CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Shimano XTR M9100 1×12 TEST: Shimano XTR M9100 1×12
Lever Shimanos nye top MTB gruppe nu med 12 gear op til forventninger. Læs vores test her TEST: Shimano XTR M9100 1×12

Hvor “lillebror” SRAM går All In på 1x gear setup både til landevej og mountainbike, primært for at gøre tingene mere simple for forbrugeren, men også ud fra en logistisk tankegang der minimerer produktionsomkostninger, kan giganten Shimano tillade sig at gå mere i bredden og tilbyde en næsten komplet palette af gearkombinationer. Således består den nye komplette XTR gruppe af hele 47 enkelt komponenter ,der  tæller fire typer gearskiftere, tre forskiftere, fire kranksæt,  løse klinger, kædestrammere, to krankboks typer, tre bagskiftere, to kassetter, to bremsetyper, ti forskellige nav, fire stikaksler, to pedaler og en kæde. Ligesom SRAM er Shimano nu også hoppet fuldt ind på x1 trenden men bibeholder stadig x2 som en option. Til gengæld er triple kranksæt helt droppet.

Dette på baggrund af den sidste år lancerede store undersøgelse, for at få et overblik over hvordan mountainbike ryttere ønsker deres gearing. Den viste som forventet  at der stadig ikke er nogen “Single Truth” og at mange ryttere stadig gerne vil have flere valgmuligheder. Den nye topgruppe XTR M9100 er traditionen tro, Shimano på absolut topniveau. Den viser hvad vi kan forvente fra dem i nær fremtid og som efterfølgende vil forplante sig ned gennem de enkelte grupper, til glæde for en større gruppe af cyklister.

De første XTR grupper er så småt på vej ud i butikkerne, men Cykelportalen havde i sommers forud for den officielle præsentation af gruppen i Slovenien mulighed for at teste gruppen i Østrig i forbindelse med Eurobike Media Days. Testcyklen var Scott absolutte topmodel indenfor fuldaffjedret cross country race, og når man kommer op på sådan en fætter er jeg stadig trods min fremskredne alder glad for at batterier endnu ikke har nået dette segment. Den var let !!!

Den største ændring på den nye XTR gruppe at den nu har fået en 12 krans kassette, mens de øvrige komponenter i gruppen er mere status que. Desværre har Shimano gjort det besværligt for konkurrenterne ved at konstruere et helt nyt nav/kasettesystem som i første omgang kun tilbydes af DT Swiss.  Vores testcykel var med en XTR gruppe i 1×12 set up og med to piston skivebremser. Efterfølgende havde vi lejlighed til at prøve 4 piston bremserne på en anden model.

Specifikationer (testgruppe)

  • Kranksæt: XTR M9100 32tands
  • Bagskifter: XTR CS-M9100 12-speed (fungerer også med 11 speed)
  • Skiftegreb: XTR M9100 Rapidfire Skiftegreb
  • Bremser: BL-M9100
  • Kasette:  XTR CS-M9100 12-speed
  • Pris: Set til kr. 16.000,-

Afprøvning
Med den nye XTR M9100 går Shimano nu et skridt videre i at kunne tilbyde en top mountainbike gruppe som kan sammensættes på et utal af måder og herved kunne tilgodese alle typer mountainbikere.Vores testeksemplar var en 1×12 monteret på en XC bike fra Scott, en fjerlet sag som gjorde redaktøren flyvende.

Hidtil har en krans på 11 tænder været det mindste der kunne opdrives. For at kunne presse en 10 tands krans ind har Shimano måtte droppe det gamle kasettesystem og lancerer et nyt Micro Spline system. Det betyder i første omgang at det er slut med at bruge andet end Shimanos eget XTR nav eller for nuværende DT Swiss 240 nav.  Argumentet holder ikke helt da 3T Cycling har udviklet en kassette godt nok kun 11 speed, men hvor den mindste krans har 9 tænder.

Det ekstra gear på bagkransen er meget mere end bare endnu et gear. Det baner også vejen for et meget større gearspænd, hvilket specielt ved x1 er tiltrængt. Den nye 10-51 tands kasette giver således mere end 22 % større gearspænd i forhold til den eksisterende 11 gears 11-46T XT cassette. Dem som i forvejen cykler med en 32 krans foran på kranksætttet og en 11-46 krans vil med den samme krans foran og den nye 10-51 øget gearspændet fra 418% til hele 510 %. I praksis betyder det at du både for et lavere gear og et højere gear i hver ende. Ved at skifte kranssen foran mellem 30 og 38 kan man opnå sin helt egen personlige preferance. Det nye kranksæt er ændret så det nu kun er muligt at skifte kransen ved hjælp af et særligt værktøj. Heldigvis følger det med ved køb.

Som tidligere anført kræver den lille 10 krans et nye nav, som ikke er kompatibel med det eksistrende. Shimano kalder det  MICRO SPLINE  silent freewheel. Indtil videre er der kun valg mellem Shimano egne XTR nav og DT Swiss. De nye XTR nav er fuldstændig lydløse da klikmekanismen er fjernet og erstatter af Shimanos SCYLENCE technology. Dette er en stor fornøjelse og vi ser frem til at den teknologi bliver overført til landevejsnavene, så vi kan få noget ro på cyklen.

En anden fordel  med den ekstra krans på kassetten, er at springene mellem gearene kan udlignes mere.  På det eksisterende 11-46 ligger det således omkring de 24 %.  Dette er reduceret drastisk på den nye kassette til omkring 16% næsten ligeligt fordelt.

Gear og bremsegrebene har fået I-SPEC-EV hvilket betyder at de kan monteres direkte sammen men alligevel give mulighed for justering i både det lodrette og vandrette plan for individuel opsætning.  Den lidt tætte ergonomi kan dog give ryttere med meget lange fingere lidt problemer. Betjeningsmæssigt er gearskiftet typisk Shimano, blødt, lydløst og meget præcist. Specielt under pedalantrit imponerer det og er klasser bedre end de hidtidige. Fjedertrækket er forstærket så  det er yderst sjældent at kæden hammer på stellet.

Standard leveres gruppen med to piston hydrauliske skivebremser, som performance mæsssigt er meget lig den eksisterende XTR gruppe. Til trail og enduro anbefaler Shimano deres ny 4 piston bremse, som har taget udgangspunkt i den meget roste Saint downhillbremse.  Den bremse er intet mindre end fremragende, og det er absolut anbefalesværdigt at vælge den uanset hvilken disiplin du kører. Den lidt øgede mervægt er for intet at regne i forhold til effektiv og velkontrolleret bremsekræft

Plus

  • Gearspænd
  • Bremserne

Minus

  • Nyt kasettesystem

Man kan diskutere om det virkelig er nødvendig med endnu en krans på kassetten, men Shimano skal have stor ros for at have overskudet til at udvikle en så komplet gruppe som giver så mange forkellige set up muligheder inkl x2 og 1×11. Den store variation og alsidighed giver dem afgjort et forspring i forhold til SRAM og for for de cyklister som gerne vil have lidt flere valgmuligheder. Frontløberi koster kassen, og er for mange, nok er lige i overkanten. Her på redaktionen ser vi frem til 12 speed udgaven af XT serien, som formodentlig bliver lanceret til næste år. Hvis det går som sidste gang hvor XT gruppen på en række punkter var bedre end XTR gruppen da Shimano havde fået rettet nogle problemer, så lover det godt, og til en mere moderat pris.

Konklusion
Shimano nye topgruppe XTR M9100 er mere en evolution end en egentlig revolution. Gearskiftet er fløjlsblødt og præcist selv under kraftig belastning opad. Det ekstremt  brede gearspænd vil kunne tilfredstille selv den største x2 fan.  Den nye 4 piston bremse er dog den egentlige stjerne som sætter Shimano en mulehår foran alle konkurrenter, men også det lydløse kasettenav er et stort plus.

Link

CYKELPORTALEN