CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Syncros Capital 1.0 (40 mm) TEST: Syncros Capital 1.0 (40 mm)
Ældre hardcore MTB sportscyklister kender sikkert Syncros, der år tilbage var helt på forkant med letvægtskomponenter, til styr, saddel og frempind. De blev grundlagt... TEST: Syncros Capital 1.0 (40 mm)

Ældre hardcore MTB sportscyklister kender sikkert Syncros, der år tilbage var helt på forkant med letvægtskomponenter, til styr, saddel og frempind. De blev grundlagt i 1986 af Peter Hamilton og Pippin Osborne i Vancouver. I starten af halvfemserne løb de ind i økonomiske vanskeligheder og blev købt af GT Bicycles. Frem til 2012 gennemlevede firmaet/branded nogle turbolente år med forskellige ejere, inden de endeligt blev overtaget af Scott Sports.

Vi tester Syncros Capital, et mere prisrimeligt alternativ til SL top hjulsættet

Fra at være et rent MTB brand bruger Scott Sports idag Syncros branded til en bred palette af cykelkomponenter både til deres eget InHouse brand på Scott og Bergamount cyklerne samt et aftermarket komponent brand. Paletten spænder vidt lige fra udstyr til reparation og vedligeholdelse til High-End komponent udstyr.

Capital er en nedskaleret udgave af deres banebrydende fuldstøbte kulfiber Silverton SL hjulsæt Læs om det Revolutionerende hjulsæt fra Syncros  Vores test hjulsæt hedder Capital 1.0 med 40 mm høj fælgprofil og bred hookless fælg. Hjulet er primært tænkt til gravel.

Specifikationer

  • Fælg: Ud Carbon Fibre Rim With A 40mm Dept
  • Nav: Syncros Straightpull, Centerlock, 12mm Thru Axle, 100mm, 24h, Centerlock, 12mm Thru Axle, 142mm, 24h, 6 Pawl
  • Eger: DT Swiss Aero
  • Features: Tubeless SRAM XDR kasette Hookless
  • Vægt: 1616 gram /sæt
  • Pris: set til kr. 8.995,- /sæt

Afprøvning
Syncros Capital 1.o er et flot forarbejdet hjulsæt byggende på Syncros egne nav med 24 eger og 6 pals indgreb. Fælgen er i kulfiber og har en højde på 40 mm. Helt i tidens ånd er den med hookless fælgkant og en inderbredde på hele 25 mm, hvilket tilgodeser dæk i bredder helt på til 50 mm.  Selve fælgprofilen følger den aerodynamiske trend med dråbeform, oprindelig introduceret af Zipp hvor fælgen er meget bred på midten.  Fælgen er tubeless kompatibel og er udstyret med 24 eger til navene.  Der benyttes enkelt kryds og direkte opspænding i nav flanken.

Det kan diskuteres om et aerodynamisk optimeret hjulsæt med høj flanke og små forhøjninger på fælgsiden for reducering af lufthvirvler, er relevant på en hjul der primært er til gruskørsel, hvor hastighederne er væsentligt lavere end på landevej.  Men der er afgjort stadig en vis lireeffekt i at have højprofil hjul på sin grustraktor ikke :o)

Forhjuls navet har en asymetrisk diameter størst i skivebremsiden for at modvirke de større kræfter fra bremsen.

Hjulene er lette og kombinationen af de lidt tungere alu navn og de super lette kulfiberfælge giver en mærkbar gevinst omkring inerti og ikke mindst acceleration.  Hjulene er meget vridningstabile og styrede neutralt på testcyklen med de monterede meget brede dæk fra Schwalbe. En lille note omkring montering af dæk på hookless fælge, er det værd at bemærke at du kan løbe ind i problemer med visse dæktyper specielt af lidt ældre dato, som i værste fald kan hoppe af ved kørsel.

6 pals kasette indgrebet er tilstrækkeligt men en smule støjende i friløb.  Navene er med lukkede lejer og stort set vedligeholdesesfri.

Konklusion
Med Syncros Capital får du et sæt lækkert forarbejde hårdføre gravelhjulsæt i kulfiber med nyeste teknologi i fælgdesign. Deres force er lav vægt kombinrete med høj stivhed og god inerti og acceleration i antrittet.

Link

CYKELPORTALEN