CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Rondo Ruut TEST: Rondo Ruut
Rondo Ruut er nok i øjeblikket en af de mest hypede nye cykelbrands. Første gang præsenteret sidste år på Berliner Fahradschau og siden på... TEST: Rondo Ruut

Rondo Ruut er nok i øjeblikket en af de mest hypede nye cykelbrands. Første gang præsenteret sidste år på Berliner Fahradschau og siden på Eurobike. På dette års Eurobike Show viste de desuden nye varianter af Ruut. Siden marts måned har vi haft et par stykker af  Rondo cyklerne på testbænken til en langtidstest.

Normalt er en test noget som varer mellem 14 dage og op til en måned. En periode som sjældendt afdækker evt problemer ikke mindst omkring pålidelighed af komponenter. Rondo testen har for en af modellernes vedkommende varet siden marts måned, hvor cyklen er blevet brugt næsten dagligt under forskellige vilkår.  Basismodellen var Ruut CF med stel og forgaffel i kulfiber, mens de øvrige modeller i stål og aluminium har været medtaget på korttidsbasis for at afdække de rent kørselmæssige forskelle. Ruut CF2 har primært været brugt i typisk dansk terræn, mens Ruut Al og Ruut St har været på tur i de østrigske alper, hvor de har stået deres prøve under mere krævende forhold.

Som nyetableret brand, uden ubegrænsede resourcer har teamet bag Rondo valgt at koncentrere sig om få varianter over temaet Gravel/Allroadbike. Det betyder at geometrien på rammerne er den samme, men med forskellige materialer i aluminium, kulfiber, stål og titanium. Alle modeller har den samme forgaffel i kulfiber med Rondo justerbare Twin Tip design der gør det muligt at placere forhjulet i to positioner.

Specifikationer

  • Ramme: Rondo Ruut Carbon
  • Forgaffel: Rondo Twintip Carbon
  • Styr: Rondo Flare 420, 440, 460 mm
  • Styrtape: Velo comfort tape
  • Forgaffel: Rondo valgfri 80 til 120 mm
  • Saddel: Fabric Scoop Flat CrMo
  • Saddelpind: Easton EA50
  • Bremser: SRAM Rival Hydraulic
  • Gear: SRAM Rival 1
  • Kranksæt: SRAM Rival 40T
  • Kasette: SRAM XG 1150 10-42
  • Kæde: SRAM PC1130
  • Hjulsæt: Rondo OEM med lukkede lejer
  • Dæk: Panaracer Gravel King SK 700x 42
  • Vægt: 9 kg
  • Størrelser: S, M, L, XL
  • Pris: kr. 23.995,-

Afprøvning
Rondo Ruut er i sammmenligning med de fleste større brands, en lidt sjov og anderledes Gravelbike,  godt hjulpet på vej af deres statement “No excuses, no bullshit. Stop fking around!”  Hvor de fleste andre ofte tager udgangspunkt  i eksisterende designs, er Ruut nydesignet helt fra grunden. Udseende kan altid diskuteres, men rammen og det grafiske udtryk skiller den afgjort ud fra mængden med sit knæk på hoverrammen, og den massive kulfiberforgaffel. Princippet med Twin Tip forgaflen er en vendbar indsats der gør det muligt at flytte positionen af forhjulet en smule. I den lave position er fremløbet kort og rammen næsten vandret for en sporty og meget kvik og responsiv køreoplevelse, mens den i den anden position har et lidt længere fremløb og rammen lidt mere hævet, for en mere behagelig og rolig oplevelse. I praksis lønner det sig desværre ikke helt. Jeg kan ihvertfald ikke mærke nogen reel forskel. Samtidig er operationen også temmelig omstændig, da forbremsen skal re placeres og justeres hver gang.  Her burde de gøre som Trek med en system hvor hele setuppet  flytter sig.  (læs vores test af Checkpoint her).

Vi har lidt svært ved at se Twin Tip som andet end en gimmick der skal adskille brandet fra andre, men som reelt set ikke giver nogen værdi for rytteren. Rondo benytter en række OEM tilbehørsprodukter med deres eget navn, og netop disse skulle for nogles vedkommende vise sig at give lidt problemer mht pålidelighed. Rondo Ruut CF2 er en gravelbike af den sporty slags med en stejl geometri som mere appelerer til race end til Bikepacking.  Cyklen reagerer kvikt i terræn og har en meget fin balance ude på sporet. Med de rette dæk er den også allround god både på landevej og i skov.

Rondo har som så mange andre taget ved lære af Gerard Vromens Exploro og dens specielle asymetriske geometri i bagstellet. Ved at udføre dette trick kan man udstyre cyklen både med 650B og 700C hjulsæt uden at skulle gøre kædestagene unødigt lange. Testen har primært været med 700 C hjulsæt. Subjektivt opleves Ruut CF 2 mere som en aggressiv crosscykel end en godmodig allround Gravelbike.  Den er let og accelerer godt og den langstrækte kørestilling signalerer fart og race. Bikepacking er ikke dens stærke side, selv med 650B hjul og 47 mm dæk. Hertil er den alt for livlig i sin opførsel.

Kørselsmæssigt er de tre rammer, i aluminium, kulfiber og stål usædvanlig ens og valg af ramme, vil derfor udelukkende bero på personlige preferancer. Carbon rammen er naturligvis den letteste og virker subjektivt også til at være den mest behagelige og harmoniske at køre på.  Stålrammen er lidt tung og underlig “død” i sin opførsel, modsat af hvad man ofte oplever på den slags rammer. Alurammen giver i vore termer klart det bedste kompromis mellem pris contra køreoplevelse. Den er knap så eftergivelig som carbon modellen, men på specielt 650B hjulsættet med 47 mm dæk er den vores favorit med god margen. Den er osgå den model som bedst egner sig til Bikepacking, altså den mest allround af de tre.

Rondo Ruut er en på papiret anderledes gravelbike, men i praksis performer den som de fleste andre med fokus på det sportslige.  Nogen god langtursracer eller Bikepacker cykel bliver den aldrig, selv med TwinTip der netop skulle afhjælpe dette. De medfølgende OEM hjulsæt er det svage led i pakken, med lejer som får mærktbart slør allerede efter få hundrede kilometer. Som komplet cykel er aluminiums modellen det bedste køb, mens CF2 rammekittet i kulfiber er oplagt til en gør det selv top Gravelracer.

Konklusion
Rondo Ruut er en af den slags nye hipede cykelmodeller, der desværre  ikke helt lever op til forventninger. Twin Tip forgaflen er mest gimmick til at imponere cykelvennerne, end nogen reel kørsels mæssig forbedring. Bedste køb er Rondo Ruut AL, mens topmodellen i kulfiber bør købes som løst rammekit for at slippe for hjulsættet.

Siden testen er der kommet flere modeller i programmet. En Aero ramme og en titaniumsramme. Disse blev præsenteret på Eurobike Media Days. En kort prøvekørsel godtgjorde at de to nye modeller måske er værd at vente på,  fremfor de eksisterende modeller. Specielt Aeromodellen virker som en væsentlig forbedring i forhold til originalen.

Ruut CF2

Ruut AL

Ruut St

Link

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN