TEST: SunRace NRZ RED
KOMPLETTE GRUPPERKOMPONENTERTEST 7. februar 2011 CYKELPORTALEN
I de fleste racercyklisters bevisthed findes der kun tre mærker, Campagnolo, Shimano og SRAM. Men der er flere kompetanter på markedet til dyre landevejsgrupper. Full Speed Ahead (FSA) har længe spøgt i kulissen, men mangler endnu lidt før de kan fremvise en komplet gruppe. Derfor må de nu se sig overhalet indenom af Sturmey Archer firmaet SunRace. Sturmey Archer er et af verdens ældste cykelfirmaer grundlagt i 1903 længe før både Shimano og Campagnolo, så erfaringen og ekspertisen er tilstede.
Cykelportalen har haft mulighed for at teste deres nyeste topgruppe NRZ Driven Red. Selv siger SunRace at gruppen aspirerer på niveau med SRAM RED, Shimano DuraAce og Campagnolo Record, men efter vores afprøvning vil vi mene, at niveauet nærmere ligger på Force, Ultegra og Chorus. Nuvel SunRace har høje ambitioner og alene navnet NRZ Red skal helt sikkert foranledige brugeren til at få visse associationer med konkurrenten SRAM Red. Retfærdigvis har gruppen da temmelig meget rødt i sig. Rygtet siger at de er i fuld gang med næste generation et niveau højere. Helt ringe kan det jo nok heller ikke være, når f.eks et dansk cykelhold som Glud & Marstrand/LRØ Rådgivning team kører med gruppen. Deres input har været meget værdifuldt for ingeniørerne i udviklingen af næste generation. To ingeniører var i Danmark i sommers og fulgte teamet i forbindelse med Post Danmark rundt.
Vægt, eller mangel på samme, er et af de vigtigste agumenter for landevejsfolket, så for sammenligningens skyld har vi lavet en tabel og som man kan se er det kun SRAM RED gruppen som er lettere, godt gået…
Vægt sammenligning
Shimano Dura Ace | SRAM Red | Campagnolo Record | SRAM Force | SunRace NRZ Red | |
Forskifter | 78 | 71 | 71 | 102 | 102 |
Bagskifter | 166 | 145 | 173 | 178 | 187 |
Greb | 367 | 290 | 330 | 303 | 383 |
Bremser | 295 | 275 | 276 | 280 | 281 |
Kranksæt | 748 | 761 | 704 | 791 | 722 |
Kasette | 185 | 168 | 188 | 210 | 105 |
Kæde | 262 | 258 | 241 | 264 | 242 |
Total | 2102 g | 1969 g | 1983 g | 2128 g |
2022 g |
Afprøvning
De fleste landevejsgrupper er ofte monteret på færdige cykler, når de ankommer til forbrugeren. Vi monterede selv gruppen på en testcykel, og det foregik uden problemer. Gruppen kommer komplet med alle kabler og fittings, og minder om det vi kender fra konkurrenterne. Manualerne manglede dog, da der var tale om en tidlig forserie. De vil naturligvis ligge i æskerne fremover.
Overordnet er finish, forarbejdning og materialevalg til rent UG. NRZ gruppen er her helt på højde med de gammel kendte mærker på det punkt.
FCRZ Kranksæt
Kranksættet er det som kaldes reinforced carbon, hvilket betyder at selve det smedjede kranksæt er forstærket ved at beklæde det med flere kulfiberlag. Akslen er i titanium og er monteret med en ydre låsering som gør det muligt at justere lejerne i krankboksen inden selve kranksættet fastspændes helt. Klingerne er i 7075 aluminium og med 8 små stålnitter for at gøre skiftet lettere. Krankboks skålene i aluminium med udvendige lejer brillerer med at have lukkede keramiske lejer. Krank sættet fås i to udgaver 53-39 og 52-39 samt armlængde 170 mm og 172,5 mm Den komplette vægt er 792 g.
Funktions mæssigt er der ikke noget at komme efter. Skift mellem de to klinger foregår sikkert og præcist. Engelske Bikeradar påstår at kranksættet ikke er særlig stift uden dog på nogen måde at have målt det. Jeg har subjektivt ikke kunnet konstatere at dette er tilfældet. Ofte kan flex i selve ramme foranledige en til at tro at det er tale om kranksættet. Den meget snævre tolerance mellem forskifter og kæde ville hvis det havde været tilfældet ikke kunne skjules.
STRZ Skiftegreb
Gear/bremsegrebene er en skønsom blanding af Campagnolo og Shimano teknologi. Bag bremsegrebet sidder to små greb som varetager gearskiftet. De aktiveres sideværts. Dette gøres ved at bevæge pegefingeren indad. Den nederste og største pal, bevæger skifteren til et lavere gear (større klinge) Her kræves en temmelig lang bevægelse som kan gøre skiftet lidt besværligt hvis man har små hænder og korte fingre. Skift til højere gear varetages af den mindre skitepal foroven. Den trykkes let ind og føles i praksis meget lig det man finder på Campagnolo. Man kan skifte tre gear ned ad gangen og et gear op ad gangen pr. klik. I forhold til første generation af grebene som vi tidligere har testet er skiftefunktionen væsentlig forbedret. De to paler er nu adskilt fuldstændig som de ikke kommer i kambolage med hinanden. Desuden skifter de let og præcist. Selvom grebene subjektivt ser lidt klodsede ud er ergonomien i orden og fuldt på højde med Shimano, som de ligner mest. Eneste mangel er en mulighed for at kunne finjustere forskifteren , men så længe man bruger SunRace egen forskifter fungerer det upåklageligt.
BCRZ Bremsekløer
Bremserne bryder med det runde look som har dannet skole på de øvrige mærker. Da bremserne er CNC fræsede fremstår de lidt kantede. Alle bolte og skruer er i titanium. Bremse kløerne har udskiftelig gummi. Vægten er 281 g for et sæt. Om man kan lide det lidt firkantede og tekniske udseende er en smagssag, men deres performance fejler ikke noget. De er lette at dosere og bremseevnen er over gennemsnit specielt i regnvejr med våde fælge.
FDRZ Forskifter
Forskifteren ligner umiddelbart en ordinær forskifter med et tyndt lag kulfiber uden på stålpladen. Men der tale om en kulfiberforstærket konstruktion, hvor den inderste stålplade er så tynd at den alene ikke ville kunne holde formen. Den fungerer udelukkende som en modstandsdygtig overflade for kontakten med kæden, mand kulfiberlagene giver selve strukturen. Forskifteren er lavet med meget lille spillerum som gør den perfekt i kombination med geargrebene. Skiftefunktionen er ekstrem kontant og super præsis, imponerende…
RDRZ bagskifter
Ligesom forskifteren er der også her et meget lille spillerum. Der er ikke mere end godt 5 mm juster mulighed i hver ende. Selve skifteren er en kombination af aluminium og kulfiber. Fastspændingsbolten er i aluminium, og konstrueret så den knækker før en gearhangeren på rammen, en yderst fornuftig disposition. Aluminiums gearhjulene har fornemme keramiske lejer. Skiftefunktionen er hurtig og præsis igennem hele gearområdet.
CSRZ kasette
Bagkransen tager virkelig kegler i forhold til konkurrenterne. En CNC fræst klump aluminium er blevet til en super let sag på kun 105 g. Den er ceramisk coatet, men trods fravær af paler og udfræsninger skifter den forbavsende godt. Eneste forbehold, er at den slides forholdsvis hurtigt. Allered efter få hundrede kilometer kan man tydeligt se slid. 10 speed på 105 g fås i tre udgaver 11-23, 12-23 og 12-25. En løs krans koster lige under 2000 kr. så det skal man lige have med i overvejelserne.
CNRZ kæde
Kæden er en let sag på 242 g og med en bredde på kun 5,9 mm. Den er med hule kædeled og pinde i alt 110 led. Den er i titanium/nitrit finish og ser kanon flot ud på cyklen sålænge den er ny og ren. Den skifter udmærket dog uden at nå niveauet for SRAM PC1090 kæden som er vores reference. Retfærdigvis skal det nævnes at den skifter bedre under ekstreme kædeføringer end konkurrenterne.
Som helhed imponerer NRZ gruppen. Den har mange gennemtænkte detajler på de enkelte komponenter, f.eks brug af keramiske lejer som sikrer lang levertid. Taget i betragtning at der er tale om deres første topgruppe, lover det godt for fremtiden som skal sikre dem en plads i landevejsgruppernes superliga.
Konklusion
NRZ gruppen er en spændende alternativ som funktions- og kvalitetsmæssigt ikke lader noget tilbage af ønske i forhold til konkurrenterne.
Specielt køberne som er på udkik efter en gruppe som skal skille sig ud fra mængden vil med NRZ Red finde en gruppe stort set uden nogen svagheder. Eneste forbehold vi har er skiftegrebene som ikke alle vil kunne forlige sig med og den begrænsede slidstyrke på kæde og krans.
SunRace er repræsenteret i Danmark igennem Python Pro og den vejl. udsalgspris for NRZ Red gruppen er kr. 9990,-
Link
CYKELPORTALEN
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Sidi hylder Eroica cykeløbet med retrosko årgang 2024
- Opgrader den pedaldrevne med hjælpemotor
- Ass Savers og kunstneren Jody Barton begiver sig ud på en fælles rejse mod indre fred.
- Nordic Bike Expo 2025 – et nyt tilbud til cykelbranchen
- ALUMINIUM – Det mest undervurderede vidundermateriale
- Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne
- Banebrydende MTB fra Island
- På sporet i det svenske
- Cykelmessen VeloDays 2024 i Viborg var en stor succes
- TEST: Vello Gravel
- Premium ladcykel med alt i connectivitet og manøvredygtighed
- Stor nyskabelse fra Brompton der får større hjul og skivebremser
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket
- Får en overset perle fra Shimano endelig landevejsgreb som en option ?
- Små hjul for individualister til en trængselpræget verden
- Den selvflyvende fotograf flyver hurtigere, højere og ser mere skarpt