CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Kona Rove NRB TEST: Kona Rove NRB
Kona er en af få større producenter der laver dedikerede 650B gravelbikes, hvor der i modsætning til de fleste andre er mere fokus på... TEST: Kona Rove NRB

Kona blev grundlagt  i 1988 i Vancouver  Dan Gerhard og Jacob Heilbron. I starten arbejdede duoen tæt sammen med Mountainbike legenden Joe Murray på en række  custom hardtraisl i stål.  Kona var blandt de første til at udvikle mountainbikes med slope geometri. De var også blandt nogle af de første større cykelbrands til at kaste sig over Gravel. segmentet.  De har altid primært været kendt for deres no nonsens tilgang til det at udvikle cykler. I januar 2022 er firmaet blevet solgt til Kent Outdoors.

Med tydelige aner til mountainbike miljøet er Rove NRB på hjemmebane offroad i mere teknisk terræn.

Specifikationer

  • Ramme: Kona 6061 Aluminum Butted
  • Forgaffel: Rove Verso fuld carbon flad montering
  • Geartrain: SRAM APEX 1×11
  • Kranksæt: SRAM Apex 40t
  • Krankboks: SRAM GXP 68 mm
  • Kasette: SRAM PG1130 11-42
  • Bremser: TRP Spyre-C
  • Skiver: 160 mm
  • Frempind: Kona Road
  • Styr: Kona Road
  • Saddelpind: Kona
  • Saddel: WTB Volt Comp
  • Hjul: WTB Asym i23 TCS 650b
  • Dæk: WTB Horizon Road Plus TCS 650x47c
  • Farver: sort/grå
  • Størrelser: 46, 48, 50, 52, 54, 56, 58 cm
  • Vægt: 9,8 kg
  • Pris: set til godt kr. 14.000,-

Afprøvning
Kona Rove NRB fremstår som en meget neutral cykel uden en hele masse dikkedarer. Rammen er i den kendte 6061 aluminium,  monteret med en kulfiber forgaffel. Geometrien er udlagt til 650B hjulsæt, Finish og forarbejdning er nydelig. Ramme og forgaffel er udstyret med alt hvad man kan ønske sig mht til beslag til montering af flasker, bagagebærer, og Bikepacking tasker. Udstyrsmæssig gør SRAM Apex gruppen et daddelfrit indtryk. Det er sjovt sådan en hype hydrauliske skivebremser har fået.  Kona har valgt at sætte TRP Spyre C kabeltrukne bremser på. Et sæt bremser vi tidligere har testet og som ikke lader  meget tilbage af ønske.  Skal cyklen primært bruges som Bikepacking rig på længere ture, er de klart at foretrække. Hydrauliske skivebremser og elektronisk gearskifte skal man holde sig fra hvis turen virkelig går “off the beaten track”

Omkring ramme størrelser holder Kona fast i de gængse størrelser, der er væsentligt lettere at gennemskue. Rove NRB kommer i spring af 2 cm fra 48 til 58 cm hvilket er temmelig enestående for en cykel i denne prisklasse.  Vores testcykel var i modsætning til de standard monterede WTB dæk montere med et sæt Continental RaceKing knopdæk, der egentlig er til MTB brug.  Det betød at den rullede knap så godt på asfalt men offroad havde den aner  fra 80’ernes populære hardtrails.  Så er du til oldschool mountainbiken uden affjedring men gerne vil kunne køre lidt hurtigere er Rove NRB et oplagt alternativ.

Geometrien er ret stejl og med det korte kædestag, brillerer cyklen i teknisk terræn. 6061 alu legeringen har ry for at være hård og ukomfortabel , men i Kona tilfælde med de brede 650B dæk er det ikke særligt udbredt.  Kufiberforgaflen med det lange fremløb giver en rolig og kontrollerbar styring selv med lavt dæktryk.  Rove NRB er på mange måder mountainbie cyklistens gravelbike og vil langt hen ad vejen kunne gøre det ud “for the one bike”, hvis tingene skal være simple.  En velfungerende og prisrimelig cykel hvor fornuften er i højsædet.

Konklusion
Kona Rove NRV gør på mange måder det helt rigtige, hvis målet er en alsidig gravel/bikepacking cykel. Trods dens store alsidighed er den primært bedst offroad, hvad den så også til gengæld gør med bravour…

Link

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN