CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: TRP HY/RD skivebremser TEST: TRP HY/RD skivebremser
TRP har med deres semihydrauliske skivebremser formået at få hydraulisk bremse funktionalitet, men med kabeltrukne bremsegreb. Det giver gode muligheder for opgradering og brug... TEST: TRP HY/RD skivebremser

trphyrd04

Til trods for at cykelbranchen i en lind strøm kommer med nye produkter, er det ikke ensbetydende med at produkter som har været på markedet stort set uændret i flere år, af den grund er dårligere. TRP Brakes er Taiwanesiske Tektro Brakes High End Brand.  Grundlagt i 1986 og kendt for deres bremser i alle afskygninger, både under eget navn og ikke mindst som OEM leverandør til en mængde store cykelproducenter med endog meget kendte navne imellem.

Skivebremser har to principper, de enkle kabeltrukne systemer, og de hydrauliske med olie. De kabeltrukne er kendt for deres noget uens bremsevne og regelmæssig justering fordi kablet kun er aktiveret fra den ene af de to bremsesko som klemmer om skiven, men mens de hydrauliske aktiverer klodserne fra begge sider, hvilket gør den væsentlig lettere at betjene og lettere at kontrollere bremsekræften. Den væsentligste fordel ved olie er at olietrykket automatisk kompenserer for slid som sker på klodserne så klodserne altid sidder perfekt centreret. Retfærdigvis skal nævnes at der nu findes nye dobbeltaktiverede kabeltrukne bremsesystemer som TRP egen Spyre bremse som kan lidt af det samme trick.

trphyrd08

 

Den hydrauliske skivebremse afledt af motorcykelsporten blev først udbredt på mountainbikes med lige styr og de traditionelle fingergreb, og først de senere år har de toneangivende producenter lanceret hydrauliske skivebremser til cykler med racerstyr. Flere små producenter har gennem tiderne forsøgt sig med GeorgeGearløs konstruktioner som kan forene hydrauliske bremser med kabeltrukne bremsegreb, men uden at opnå den helt store udbredelse.

TRP lancerede for en del år siden deres løsning for dem som gerne vil kombinere almindelige kabeltrukne bremsegreb med hydrauliske skivebremser i form af Model Hy/Rd.  I forbindelse med testen af Trek 720 tourcyklen har vi haft lejlighed til at langtidsteste bremserne. Almindelige hydrauliske skivebremser har et olieresovoir både i bremsekaliberen (hovedet) og bremsegrebet der er forbundet med en slange. På Hy/Rd bremsen sidder olieresoivaret nede ved selve bremseKaliberen og cylinderen aktives af kabeltrækket fra bremsegrebet.

trphyrd07

Specifikationer

  • Princip: Simihydraulisk
  • Vægt: 195 g
  • Passer til skivediameter: 140 eller 160 mm
  • Pris: omkring de 1000 kr.
trphyrd02
Afprøvning
Normalt som i vores tilfælde, er bremserne monteret på en færdig cykel, men TRP tilbyder dem også i løssalg både både med og uden bremsegreb, så der er rige muligheder for at opgradere en eksisterende cykel med de komponetkombinationer man ønsker.  I forhold til andre bremser fylder HyRd noget mere fordi olieresovoiret  sidder nede ved kaliberen. Det skal man lige være opmærksom på, at der er tilstrækkelig plads på den ramme du vil montere dem på, specielt ved studser som er placeret indvendig på bagstaget og hvis der sidder skærme på cyklen.  Monteringen er lige ud af landevejen og der er god hjælp at hente i den tre sider instruktion som via billeder og tekst fortæller hvordan man monterer dem.
trphyrd10

Ideen bag princippet, er at rene hydrauliske bremsesystemer er ret dyre og man er låst fast til en bestemt udformning af bremsegrebet.  Med TRP system kan du bruge de greb du allerede har eller dem du foretrækker. Testen blev udført med Shimano 105 greb og den kombination fungerer upåklageligt.  Er man vant til de traditionelle kabeltrukne skivebremser kender man til den ret lange vandring i kablet og en vis eftergivelighed i kablet. Den er der stadig men i meget mindre grad.  Justering pga slid er mindre fordi oliebadet kompenserer og angiber bremseklodserne fra begge sider.
Kritiske røster pointerer at bremserne skulle løbe varme og at olieresoirvaret skulle koge over pga dens placereing tæt på skiven. Det lyder ret usandsynligt, jo måske under stationære test som TRP selv har udført. Vi har kørt med en fuldtlastet turcykel på meget lange nedkørsler naturligvis hvor skiven bliver ekstrem varm men aldrig på bekostning af bremsekraften, som under alle forhold har været tilstede og har været lette at dosere via grebene. HyRd skuffer ikke, de fungerer upåklageligt både i tørt og vådt føre.

trphyrd09

Naturligvis opnås ikke den helt samme kontrol og følelse som på ægte hydrauliske skivebremser, men det er tæt på og stadig væsentligt bedre end de rene kabeltrukne løsninger.  Bremseklodserne er standard og Shimano M525/M515 kompatible. Dvs sige at du kan få forskellige trediepart klodser med andre belægninger/egenskaber fra fabrikanter som Fibrax og SwissStop

trphyrd11

Konklusion
TRP hybridbremser er en oplagt og rimelig billig opgradering for at få hydraulisk bremsefunktion på landevejs cyklen ved brug af traditionelle kabelaktiverede bremsegreb.

Vurdering-4

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN