CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Sigma AURA 80 & RL Blaze lygtesæt TEST: Sigma AURA 80 & RL Blaze lygtesæt
Sigma Sport lygtesættet giver masser af lys for pengene og tilmed blændfrit TEST: Sigma AURA 80 & RL Blaze lygtesæt

Selvom cykellys er aktuelt hele året, er vinterhalvåret den årstid hvor gode lygter kan gøre forskellen for om du tør vove dig ud i trafikken. Der findes rigtigt meget billigt og dårligt lys på markedet, sammen med en masse ekstremt kraftigt lys der kun må benyttes i skoven men som alligevel finder vej ud i trafikken.

Tyskland er foregangsland med deres StVZO (Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung) der stiller krav om at lygter til brug på landevej ikke må blænde. Der er ikke et lignende krav i Danmark, men vi ser stadig flere producenter efterleve disse krav, som også i Danmark vil være en god garanti for at der er tale om en cykellygte med en kvalitetsoptik. Samtidig er det også god stil overfor dine medtrafikanter. Til denne test har vi kikket Sigma Sport Aura forlygten og Blaze baglygten nærmere efter i specifikationerne og deres faktiske lysformåen.

Specifikationer

  • Aura 80
  • Dimensioner: 45 x 90 mm
  • Vægt: 119 gram
  • LED: Osram
  • Features: Universal gummibeslag
  • Lysstyrker: 80, 60, 40, 20 lux
  • Brændtid: 4 til 15 timer
  • Opladning: 4,5 time
  • Blaze
  • Dimensioner: 60 x 18 x mm
  • Vægt:  –
  • LED:  3 stk
  • Features: Stoplys og autotænd/sluk
  • Lysstyrke:  ukendt synlig ud på 500 meters afstand
  • Brændtid: 7 timer
  • Opladning: 3 timer
  • Pris sæt:  sæt til kr. 411,-

Afprøvning
Lygtesætter fra Sigma Sport består af Aura forlygten med 80 lux som den maksimale lysstyrke og Blaze baglygten som ikke har opgivet nogen lysstyrke men angives til at være synlig i 500 meters afstand. Lygterne sælges hver for sig eller som vi vores tilfælde som en sampak hvor der spares en del i forhold til køb af de løse lygter. Lygtesættet fremstår fikst og gennemtænkt i deres design og funktioner.

Forlygten er forbavsende lille taget dens lysstyrke i betragtning, Den har en en rund optik med en lysdiode fra Osram. Selve afgrænsningen af lyset foregår i selve glasset og giver den ønskede effekt med et tydeligt næsten retangulært lysfelt som er opdelt i fire segmenter. Lygten sættes let på med det integrerede gummibånd. Det passer på alle gængse styr. Det er rart at slippe for et løst beslag som ogå gør at lygten nemt kan flyttes til en anden cykel. I bunden sidder en lille skrue som kan løsnes så lygten kan drejes så den altid er vinkelret på kørselsretningen.

Lygten tændes på toppen med en stor knap som skal have to hurtige tryk.  Her sidder også to små lysdiode rækker med hver 4 dioder, hvor de grønne angiver batteriniveau og de orange hvilken lysstyrke  den står  i. Der er fire lysstyrker fra 20, 40, 60 og 80 lux. Lygten tænder altid i den maksimale styrke hvorefter man med et klik på on/off knappen kan rulle ned i styrken. Lygten slukkes ved at holde knappen nede i godt 4 sek.  Bagerst sidder ladestikket til ladekablet  (som følger med)  En fin feature er at lampen kan bruges mens den oplades, hvis du f.eks har en ekstra powerbank, eller oplader gennem navdynamo. Aura har en fremragende synlighed fra siden pga af de to små lysdiode striper der løber i lygtens fulde længde.  Når batteriet er ved at være brugt skifter den sidste grønne lysdiode til rød.

Blaze baglygten kan vanskeligt gøres meget mindre,  simpel og elegant. Den har en’ fast lysstyrke med en lysdiode øverst. Denne suppleres  med to lysdioder der automatisk tændes når du bremser. Den fungerer ved ved en indbygget sensor der er tilpas sløv til kun at blive aktiveret når du bremser markant. En god sikkerhedsdetajle der altid fungerer automatisk i baggrunden.

Lygten tændes på den store knap øverst. Her kan også skiftes mellem altid lys og autolys afhængig af lysforhold. Når lygten tændes vises batteri status med en enkelt grøn eller rød lysdiode. Ladestikket sidder i bunden bag en klap.  Lygten fæstnes på saddelpind med en løs gummirem.  Det havde været rart at den havde været fast ligesom på forlygten.

Selve lyset kan der ikke sættes nogen fingre på. Det er fast lys for begge lygters vedkommede og de overholder de opgivne batteritider. 80 lux lyder ikke af meget når det sammenlignes med Lumen, Forskellen er at Lumen måles direkte foran lygten i et lyskammer hvorfor der forholdvis nemt kan opnås meget høje værdier. Lux måles i det areal som lygten reelt set oplyser på vejbanen.  Du kan læse meget mere om Lux og Lumen i -Lys er ikke bare lys-

Sigma Aura 80 og Blaze er et sæt rigtigt gode lygter der med god margen opfylder alle krav til ordentligt lys. Lysstyrken fra forlygten er fuldt ud tilstrækkelig til både at blive set og se med, samtidig, med at du ikke blænder dine medtrafikanter. Der hvor lygten virkelig gør en forskel er på en mørk uoplyst vej. Baglygten har høj synlighed og bremselyset er en fin sikkerhedsmæssig bonus som altid fungerer i baggrunden.  Det attraktive prisniveau er et yderligere plus og specielt roaddier vil sætte pris på design og den lette montage.

Konklusion
Sigma lygtesættet er et snus fornuftigt lygtesæt hvor der er fokuseret på det væsentlige, nemlig godt lys uden blikfang effekter. Den velkonstrueret optik giver et tydligt afgrænset og blændfrit areal på vejbanen. Specielt på uoplyste veje brillerer lygtesættet

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN