TEST: Trek 720 Disc
RACER & CROSSTEST 23. september 2015 CYKELPORTALEN
Trek Bicycles blev grundlagt 1 1976 og kan næste år fejre 40 års jubilæum. De går for at være et af de mest succesfulde og største cykelbrands i verden. Idag er de først og fremmest kendt for banebrydende design i kulfiber på mountainbike og racercykelområdet. Men deres rødder ligger i cykeltouring, hvor det hele startede noget mere beskedent med turcykler i stål. Det første år producerede man godt 800 cykler. Metoden var old school med muffer og lodning. Idag er det et astronomisk styktal som ryger ud af de mange fabrikker og kun en stålcykel er tilbage i programmet iform af den næsten ikoniske og klassiske turcykel model 520. Men turcykling behøver ikke være tungtlastede cykler med bagagebærer og tasker. Med den nyeste model 720 Disc har Trek villet vise at turcykling også kan være for de hurtige drenge og piger.
Specifikationer
- Ramme: Trek 100 Series Alpha Aluminium med beslag til bagagebærer og skærme, Inboard skivebremsemontering
- Forgaffel:Trek touring kulfiber til skivebremse
- Gear: Shimano 105 11 speed
- Kasette: Shimano 105, 11-32, 11 gear
- Kæde: Shimano HG600
- Kranksæt: Shimano RS500, 50/34T
- Bremser: TRP HY/RD skivebremser kabel/hydraulisk, 160 mm
- Hjul: Bontrager Tubeless Ready skivebremse
- Dæk: Bontrager AW1 Hard-Case Lite, 700x28c
- Styr: Bontrager Race Lite IsoZone, VR-CF, 31,8 mm
- Frempind: Bontrager Elite, 31,8 mm, 7 grader, m. beslag til computer og lygter
- Styrfitting: VP Lukkede lejer, forseglet
- Saddel: Bontrager Paradigm 1
- Saddelpind: Bontrager alu, vippehoved med 2 bolte, 27,2 mm, 8 mm offset
- Tasker: Bontrager 2 x 8 liter vandtætte
- Forbagagebærer:Quickrelease maks 2 x 3 kg
- Størrelser: 49, 52, 54, 56, 58 og 61 cm
- Farve: Sølvgrå
- Vægt: 9.3 kg
- Pris: kr. 13.499,-
Afprøvning
Selv kalder Trek deres 720 Disc for en hurtig touringbike, selvom den ikke helt kan sige sig fri for at ligne de mange nye frembusende Gravel landevejscykler med skivebremser. Men ved nærmere øjesyn er den dog helt sin egen. 720 Disc er rettet mod den blandede skare af cyklister som hovedsaglig tilbringer den meste tid på asfalterede veje og som godt kan lide smagen af lidt god fart, men alligevel også af og til vil kunne søge lidt eventyrlige spor væk fra asfalten. Med en næsten rendyrket racergeometri i kombination med skivebremser og lidt bredere dæk er der lagt op til lidt af en allrounder på landevejen. Se flere billeder af cykler her.
Cyklen har været testet i en periode over 4 måneder fra sen forår og til tidlig efterår. Der har været brugt med taskesystemet som pendlercykel, og weekendturcykel samt til træningsture uden tasker. Det første man bemærker ved cyklen, er de mærkelige beslag på forgaflen. Sammen med sit In-House komponentmærke Bontrager har Trek udviklet et nyt smart og let lavpunkt taskesystem til montage på forgaflen. Systemet består af et par vandtætte poser som hver kan laste godt 3 kg og 8 liters volumen. De sættes i et par plastbeslag med velcoremme. Disse klikkes fast på beslagene på forgaflen. Det frigør rytteren for at bruge en rygsæk som på længere distancer ikke er nogen optimal løsning. Filosofien med at have bagage placeret lavt på forgaflen er ikke ny. Den blev oprindelig lanceret af de franske randeour cyklister og giver så længe man ikke overlæser dem, en meget fin balance i cyklen. Bontragers løsning er meget elegant og betyder at når taskerne ikke sidder på, ligner cyklen en helt almindelig racer som du sagtens kan bruge på søndagsturen sammen med cykelklubben uden at blive hægtet af.
Rammen er en modificeret udgave af Treks meget fine 100 Series Alpha Aluminiumramme, mens forgaflen er i kulfiber. Rammen er monteret med ekstra fittings til montage af alt lige fra støttefod til bagagebærer og skærme. Desuden har den beslag til hele tre vandflasker. Al kabelføring er udvendig og løber på undersiden af skrårøret. Dette sker af hensyn til let service hvis uhedet er ude. Som en særlig Trek feature har rammen indbygget Duotrap Bluetooth Smart sensor der kan bruges sammen med Bontrager egne computere og de fleste smartphones og Garmin computere.
Geargruppen er den velkendte og pålidelige Shimano 105 i nyeste version med 11-32 tands 11-speed kassette, der giver dig rigelig lave gear til at håndtere lange, stejle stigninger i kombination med R500 50/34 kranksættet. Trek har klogeligt valgt at sætte TRP HY/RD skrivebremser på som er en hydraulisk skivebremse der er kabeltrukket. Sammenlignet med de billige mekaniske typer er den klasser bedre og giver den for hydrauliske skivebremser lettere og mere præcise dosering, men ved brug af almindelige kabeltrukne bremsegreb.
Ellers er det Bontrager komponenter som dominerer resten af udstyrspakken lige fra de meget slidtærke 700x28c Bontrager AW1 Hard-Case Lite dæk. Der er Der er rigelig plads til at du kan sætte endnu bredere dæk på op til 35 mm. Styret er perfekt til touring med sin korte rækkevidde på kun 120 mm i den nederste bukning.
Finish og forarbejdning er nydelig. Personlig kan jeg godt lide den flotte metalgrå lakering med de grønne stafferinger. 720 er en meget velkørende og harmonisk cykel. Uden tasker er den letkørt og meget sporty, mens den med tasker bliever til en meget sporstabil langturscykel. Som pendlercykel kan man med fordel montere en af de nye store saddeltasker som i kombination med fortaskerne giver en dejlig levende og hurtig hverdascykel hvor man kan have en computer og lidt skiftetøj med. Også udstyret med de oppe i tiden meget populære eventyrcykeltasker monteret på og inde i stellet, egner den sig fint. Her er den ekstra flaskeholder på undersiden af skråøret rar at have i reserve. Trods vægten på lidt over 9 kg uden pedaler føles cykeln langfra tung i antrittet.
720 Disc er en meget alsidig cykel man hurtigt kommer til at sætte pris på og som for de fleste kan erstatte flere cykler, fordi uanset hvad man byder den, kvitterer den med gode oplevelser og i et noget hurtigere tempo end hvad man normalt er vant til for sportslige turcykler. Eneste ankepunkt jag har er den noget ukomfortable Bontrager saddel, men det kan da klares med en udskiftning.
Specielt superpendler cyklisten med langt på arbejde og en ofte tung rygsæk vil på Trek 720 opleve noget af en genfødsel, da de pludselig får en meget mere harmonisk og svingsikker cykel som ikke er dikteret af et alt for højt tyngdepunkt iform af en tung rygsæk. Fysikkens love gælder stadig vægt skal placeres lavt.
Konklusion
Trek 720 Disc rammer lige i hjertet af denne tester. Tilhører du som mig den store skare af cyklister der ikke skal vinde cykelløb, men bare gerne vil have en hurtig landevejscykel til en rask søndagstur med cykelklubben eller en solo weekendtur med moderat oppakning. Eller du pendler til og fra arbejde over en længere distance, hvor du har brug for at medbringe noget skiftetøj, så kan Trek 720 Disc meget vel gå hen og være den eneste cykel du har brug for. Den rammer bredt og den gør det rigtig godt i alle dicipliner. En sjælden god allrounder.
Link