CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Tern HSD S8i TEST: Tern HSD S8i
Glem alle fordomme om at små hjul er dårligt. Tern nye HSD er en velafstemt elcykel til hele familien, hvor kun fantasien sætter begrænsningen... TEST: Tern HSD S8i


Tern Bicycles er et af de brands som har fundet deres helt eget ståsted med cykler der skiller sig en del ud fra mængden. Men det er ikke kun for at være anderledes. Der er en stor portion fornuft bag designet. Når vægten øges som den naturligvis gør på en elcykel, kan vægtfordeling og tyngdepunkt være afgørende for et godt resultat. Her har de små hjul og  lave stel en åbenlys fordel.

Joshua Hon var så og sige i lære hos sin far David Hon (Dahon Bikes) inden han i 2011 startede sit eget cykelbrand. Tern Bicycles blev hurtigt kendt for deres solide foldecykler med  køreegenskaber som en helt almindelig cykel. Tern Bicycles er uden tvivl et af de cykelbrands der i nyerere tid har en stor del af æren for  at bringe foldecyklens ud i solen som et seriøst kompakt og velkørende alternativ til den almindelige cykel.

Tern er stadig foldecykler både med og uden motor, men for to år siden lancerede de et nyt produkt. Tern GSD  der vel nærmest kan betegnes som elcyklernes svar på en SUV.  Næste skridt i Tern evolutionen blev præsenteret På sidste års Mainhattan Urban Media Days var det så tid for næste skridt i Tern evolutionen, med  den  nye HSD, der er en neddroslet udgave af GSD  vi tidligere har testet. Den har stadig 20″ hjul men er 10 cm kortere. Det gør den er lettere at manøvrere. Hvor GSD havde plads til både to batterier og to børnestole, har den nye HSD i stedet fået to nye nyttige options, iform af affjedring og bæltetræk.

Tern HSD tager udgangspunkt i en størrelse, der ved hjælp af fuld justerbar styr/frempind og saddelpind passer til alle højder mellem 150 og 195 cm. Selve konstruktionen omkring de små hjul  giver  cyklen en meget lav indstigningshøjde der er bibeholdt ved at placere batteriet bag sadlen.  Det vil sige at cyklen er velegnet til alle typer cyklister ung som gammel. I tilgift er den EFBE certificeret til at kunne klare 170 kg. HSD familien består af tre modeller hvor den testede S8i er med indvendigt gearnav og Gates bæltedrev.

Specifikationer

  • Ramme: Tern HSD, 6061-AL, patented design, Tern sliding dropouts, EFBE Tri-Test approved
  • Forgaffel: Custom Suntour fjederforgaffel 70 mm
  • Gear: Shimano Nexus 8
  • Transmission: Gates Carbon Drive
  • Bremser: Magura MT 4 med 180/160 mm skiver
  • Hjul: Tern Atlas Cargo
  • Dæk: Schwalbe BigBen
  • Motor: Bosch  Active Line Plus
  • Batteri: Bosch Power Pack 500 wH
  • Rækkevidde: mellem 60 og 140 km
  • Lås: Abus
  • Pedal: Platform med skridsikker overflade
  • Skærme: SKS
  • Lys: Tern Valo
  • Bagagebærer: Atlas
  • Farver: sort, rød, sølv og blå
  • Rytterhøjde: 15o til 195 cm
  • Maks last: 170 kg
  • Vægt: 25,4 kg
  • Pris: kr.33.299,-

Se flere billeder af testcyklerne her

Afprøvning
Tern HSR (Haul Stuff Daily) er helt sin egen med dens små hjul og foldbar styr/frempind. Den har en kort og meget oprejst kørestilling der giver et godt overblik og kontrol over cyklen.
Standard leveres cyklen uden ekstraudstyr og selvom den kan monteres  med en række standard produkter fra andre brands, er det nu Terns egne række af specialprodukter der i høj grad øger dens anvendelseområder. Testcyklen var således udstyret med et sæt kæmpestore foldbare bagtasker som fuldt udfoldet kan rumme 74 liter, samt en lille fiks rammetaske der udfylder rummet under batteriet til opbevaring af forskellige ting.

SunTour olie/luft fjederforgaflen gør underværker for de små og ekstremt stive, men også meget stærke hjul og selv om HSD ikke er nogen decideret offroader, så klarer den snilt en bedre grusvej uden slinger i valsen primært på baggrund af affjedringen og de 2″ brede Schwalbe Big Ben dæk. De effektive Magura MT4  bremser, der  egentlig er konstrueret til MTB i kombination med 160 og 180 mm skiver gør at fartløjerne hurtigt kan bringes til en ende, når behovet melder sig.

Det kan godt være der er mange som stadig har forbehold over for små hjul til cykler, hvad der er en smule uforståeligt, da dette ikke er en sportscykel, men en transportcykel, der tilmed har elmotor hvor det mindre momentum i de små hjul bliver yderligere udlignet.

Tern HSD vil på flere områder kunne være et bedre valg fremfor en mere almindelig  elcykel mht til letkørthed samt en  fin balance og vægtfordeling omkring et meget lavt tyngdepunkt. Naturligvis er en elcykel i sagens natur tungere, men med HSR får du en cykel som forenere det praktiske med det sjove, fordi den er så letkørt og forudsigelig i sine køreegenskaber. Kun fantasien sætter grænsen for hvad den kan bruges til,  lige fra de daglige indkøb til transport af børn. Den har sågar fittings for direkte montage af cykelanhænger. Også som det store pakæsel på det store cykeleventyr, er den velegnet.

Nu er dansken jo en smule konservativt anlagt mht til cykelvalg, men som mangeårig turcyklist er det bare en smule sjovt at indhente den lokale cykelklub på bakkerne med 60 kg bagage siddende fuldt oprejst i modvind, mens de pustende hænger nede i gedebukkestyret i stramtsiddende Lycra der er to numre for små :o). Man foranledigies til at føle sig en smule kongelig når der trilles forbi i uanstrengt stil, med et stort grin.

Teknisk er der ikke meget at komme efter. Tern HSD er udstyret med de bedste markedsførende brands i god kvalitet kombineret med deres egen udviklede dele tilpasset cyklen. Bosh nyeste generation af deres Active Line motor er uhyre velafstemt og meget lydsvag, med en fin afstemning mellem moment og kadance, så cyklen ikke stikker af, selv i Turbo Mode, når  kadancen er lav. Dette i kombination med Gates bæltedrevet og et indvendigt gearnav er naturligvis en lidt dyrere løsning, men også mere langtidsholdbar og giver mindre vedligeholdelse.

Det låsbare og aftagelige batteri deler nøgle med den fastmonterede ABUS lås, så cyklen er tilstrækkelig sikret. Jeg vil dog anbefale at tage batteriet med, hvis du er væk fra cyklen i længere tid, for at gøre den mindre attraktiv for pilfingrede personnager. Der medfølger en standard 4 Ah lader med sikkerhedsrelæ. Det tager ca. 4 timer at oplade batteriet fuldt ud. For de utålmodige kan der købes en supercharger.

Er kravet en næsten universelt anvendelig og meget letkørt familie elcykel, er Tern HSD et fornuftigt og alternativt valg til de mere gængse modeller. Den kører fremragende og er meget manøvredygtig og kan udvides efter nye behov med en righoldig tilbehørspakke. Sammenlignet med andre elcykler ligger den prismæssigt i den høje ende men det retfærdiggøres af en fremragende byggekvalitet og gode slidstærke komponenter med lange service intervaller.

Konklusion
Tern HSD er først og fremmest en sjov og  uhyre velkørende og komfortabel elektrisk dagligdagscykel, der kan bruges af hele familien. Dens righoldige ekstraudstyr er et ekstra  plus og dens køregenskaber er i særklasse for en elcykel pga af de små hjul og det lave tyngdepunkt. En cykel der fortjener en meget større udbredelse i det danske bybillede og som du under alle omstændigheder bør unde sig selv at prøvetur på inden dit endelige valgt. Den er en både sjovt kørt og praktisk anvendelig cykel.

Som vi tidligere har berettet er cykelgrossisten Ebsen Bikes blevet en del af tyske Hartje, hvilket. betyder at både forhandlere og forbrugere nu har meget bedre muligheder for at stifte bekendskab med hele deres produktprogram herunder også Tern Bicycles.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN