CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Hammerhead Navigation TEST: Hammerhead Navigation
Vi har testet en outsider indenfor cykel GPS, der alene på udseendet, kan få de fleste til at spærre øjnene op. Men er det... TEST: Hammerhead Navigation

Hammerhead-03

Hvem siger at en navigationsenhed til cyklen absolut skal være en firkantet æske med et display og en mængde funktioner der tager fokus fra det væsentlige, nemlig at guide dig sikkert fra A til B.  Lidt generaliseret kan man sige størsteparten af det hidtidige navigationsisenkram til cyklister har været dikteret af cykelsport hvor man ud over basal navigation også tilbyder et hav af ekstra funktioner i en´og samme enhed. Derfor har vi de senere år oplevet nogle stadig mere og mere komplekse enheder, med et hav af  funktioner, der ofte fjerner fokus fra det væsentlige og gør dem unøvendig komplicerede at betjene, specielt hvis det man ønsker bare er at blive guidet fra et sted til det næste.

Hammerhead-07

Hammerhead Navigation går den modsatte vej og var blandt de første til at vise deres bud på en simplificeret måde at navigere på, indpakket i en radikal anderledes udformning. Interessen var fra starten stor, så de kom hurtig fra start med deres kickstarter projekt. Herefter løb de som så mange andre ind i store forsinkelser, da produktet skulle produktions modnes og den oprindelige tidsplan blev udskudt flere gange. Ventetiden har været lang, godt to år fra projektet blev søsat i efteråret 2013, men her først på sommeren landede så et eksemplar på redaktionen.

Specifikationer

  • 30 stk farveskiftende Lysdioder
  • Bluetooth
  • Lang Batteritid
  • Radikal Form follow Funktion design
  • Pris 85 US$

Hammerhead-06

Hammerhead har fra starten ville gøre navigation til en simpel og meget brugervenlig oplevelse hvor enheden arbejder i baggrunden og diskret guider dig af den rigtige rute ved hjælp af en en slags animerede vejskilte og hvor du som bruger ikke skal foretage dig meget andet end indtaste destinationen på din smartphone og så følge pilene. Selve Hammerhead der placeres på styret eller frempinden er en pasiv modtageenhed som henter alle sine data fra Navigationssoftwaren på telefonen, meget lig 3T Eye vi testede for et stykke tid siden. Men Hammerhead er KUN navigation eller mere korrekt vejvisning. Alle andre data forbliver i app på mobiltelefonen.

Afprøvning
Alene det aparte udseende skal nok gøre dig til midtpunkt når du cykler med vennerne, selvom det ikke er det væsentlige.  Jeg har fået mange sjove kommentarer lige fra trithlonstyr til radar. Vi lever i en verden hvor mange går mere op i udseende end indhold, så det faktum har designerne hos Hammerhead naturligvis heller ikke kunnet sidde overhørig. Selvom det aparte udseende til dels er afledt ud fra funktionelle hensyn, vil den sikkert dele vandene omkring smag. Personligt syntes jeg at Hammerhead er flot og vil klæde enhver cykel. Hammerhead kommer i en nydelig kasse som vil gøre selv Apple grøn af missundelse og som nok skal få kundernes opmærksomhed når den hænger i udstillingsmontren i cykelbutikken.  Ud over selv Hammerhead medfølger et USB kabel til opladning og en holder til placering foran styr og frempind. Der benyttes Garmins connectorsystem så man kan købe deres løse enheder hvis man hellere vil have den placeret på en anden måde. Hammerhead oplades via en lille USB port på bagsiden der er beskyttet af en plastikskinne.  Selv lover de en batteritid på min. 10 timer men i praksis holder den væsentligt længere, og meget længere end den forbundne smarthone som den er afhængig af og som trods slukning af skærm stadig er den begrænsende faktor. Inden ibrugtagening skal den naturligvis oplades.

Hammerhead-08

Herefter henter du Hammerhed One appen til henholdvis IOS eller Android.  Når du tænder den fortæller et simplificeret M i rød eller blå om den har forbindelse til telefonen (bluetooth er tændt).  Hammerhead bruger Open Street kort. Du kan vælge at indtaste en adresse eller lave en brugerdefineret navigation direkte på kortet. Her skal man lige vende sig til at den hele tiden laver den korteste vej hjem indtil man har defineret alle afvigelser. Her er det lettere at importere en rute som GPX fil fra et andet program.  Navigationssoftwaren er det svageste punkt men er allerde blevet opdateret en gang efterhånden som tilbagemeldingerne kommer fra brugerne med fejl og krav om nye funktioner.  Omkring den fysiske udformning af Hammerhead og er der taget hensyn til fuld udnyttelse af dit perifære syn hvilket betyder at man hele tiden kan holde opmærksomheden på trafikken og aligevel følge vejvisningen. Umiddelbart kan de mange dioder i forskellige mønstre og farver virke forvirrende men man lærer hurtigt logikken som jeg syntes er indlysende rigtig.  Det er fuldstændig som advarselstavler ved vejarbejde.

Hammerhead-09

Er du til vejvisning uden dikkedarer (bortset fra designet) er Hammerhead afgjort et skridt i den rigtige retning. Kun appen til mobiltelefonen når ikke helt i mål og lidt meget slør i holderen til styret gør at enheden ikke sidder urokkelig fast. Selve enheden virker robust og har overlevet flere ture i asfalten.

 

Plus
-Simpel intutiv navigation
-Radikalt anderledes design
-Udnytter dit perifære synsfelt

Minus
-Software
-Løs cykelholder

Hammerhead-02

Konklusion
Hammerhead er på mange måder et nyskabende navigationsprodukt hvor man har taget udgangspunkt i en simpel og meget intutiv brugerflade og brugeroplevelse med en under alle forhod let forståelig og tydelig grafik, der guider dig sikkert fra A til B.  Taget i betragtning at firmaet er startet helt fra nul, er deres første produkt nået næsten i mål. Kun enkelte bugs omkring software og mekanisk tolerance, forhindrer at vi får hænderne helt i vejret af begejstring.

Vurdering-4

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN