CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Urwahn Waldweisel TEST: Urwahn Waldweisel
En kvik eventyrcykel for dem der vil være på forkant med teknologien, og skille sig ud med markante produktionsløsninger og et iøjnefaldende design TEST: Urwahn Waldweisel

Som en mindre  og ny producent må der i dag virkelig tænkes ud af boksen for at trænge igennem på et marked der oversvømmes af cykler, der grundlæggende allesammen er påfaldende ens.

Urwahn Bikes med base i Magdeburg prøver at gøre tingene på en noget anden måde i mere end en forstand. Den største og mest afgørende forskel, er at benytte 3D printede muffer. For at skærpe interessen har rammen desuden fået  et aparte design med udeladelse af saddelrøret.

Men hvorfor 3D printede muffer
Som et nystartet firma med begrænsede ressourcer giver det en større fleksibilitet mht til produktion, da løse muffer ofte skal specificeres på forhånd og derefter indkøbes i store styktal. Med 3D printede muffer slippes for både værktøjer og lager. Mufferne printes efter behov og kan lynhurtigt ændres i specifikationer.  Urwahn specificerer mufferne og sender herefter en computer fil til deres underleverandør der 3D printer mufferne. Det betyder at hele produktionen kan foregå i nærmiljøet og tilgodese lokale firmaer fremfor at flytte hele produktionen til fjernøsten, med alt hvad det kan indebære af logistiske og kvalitetsmæssige problemer.

Læs mere om Urwahn fra vores besøg i Magdeburg her

Ved at gøre det på den måde, kan Urwahn tilbyde en hel række forskellige modeller uden at  skulle opererer med store styktal og lager. Med baggrund i den samme basis konstruktion kan Urwahn tilbyde flere forskellige udgaver, fra citybike til racebike og ebike, med udvendige gear, indvendige gear, kæde eller remtræk. Seneste konfiguration i rækken er Waldweisel gravelbiken der fås både med og uden motor. Vi har testet den pedaldrevne udgave.

Specifikationer

  • Ramme: Urwahn 3D printet steel
  • Forgaffel: Urwahn carbon
  • Geartrain: Shimano GRX 600 1×11
  • Styr: Acros Gravel handlebar
  • Frempind: Acros
  • Styrfitting: Acros IRC
  • Saddelpind: nn
  • Saddel: Ergon
  • Hjul: Urwahn
  • Dæk: Continental Terra Speed 700 x 35mm
  • Størrelser: XS, S, M, L, XL
  • Farver: sort, gul, rød, blå, grå plus custom
  • Vægt:  10.9 kg
  • Pris: kr. 33.775,-

Afprøvning
Naturligvis udfordrer Urwahn beskueren ved at udelade saddelrører.  Det er lidt det samme som Lefty forgaflen og mono stag for- og bagforgafler. Om der er nogen reel forbedring i forhold til den traditionelle diamant ramme, skal vi ikke afgøre. Men det er et statement om at ville gøre, og vise at tingene kan gøres anderledes.  De 3D printede muffer er til gengæld anderledes og giver stålrammen optiske ligheder med de meget udbredte kulfiberrammer med helt rene og runde former og overgange.

Bortset fra det manglende sadelrør er Waldweisel i den matsorte finish dejlig understated helt uden grafiske elementer. Skal der mere spræl på er der fire andre farver at vælge imellem.

Waldweisel har en ret traditionel stejl landevejs geometri, hvilket mærkes på landevejen hvor den er helt i sit es med en hurtig respons og acceleration.

Selv siger Urwahn at rammen omkring sadelrøret kan give sig op til en centimeter under maksimal belastning. Og det passer også hvis man f.eks kører ned i et større hul i vejen. Her mærkes det tydeligt,  men i praksis under mere almindelig forhold mærker man ikke meget til deres såkaldte flexride. Rammen er stiv og meget responsiv i antrit, selvom den naturligvis lider en smule under den forholdsvis høje vægt. Waldveisel kan monteres med 40 mm brede dæk, men så levnes der heller ikke mere frigang. Testcyklen var monteret med 35 mm dæk fra Continental, og dette sammenholdt med de øvrige kvaliteter er Urwahn Waldweisel udbredt mere landevej/cross end gravelcykel. Den har det afgjort bedst på en grusvej af god kvalitet. Kringlede spor er den for livlig, og og en smule svær at kontrollere, primært på grund af de meget korte kædestag.

Forhåbentlig vil der komme en mk II udgave med en anelse mere tilgivende geometri og mulighed for bredere dæk. Dette burde være rimeligt let at implementere pga af de 3D printede muffer som er de primære delse som skal ændres.

Der er kun en flaskeholder på rammen som dog sagtens kunne være udvidet til at rumme to da der ikke i samme grad skal tages hensyn til den tilsvarende på sadelrøret som jo ikke er eksisterende. Med hensyn til rette størrelsesvalg, skal man gøre sig klart at fordi saddelrøret er udeladt sætter det nogle begræsninger omkring hvor langt saddelpinden kan sænkes. Afhængig af dine mål skal du måske vælge en ramme et nummer mindre end du er vant til.  Alle delmål er tilgængelige på Urwahs site.

Waldweisel er cyklen for dem som vil være helt i front med den nyeste produktionsteknologi, tilhænger af stål som materiale og primært cykler på landevej og bedre grusveje.

Konklusion
Urwahn Waldweisel er en anderledes gravelcykel både optisk og produktionsmæssigt. Kørselsmæssigt er den stadig mest landevej/cross end decideret gravel. Cyklen er primært for dem som øsnker noget markant anderledes.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN