CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Zipp 404 FireCrest Carbon Clincher er et kompromisløst hjulsæt som sætter standarden for hvordan højprofilkulfiber hjul skal laves

Zipp har på forholdsvis få år forstået at manifestere sig på, først og fremmest på cykelhjulmarkedet  med en meget videnskabelig tilgang.  En tilgang som for alvor har fået konkurrenterne op af stolene.   Zipp’s absolut største kæphest er aerodynamik.  Som de selv siger du kan træne dig til meget men vindmodstanden er stadig den største udfordring.  Vil du vide mere om Zipp’s grundlæggende filosofi, kan du læse vores interview med Josh Portner her.

Zipp blev for få år siden opkøbt af SRAM, som gav den fornødne økonomiske saltvands indsprøjtning til Zipp, samtidig med at det tilførte SRAM noget  teknologisk know-how på hjulomådet.  Og netop avanceret teknologier der masser af  i Zipp hjulene.  Med relation til det testede hjulsæt skal vi her nævne FireCrest, ABLC og VCLC.

FireCrest
henviser til  at fælgen ikke er formet i den traditionelle V-form, som de andre hjul på markedet. ”Vi har forsøgt at tænke udformningen af fælgen helt forfra og er endt med en fælg der er meget bredere end normalt – 27,5 mm – og den har vist sig at være utrolig stærk og mere aerodynamisk end en tynd v-formet fælg. Vi fandt ud af, at vinden følger den brede fælg bedre og ikke skaber så meget modstand, som hvis fælgen var smallere,” forklarer John Fearncombe.

ABLC
henviser til Zipp patenterede fælg overflade som består af en mængde små udhulninger i forskellige størrelser. Disse er medvirkende til at reducere turbulens som igen giver modstand og nedsætter farten.  Luftens passage bliver mere jævn og uforstyrret med de små ujævnheder.

VCLC
henviser til en patenteret måde at lægge de enkelte kulfiberlag,  så de sammen danner en slags bro som absorberer ujævnheder.  Denne teknologi er en af årsagerne til at Zipp hjulene klarer sig så godt på de toppede brosten i forårsklassikerne.

Specifikationer

  • Vægt 1557 g (sæt)
  • Bremseflade bredde top 24,89 mm
  • Bremseflade bund 25,32mm
  • Anbefalet dækbredde 21 mm
  • DT Swiss kuglelejer
  • 16 eger på forhjul
  • 20 eger på baghjul
  • Profilflange 58mm

Afprøvning
Som motionist har jeg aldrig kunnet se nogen umiddelbar fordel ved højprofil hjul, ud over at de selvfølgelig er et godt blikfang.
Denne opfattelse har jeg godt nok måtte revidere efter at have haft lejlighed til at teste disse hjul under forskellige forhold.

Hjulene kommer komplet med hurtigbespænd, bremseklodser, og ventilforlængere – alle i høj kvalitet.  Jeg har prøvet to forskellige typer dæk på cyklen og havde ingen problemer med at sætte dem på og få dem af, og det helt uden dækjern, hvilket er en fordel for at skåne de sarte kulfiberfælge.

Det første observation, er hvor letløbende navene er.  Jeg havde straks Zipp mistænkt for at have monteret keramiske lejer, men NEJ, der er tale om standard industrilejer godt nok for DT Swiss, men alligevel, det kan simpelthen ikke gøres bedre.
Der er ingen tvivl om at de letløbende lejer har en stor del af skylden for den fantastiske acceleration der er i disse hjul. Højprofilen påvirker naturligvis sidevindfølsomheden, men ikke i nær så høj grad som jeg ofte har oplevet på andre højprofilhjul. Ingen tvivl om at Zipp udformning med de små dupper ABLC har en positiv indvirkning her.  På nedkørsler ruller du stort set fra elle andre i frihjul, imponerende…
Rent subjektivt føles alt ting bare lettere med disse hjul.  Ens “gamle” cykel får et gevaldigt turbo løft.
Ofte har højprofil kulfiberhjul en underlig hul lyd når de ruller. Det er ikke tilfældet her. De opfører sig stort set som almindelige hjul.
Højprofil kulfiberhjul er også ofte ekstremt stive og ukomfortable at køre på.  Igen, det gør sig ikke gældende med Zipp 404, som er “rare” at cykle på uden at gøre noget specielt væsen af sig.

Lidt for sjov prøvede jeg at montere hjulene med 28 mm crossdæk og tog en hurtig tur i skoven.  Det gik helt uden problemer.  Zipp 404 er det første kulfiberhjul jeg har prøvet som med god sikkerhedsmargen kan bruges til stort set alt lige fra daglig træning, cykelløb, cross og bjerghjul.
I det hele taget er Zipp mest alsidige hjul pt. som har egenskaber som ligger meget tæt op af deres andre hjul, ja endda på visse punkter er bedre.

I forskellige test af hjulet har det eneste ankepunkt været, at Zipp 404 er for tunge, og bevares de er ikke verdens letteste hjul, men jeg vil så tilgengæld vove den påstand at de hører til blandt de mest letløbende, hurtigste og mest pålidelige højprofil kulfiberhjul jeg nogensinde har prøvet. Og så betyder vægt pludselig mindre.  Desuden er det ret ligegyldigt sålænge sporten kæmper med nogle minimums vægtkrav fra UCI side som for længst er nået. Jeg syntes det er modigt gjort fra Zipp’s side at vælge fra over for det evige vægthysteri og i stedet lave nogle hjul som kvalitetsmæssigt er meget svære at slå.  Hvor alle konkurrenterne på enkelte punket har bedre data, er Zipp hjulene vurderet ud fra en helhedsbetragtning dem som scorer højest.

Konklusion
Rent teknologisk er Zipp 404 Carbon Clincher en vinder. Sammenlignet med de nærmeste konkurrenter fra Mavic, Lightweight, HED og Reynolds, er der efter min overbevisning ingen tvivl om disse Zipp set ud fra en helhedsbetragtning klart sætter standarden for hvordan et højprofil kulfiberhjulsæt skal laves.
Der ligger utrolig megen forskning og ny teknologi i disse hjul, og ikke mindst grundige test både i laboratoriet og på landevejen som borger for en kvalitet og ydelse som pt. er State of the Art.  Kompromisløs kvalitet og ydelse har naturligvis sin pris, og netop prisen er det eneste ankepunkt på disse hjul.

Vejl. udslagspris kr 19.995,-

Link

 

CYKELPORTALEN