CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Besøg: Urwahn Bikes i Magdeburg Besøg: Urwahn Bikes i Magdeburg
Vi har besøgt Urwahn Bikes der udvikler og producerer en helt unik cykel med 3D printede muffer Besøg: Urwahn Bikes i Magdeburg

I forbindelse med cykelturen til EuroBico slog vi et smut forbi Urwahn Bikes, der holder til i delstatshovedstaden Magdeburg i Sachsen-Anhalt.

I udkanten af byen bag et diskret Urwahn skilt finder vi en, set med cykel øjne interessant, virksomhed der på rekordtid har gjort sig bemærket med en række  cykelmodeller  alle opbygget omkring en stålramme uden saddelpind og med 3D printede muffer i stål.

Cykel Design og komponenter har undergået store ændringer siden cyklens barndom, mens selve kernen i cyklen, stellet stort set stadig produceres på samme måde. Urwahn Bikes er et tysk cykelbrand som gør tingen en smule anderledes. Urwahn blev til på baggrund af et eksamensprojekt i 2013/14 af Sebastian Meinecke.

Cyklen og designet har vundet adskellige design- og innovationspriser. I 2018 blev Urwahn formelt grundlagt på baggrund af flere tyske kapitalfonde der støtter innovation og start-up firmaer.

Firmaet arbejder med en slags joint venture filosof kaldet Fair Frame hvor al udvikling og produktion foregår i Tyskland og i forholdsvis små styktal. Udvikling, markedsføring og slutmontage står teamet bag Urwahn selv for, mens 3D printing af muffer foregår hos en underleverandør i Leipzig. Sammensvejsning og bemaling tager en række små svejse specialister og malervirksomheder sig af, alle beliggende i omegnen af Magdeburg. Valg af stål som materiale er sket ud fra flere parametre, hvor bæredygtighed og genbrug har været en af nøglefaktorerne.

Selve rammen er speciel på flere måder. Ud over at benytter 3D printede stål muffer mangler den også sadelrøret og rammen er fra start forberedt for både remtræk og el.

Rammen er karakteriseret ved kurvede former og et næsten organisk udtryk. Dette understreges af af de 3D printede muffer der i praksis  gør det muligt at sammensætte en stålramme med samme struktur og udseende som det vi kender fra kulfiber. Ved at udelade sadelrøret opnås en mere balanceret og ergonomisk ramme som giver ekstra komfort i ujævnt terræn. Samtidige får cyklen også et markant design der skiller den ud fra mængden. Selve rør sættet i CrMo stål er meget tynde kun 0,9 mm.

Selective Laser Melting
Der hvor Urwahn skiller sig ud er brugen af muffer i en slags 3D printer teknik hvor smeltet stål lag deles med en laser. Efter støbning efterbearbejdes de enkelte dele hvor overskydende indløbs materiale fjernes. Herefter sølv loddes rørene på mufferne ved 700 grader. Dette udføres i hånden. Håndlodning stiller høje krav til præcision med en afvigelse på kun 0,2 mm hvilket er meget lille tolerance blandt hånd svejste stel.

Se youtube video om Selective Laser Melting her

Efter svejsning sendes rammen til pulverlakering før den bliver hærdet i en ovn. Slutteligt tilføres endnu et lag der beskytter mod vejrlig og korrosion.

Urwahn Bikes har i dag otte forskellige modeller i programmet der løbende udvides med specielle Limited Edition modeller Selve rammekonstruktionen er basalt set den samme på alle modeller og kan udstyres som elcykel og med integreret lyssystem. Herudover tilbyder de også kunde specificerede udgaver.  Cyklen kan udstyres med en stålforgaffel eller en præfabrikeret efter Urwahn specificeret kulfiber forgaffel. Hjulsættet på flere af modellerne står Urwahn også selv for.

Firmaet beskæftiger i dag 6 fuldtidsansatte og 14 freelancere. Senest søger de nye medarbejdere inden for markedsføring, udvikling salg mekanik og problemløsning.

Navnet Urwahn er en sammensætning af Urban og Wahnsinn, De enkelte modeller har  dyrenavne som Statfuchs og Waldweisel men også andre betegnelser som Vagabond og Platzhirs har fundet vej i navnerækken. Senest har de lanceret en særlig limited MCM edition i 50 eksemplarer udstyret med Mahle navmotor.

Omkring test er vi blevet lovet et eksemplar af deres pedaldrevne gravelbike Waldweisel i nær fremtid.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN