CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Mavic Allroad SL Road+ 650B TEST: Mavic Allroad SL Road+ 650B
Mavic Allroad + er et specifikt gravelhjulsæt til 650B dæk. En hjultype som gør det muligt at få lidt bredere dæk for de fleste... TEST: Mavic Allroad SL Road+ 650B

Efter et ejerskifte og en økonomisk rekonstruktion (læs mere her) er det franske hjulmærke Mavic tilbage med fuld fart. Det har bl.a betydet at det nu er den store tyske cykelgrossist og producent Herman Hartje der er skandinavisk distributør af branded. Du kan læse mere om det tiltag her. Mavic har om nogen været medvirkende til den store udvikling cykelhjulet har gennemgået.

Først med deres fælge og siden med deres koncept hjulsæt, der satte en udvikling igang der idag har betydet at størstedelen af de hjulsæt der sælges er systemhjul hvor fælg, eger og nav er en systemløsning. Mange husker sikkert  de røde Helium hjul i i midten af halvfemserne der satte nye normer for lav vægt og flot design. Et specialisthjul til alle bjergkonger. Siden kom landevejsserien Kyserium og Cosmic. Mavic var også tidligt ude allerede i 2015  før begrebet Allroad/gravel for alvor tog fart med en særlig  udgave af Kyserium kaldet allroad  og et tilhørende bredt dæk. Med Allroad Elite Road+ Disc 700 og 650B går de et skridt videre med med hjul som er helt specifikke til brug som all/road gravel hjulsæt både i den gængse 700 C størrelse men også den stadig knap så udbredte 650B som er genstand for denne test.

Specifikationer

  • Materiale: Fælg Maxtal aluminium, nav aluminium
  • ETRTO mål: 584x25TSS
  • Fælghøjde: 21 mm
  • Indvendig bredde: 25mm
  • Udvendig bredde: 28.5 mm
  • Dæk type: Tubeless / tubetype
  • Ventilhuls diameter: 6,5 mm
  • Eger: Flade straight pull stål eger – 24 for og 24 bag med 2 kryds
  • Til skivebremser: Centerlock
  • Nipler: Stål, ABS.
  • Aksler: 12mm thru for og bag (kan konverteres til QR)
  • Indbygningsbredde: For 100 mm og bag 130 mm
  • Vægt : 1.555 gram
  • Spacer på 1.75 mm for konvertering til 8-9-10 speed følger med
  • Anbefalede dækstørrelser: 28 til 64 mm.
  • Pris: set til kr. 4.999,-

Afprøvning
Allroad Elite+ 650b følger linien med et elegant tidsløst hjulsæt i sort finish med små diskrete men umiskendelige gule Mavic decals og flade  eger. Fælgen er udført i en legering kaldet Maxtal formet af Mavic’s 4D Inter Spoke Milling. (ISM) En fræseprocess der efterlader mere materiale omkring egerhullerne, da det er her fælgen udsættes for de største træk kræfter.

Fælgen er hele 28,5 mm bred udvendig og hele 25 mm indvendigt hvilket giver masser af plads til at få de helt brede dæktyper på, helt op til 62 mm ifølge Mavic. Egerhullerne er placeret assymetrisk i fælgen for at kompensere for træk i skivebremsen.

Fælghøjden er beskedne 21 mm men fordi Mavic benytter de flade eger, opnår de alligevel en vis aerodynamisk gevinst. (op til 5 watt) Både for- og baghjul er med  24 eger med enkelt kryds. Navene har Mavic’s kendte selvjusterende lejer og kasette indgrebet er deres 360 instant drive med kun 9 graders spring hvilket giver et meget konstant og direkte indgreb der tydeligt mærkes ved acceleration og gearskift.  De er standard udlagt til 12 mm  thru aksler, men kan udstyres med adaptor så de også kan bruges med QR.  Navene er udlagt til Shimanos centerlock disksystem. og kasettehuset fås til både HG og XD.

Mavic anbefaler dæk mellem 28 og 64 mm med en optimal bredde på mellem 45 og 50 mm. Vi testede dem med et set Goodyear på 50 mm.
Da fælgen er uden kant og megabred er af- og påsætning af dæk meget let. De fleste dæk springer let på plads uden brug af højtryksluft.

En anden fordel ved den meget brede fælg og ikke mindst den indvendige bredde er at der kan cykles med ekstremt lavt dæktryk uden at dækket “vælter” En problematik der ofte opleves på fælge med mindre indvendig bredde.

Allroad+ SL føles som et præcist og neutralt styrende hjulsæt  med god stivhed både vandret og lodret men alligevel med en vis sideværst eftergivelighed. Det accelerere fremragende.  I det hele taget føles Allroad  umiskendeligt som et Mavic hjul. De er lette hurtigt accelererende og indgrebet i kasetten er meget konstant. Hader du støjen af tikkende friløbsnav på turen i skoven, vil du elske disse Mavic, som har en diskret afdæmpet kliklyd. Hjulsættets store force er det ukomplicerede brug af forskellige dæktyper.

Konklusion
Er du på udkik efter en allroad/gravelhjulsæt  der til fulde honorerer de stadigt bredere dæktyper, er Allroad+ svære at komme uden om. Det er let og løber godt. I den sammenhæng er prisen ikke afskrækkende. Om du så vælger 650B eller 700C versionen er i høj grad et spørgsmål om personlige preferencer og om din cykels geometri kan honore dem.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN