyr til eventyrcyklister
- Elcykel inkognito
- Indtryk fra Copenhagen Bike Show 2025
- Touring pedal fra Tout Terrain
- Projekt Cairgo Bike
- Tern lancerer 7 års support program
- Sande cykelspecifikationer og kompabilitet- eller måske mangel på samme
- BMC tilbagekalder cykler
- Copenhagen Bike Show hylder diversiteten
- TEST: Bosch Fontus 18V-6 Bike Cleaner
- Skotterne gør tyskerne efter på motor/gearkasse området
- Ladcykel på svenska