CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Shimano Alfine 11 TEST: Shimano Alfine 11
Elleve indvendige gear med mere end 400 % gearudveksling, er tæt på den perfekte vinterløsning for den snusfornuftige helårscyklist. TEST: Shimano Alfine 11

Shimano-Alfine-11-03

Størstedelen af cykelflåden af dagligdagscykler er monteret med indvendige gearnav. De fleste med 3 eller 5 gear. Men så kom Rohloff på banen med deres ultimative 14 gears nav Speedhub. Dette satte for alvor gang i udviklingen af 7,8,9 og 11 gears nav fra de tre store producenter af indvendige gearnav, SRAM, Sturmey Archer og Shimano.

Alfine er Shimanos topserie indenfor deres IGH segment (internally geared hub) og ligger et niveau højere end Nexus 3, 7, og 8 gears navene. Serien består af to navgear Alfine 8 med 8 gear og den testede Alfine 11 med elleve gear. Navenen suppleres af dynamonav, bremser og kranksæt. Desuden er der en særlig eletronisk udgave af Alfine 11 med betegnelsen Di2.  Alfine 11 har været på markedet temmelig længe og kun undergået nogle optiske ændringer. Og efter at SRAM stoppet produktionen af deres 8 gears nav er der kommet fornyet interesse for Alfine.

Alfine 11 adskiller sig fra Shimanos øvrige navgear ved at bruge nålelejer og oliebad, meget lig det som vi kender fra Rohloff navet.  Det betyder at der er en lille bøsning så man kan fylde ny olie på navet ca. hvert andet år.

Shimano-Alfine-11-02

Specifikationer

  • Antal gear: 11
  • Gearspænd: 409 %
  • Nav: Friløb med skivebremse og fast aksel
  • Navversioner: 32 og 36 egers
  • Vægt: 1665 gram
  • Farver: Sølv og Sort
  • Trækoption: kæde eller bælte
  • Gearskiftegreb: 11 speed RapidFire
  • Gearoption: 18, 20, 21, 22, 23 T til kæde og 24 T Bælte
  • Pris: kr. 3199,- (set til 2500,-)

Shimano-Alfine-11-08

Afprøvning
Det er muligt at købe Alfine 11 som løst kit og få bygget et hjul op omkring det, men de fleste Alfine 11 nav sidder færdig monteret på tur- og citybikes i den lidt dyrere ende. Det første man bemærker  ved Alfine 11, ud over naturligvis de mange gear, er at det er fuldstændig lydløst. Ja selv et Rohloff nav støjer mere.  Kombineres navet som på testcyklen med et bæltedrev, får det at cykle, en helt ny dimension hvor det kun er lyden fra dæk og vinden som forstyrrer oplevelsen. Springet mellem første og andet gear er lidt atypisk 24 % mens springene mellem de øvrige gear ligger mellem 17 og 18 %.  Det betyder i praksis at første gearet er meget lavt og man sjældent bruger det.

Shimano-Alfine-11-09

Filosofien med de mange gear er at give et større gearområde med forholdvis små spring som vi kender fra de udvendige gear. I direkte sammenligning når Alfine ikke helt i mål men kombineres det med et dobbelt kranksæt og en kædestrammer så nås næsten samme gearspænd omkring de 600 % som vi kender fra gode turcykler med udvendige gear. Men netop systemet med en kædeføring som aldrig vrider sig som på udvendige gear, er den absolut største fordel hvis du skal cykle hele året, og specielt om vinteren hvor kombinationen af kædevrid og salt/grus er en fæl kombination.  Til sporty dagligdagscykling og lettere touring vil de 11 gear være rigeligt for de fleste. Gearskiftet er silkeblødt og præcist både op og ned igennem gearene, og under belastning.

Shimano-Alfine-11-07

Dette skyldes rollerclutch friløbet i kombination med oliebadet. Også Shimanos Trigger Shifter gearvælger fungerer upåklageligt. Shimano Alfine 11 er så og sige folkevognsudgaven af den kompromisløse Rohloff Speedhub nav.  Med næsten samme udveksling får du et indvendigt gearnav der både pris- og vægtmæssigt er meget attraktivt.  Eneste ulempe er at det kun fås med fast nav. Det havde været rart at kunne benytte hurtigbespænd specielt på de lidt mere sporty udlagte cykler.

Shimano-Alfine-11-11

Konklusion
Shimano Alfine 11 er gearsystemet for dem som gerne vil have mange gear og ingen vedligeholdelse, til en fornuftig pris. Den sporty helårscyklist vil med Alfine 11 få et godt kompromis mellem vedligeholdesfrihed og en tilstrækkelig bred gearing der er tilstrækkelig i dagligdagen. Også turcyklister har i Alfine 11 et vedligeholdelsesfrit alternativ.

Vurdering-4

Link

 

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN