TEST: TRP HY/RD skivebremser
BREMSERTEST 23. oktober 2015 CYKELPORTALEN
Til trods for at cykelbranchen i en lind strøm kommer med nye produkter, er det ikke ensbetydende med at produkter som har været på markedet stort set uændret i flere år, af den grund er dårligere. TRP Brakes er Taiwanesiske Tektro Brakes High End Brand. Grundlagt i 1986 og kendt for deres bremser i alle afskygninger, både under eget navn og ikke mindst som OEM leverandør til en mængde store cykelproducenter med endog meget kendte navne imellem.
Skivebremser har to principper, de enkle kabeltrukne systemer, og de hydrauliske med olie. De kabeltrukne er kendt for deres noget uens bremsevne og regelmæssig justering fordi kablet kun er aktiveret fra den ene af de to bremsesko som klemmer om skiven, men mens de hydrauliske aktiverer klodserne fra begge sider, hvilket gør den væsentlig lettere at betjene og lettere at kontrollere bremsekræften. Den væsentligste fordel ved olie er at olietrykket automatisk kompenserer for slid som sker på klodserne så klodserne altid sidder perfekt centreret. Retfærdigvis skal nævnes at der nu findes nye dobbeltaktiverede kabeltrukne bremsesystemer som TRP egen Spyre bremse som kan lidt af det samme trick.
Den hydrauliske skivebremse afledt af motorcykelsporten blev først udbredt på mountainbikes med lige styr og de traditionelle fingergreb, og først de senere år har de toneangivende producenter lanceret hydrauliske skivebremser til cykler med racerstyr. Flere små producenter har gennem tiderne forsøgt sig med GeorgeGearløs konstruktioner som kan forene hydrauliske bremser med kabeltrukne bremsegreb, men uden at opnå den helt store udbredelse.
TRP lancerede for en del år siden deres løsning for dem som gerne vil kombinere almindelige kabeltrukne bremsegreb med hydrauliske skivebremser i form af Model Hy/Rd. I forbindelse med testen af Trek 720 tourcyklen har vi haft lejlighed til at langtidsteste bremserne. Almindelige hydrauliske skivebremser har et olieresovoir både i bremsekaliberen (hovedet) og bremsegrebet der er forbundet med en slange. På Hy/Rd bremsen sidder olieresoivaret nede ved selve bremseKaliberen og cylinderen aktives af kabeltrækket fra bremsegrebet.
Specifikationer
- Princip: Simihydraulisk
- Vægt: 195 g
- Passer til skivediameter: 140 eller 160 mm
- Pris: omkring de 1000 kr.
Ideen bag princippet, er at rene hydrauliske bremsesystemer er ret dyre og man er låst fast til en bestemt udformning af bremsegrebet. Med TRP system kan du bruge de greb du allerede har eller dem du foretrækker. Testen blev udført med Shimano 105 greb og den kombination fungerer upåklageligt. Er man vant til de traditionelle kabeltrukne skivebremser kender man til den ret lange vandring i kablet og en vis eftergivelighed i kablet. Den er der stadig men i meget mindre grad. Justering pga slid er mindre fordi oliebadet kompenserer og angiber bremseklodserne fra begge sider.
Kritiske røster pointerer at bremserne skulle løbe varme og at olieresoirvaret skulle koge over pga dens placereing tæt på skiven. Det lyder ret usandsynligt, jo måske under stationære test som TRP selv har udført. Vi har kørt med en fuldtlastet turcykel på meget lange nedkørsler naturligvis hvor skiven bliver ekstrem varm men aldrig på bekostning af bremsekraften, som under alle forhold har været tilstede og har været lette at dosere via grebene. HyRd skuffer ikke, de fungerer upåklageligt både i tørt og vådt føre.
Naturligvis opnås ikke den helt samme kontrol og følelse som på ægte hydrauliske skivebremser, men det er tæt på og stadig væsentligt bedre end de rene kabeltrukne løsninger. Bremseklodserne er standard og Shimano M525/M515 kompatible. Dvs sige at du kan få forskellige trediepart klodser med andre belægninger/egenskaber fra fabrikanter som Fibrax og SwissStop
Konklusion
TRP hybridbremser er en oplagt og rimelig billig opgradering for at få hydraulisk bremsefunktion på landevejs cyklen ved brug af traditionelle kabelaktiverede bremsegreb.
Link