TEST: TRP Spyre SLC
BREMSERTEST 18. februar 2021 CYKELPORTALEN
Der er en del hype omkring hydrauliske skivebremser som det eneste rigtige. Det betyder at de mekaniske typer har fået et lidt dårligt ry. Noget af kritikken er desværre berettigiet, primært når talen falder på de store brands mekaniske bremser der har lav prioritet fra udviklingsafdelinger der prioriterer udvikling af hydrauliske skivebremser højere.
Men der findes et par brands der laver nogle fremragende mekaniske skivebremser, der godt kan konkurrere med de hydrauliske både mht. til bremsekraft og modulation. Paul Component er den ene, men desværre er de både meget dyre og svært tilgængelige i Danmark. Den anden er TRP Cycling hvis skivebremser er meget udbredte. Genstanden for denne test er deres Spyre der har været på markedet siden 2016. Vi tester her nyeste 2019 udgave TRP Spyre SLR til Direct Mount.
Specifikationer
- Vægt: 146 gram per caliper
- Materiale: Støbt aluminium og kulfiber
- Funktion: Dobbelt virkende cylinder
- Kompabilitet: Virker med alle kabeltrukne landevejsgreb med liniær vandring
- Klodser: TRP ultra-grippy semi-metallic pads. Kompatibel med Shimano M525/M515
- Farver: Sort og blank
- Pris: set til kr. 799,- pr. stk.
Afprøvning
TRP Spyre SLR er en elegant bremse der ikke syner af meget. Dens afrundede blankpolerede look og trækarmen i kulfiber giver et godt førstehåndsindtryk. I forhold til alle andre mekaniske skivebremser på markedet, er den væsentligste forskel på Spyre at den bevæger begge bremsepads. Dette er udført på en meget elegant og simpel måde med en trækarms bue i kulfiber hvor kablet monteres i midten.
Det betyder i praksis at bremsevirkningen er meget mere balanceret og lettere at dosere . Samtidig kommer der jævnt slid på bremseklodserne.
På siden af bremsehuset sidder en lille 3 mm hex skrue som gør det muligt at finjustere bremseklodserne. En smart detajle er det lille plastik dække som holder det værste skidt ud fra bremseklodserne. Samtidig sidder der en tæt lukkende gummi manchet som holder det værste skidt og fugt væk fra at trænge ind i kabelstrømpen. Dette er en fin disposition specielt ved montage af bagbremsen da den er mere udsat fordi kabelenden vender opad.
Montering og justering kan vanskeligt være lettere. Afhængig om du bruger 140 eller 160 mm skiver skal der monteres en lille afstandsadaptor.
Første gang jeg skiftede bekendskab med bremserne var på en medie tur i Tyskland, hvor de var monteret på en Bombtrack Tempest landevejsracer, hvor jeg først observere at der var tale om mekaniske bremser, da jeg skulle fotografere cyklen. På turen havde jeg ikke givet bremserne nogen tanke, da de bare fungerede.
Under normale forhold til landevej og gravel/cross er bremserne fuldt ud tilstrækkelige. De er lette at dosere, og grundet den dobbeltvirkende kaliber er der ikke noget skævt træk. Kun på ekstreme lange nedkørsler bider de knap så godt, men kan forbedres markant ved at udskifte bremseklodserne med et sæt fra Shimano, Jagwire eller Swiss Stop. Bremserne er kompatible med M515/525. Spyre er et oplagt førstevalg for udskiftning på cykler med et sæt standard mekaniske skivebramser. Også for letvægts tunere er der også noget at hente godt 120 gram i forhold til de hydrauliske. Og så er der alle os som bare ikke gider bøvlet med de notorisk drilske hydrauliske skivebremser.
Konklusion
TRP Spyre SLR er et godt eksempel på, at konstrueret rigtigt, kan den mekaniske skivebremse snildt konkurrere med de hydrauliske bremser både mht. bremse evne og modulation. Hertil kan du lægge lav vægt og ukompliceret installation og vedligeholdelse.
Link