CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Niner RIP 9 RDO TEST: Niner RIP 9 RDO
Niner Bikes nyeste RIP 9 RDO er en drøm af en allround trail køremaskine. Vi havde lejlighed til at teste den i sit rette... TEST: Niner RIP 9 RDO

Niner Bikes har i mange år været et anerkendt mærke blandt mountainbikere i USA. Niner Bikes vil nu indtage det Europæiske kontinent. Niner vil benytte sig af de i forvejen opbyggede forhandler- og distributions kanaler. I Danmark er mærket således repræsenteret gennem Lucky Machine. I forbindelse med  Eurobike Media Days i Bruneck, havde vi lejlighed til at smide den nye RIP 9 RDO op og ned af bjerget i dens rette element. Niner RIP 9 har hidtil været en 29″ men i den nye udgave fås den nu også med 27,5″.  Ingen multiframe option her, der er tale om to helt seperate rammer hvor geometrien er afstemt til netop den valgte hjulstørrelse. Vores testcykel var en størrelse medium med 29″ hjul.

Specifikationer

  • Ramme: RDO Carbon
  • Forgaffel: FOX 150 mm
  • Bagdæmper: Fox DP2 140 mm
  • Affjedring: Carbon fiber, CVA dual-link suspension med Flip Chip toggles geometry +/- 1°
  • Kronrørsvinkel: 66°/65°
  • Kædestaglængde: 435mm/437mm
  • Reach: (M) 440mm/430mm
  • Størrelser: S, M, L, XL
  • Vægt: (Size M 29″) 30.5 lbs (13.76 kg)
  • Pris: Ca. kr. 50.000,-

Afprøvning
Niner RIP 9 RDO er en forbedret version af den hidtidige model. Niner Bikes har hidtil kun sværget til 29″ hjul formatet. Med den nye udgave suppleres den med en ny 27,5 model. Det aparte udseende understreges af bagaffjedringen hvor linkpladen nu er placeret meget lavt under krankboksen. Kernen i rammen er Niners patenterede CVA affjedringen med 140 mm vandring og henfører til bagakslens vandring gennem kørslen. Når ophænget er komprimeret, bevæger bagakslen sig forbi sag punktet i en gradvis, konstant varierende bue, op- og indad mod cyklen. Niner’s CVA akselbevægelse drager fordel af en kontrolleret kædelinie/stramning  på de første 30% af affjedringen hvilket giver en optimal  grad af “anti-squat” kraft under pedalbelastninger.
Kædevækst: Den effektiv forlængelse (eller forkortelse) af afstanden mellem bundbeslaget og bagakslen under ophængningscyklussen. Anti-squat: et mål for, hvordan affjedringen modstår pedalbob, eller tendensen til ophænget bevæger sig naturligt op og ned under pedalbelastning på grund af rytterens vægt, samt når cyklen accelererer.

Med en totalvægt på lige under de 14 kg, og den fremragende bagaffjedring, føles cyklen aldrig tung på opkørsler, da den bevarer kontakten med underlaget under alle forhold.  Den progressive affjedring gør at cyklen er i ro og kontrol uden nogen hoppende effekt, så man virkelig føler at blive hjulpet op af stigninger og gennem teknisk svære passager, uden i samme grad at skulle bruge unødvendig energi på at holde cyklen i sporet. En sjælden egenskab på en trail bike.

Modsat trenden idag hvor geometrien på rammerne bliver mere og mere ekstrem, har Niner Bikes bibeholdt moderate vinkler, hvilket betyder at det er meget lettere at håndtere og styre specielt ved lav hastighed.  Det betyder også at Niner er en uhyre velafstemt, harmonisk og letkørt mountain, uanset hvilket niveau du befinder dig på. Der er ingen WAU effekt over den. Den føles bare rigtig og velafstemt. Rent subjektivt anser vi Niner for den i øjeblikket bedste Do IT All Trailbike, og det endda med en god margen i forhold til de nærmeste konkurrenter. Udstyrsmæssigt bruges SRAM XO komponenter og Maxxis 29 x 2,8 ” dæk. Den har Dropper Post med remote og Fox fjederelementer for og bag.

Konklusion
Niner RIP RDO 9 er en uhyre velkørende og velafbalanceret allround trail bike. Den er en cykel alle uanset niveau kan vokse med i takt med krav og ens kunnen stiger. Af en trail bike imponerer dens klatreegenskaber, men også på nedkørsler kvitterer den med finde forudsige egenskaber. Niner RIP RDO 9 vil mange sikkert syntes er et lidt for dyrt bekendtskab, men på den lange bane syntes den som en fornuftig investering, og er en af få mountainbikes vi er kede af at skulle levere tilbage.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN