TEST: Hammerhead Karoo
COMPUTER, PULS OG GPSTEST 3. april 2020 CYKELPORTALEN
Da Hammerhead One kom på markedet, var den lidt af en gamechanger for hvordan cykelnavigation skulle se ud og fungere. Læs vores test her. Det aparte udseende slog dog aldrig rigtigt an, men flere andre fulgte efter med navigation efter samme princip, men i en mere traditionel indpakning. Læs vores test af Beeline Velo her.
Med Karoo går Hammerhead nu den mere slagne vej, med en stor firkantet enhed, farveskærm og A til B navigation som vi kender det fra de store producenter. Karoo bygger på Android styresystemet og den har et lignende høj opløselig og meget lysstærk skærm, som vi kender fra smartphonen.
Specifikationer
- Materiale: Støbt metal forstærket skelet
- Styresystem: Karoo OS (Android 6)
- Kommunikation: WiFi og Simmkort
- Opdatering: månedlig via WiFi
- Dimensioner: 98 x 72 x 28 mm
- Vægt: 186 gram
- Batteri: 3200mAh LiOn
- Batteritid: 3 timer opladning, 12 – 15 timers drift
- Montering: Barfly Outfront bøjle
- Vandtæt: IP67
- Display: 3,5″ touch med gorilla glas
- Opløsning: 640 x 480 (229 pixels)
- Pris: kr. 2700,-
Afprøvning
Hammerhead Karoo leveres i en flot emballering der er god at gemme for opbevaring. Karoo leveres med det mest basale, USB kabel, et par unbraconøgler , OutFront beslag fra BarFly, håndledsrem, pudseklud og en QuickStart guide. Fatningen er den samme som til Garmin men vinklet 90 grader. Karoo understøtter Bluetooth kompatibelt perifert udstyr som kadance og puls som ikke følger med.
Inden der tændes for computeren, kan det være en god ide at oprette en konto på Hammerheads hjemmeside under Dashboard. Det kan også gøres på selve computeren under opsætningen, men det er lidt lettere på hjemmesiden. Karoo var allerede opladet til 95 % fra fabrikken, så den var brugsklar.
Selve opstarten er en orgie i flot animeret grafik, inden den simple og meget overskuelige startmenu i gult toner frem. Betjeningen kan foregå på touchskærmen eller via de fire store knapper, alt efter temperament. I vinterhalvåret er det en fordel med knapperne når man bruger handsker. Skærmen reagerer promte og meget præcist, ikke mindst når der zoomes ind og ud på kortet. Kombinationen af den store skærm og det højopløselige og kontranskraftige display gør aflæsning og brug til en sand fornøjelse, specielt hvis dine øjne er over 50 plus.
Kortdelen er lidt specielt, da de kort man ønsker for de enkelte lande, skal downloades seperat. De kan altid fjernes og tilføjes efter behov. Der er 10 Gb intern hukommelse. Jeg brugte godt 3 Gb med kort installeret for Danmark, Sverige, Spanien og Bulgarien. Kortene er computerens helt store force. De er udviklet af Hammerhead på baggrund af Open Source Cycle Maps. Det betyder at alle cykel og vandrestier er med. En mega stor fordel når du cykler offroad. Herudover er et lag af Points of Interests samt højdekurver.
Når kortet er fremme er det nemt at navigere rundt ved brug af to fingre. Det samme gælder zoom. En mindre bonus er mulighed for se kortet i 3D. Flot ser det ud, men om nogen vil bruge det, tvivler jeg på.
Du planlægger ruter på Hammerhead siden under Dashboard. Så snart du tænder for Karoo synkroniserer den sutomatisk ruterne, vel og mærke, så længe der er WiFi forbindelse. Det kræves også for at kunne oprette ny navigation direkte på enheden. Væk fra WiFi ude på vejen skal du bruge Simm kort optionen, eller oprette en Hotspot forbindelse til din smartphone for at kunne gøre det samme.
Et punkt hvor den imponerer er når du cykler på afveje fra den planlagte rute. Her går der ca 5 sek så har den fundet et alternativ, så i praksis når man ikke langt før man bliver mindet om at være på gale veje.
Den grafiske fremstilling på skærmen er flot og lys/kontrast og ikke mindst opløsning er i særklasse, bedre end alt andet pt. Dataskærmene er lette at konfigurere, du vælger blot hvor mange felter du vil have på skærmen, og så vælger du løs blandt de mange mulige data. Karoo har alle de gængse datavisningsmuligheder. Den grafiske fremstilling af højdekurven på den rute du cykler er rigtig fin, En anden fin funktion er ved puls data, her kan du grafisk få vist i hvilken pulszone du befinder dig, alt sammen realtime og flot præsenteret.
Eneste ankelpunkt vi har kunnet finde, er at alle de træningsspecifikke data, som puls, effekt, kadance m.m som du opsamler med det tredieparts udstyr du i forvejen har, ikke kan databehandles i Dashboard. Her skal du bruge en af de mange eksterne applikationer som Karoo kan synkronisere med og som løbende udbygges i de månedlige opdateringer. Ved redaktionsens slutning var det Strava, TraningPeaks, Komoot, Ride with GPS og MTB Project. Batteritiden er forbavsende god. Jeg brugte den over to dage godt to gange 7 timer og der var stadig 12 % tilbage da jeg igen satte den til opladning.
Karoo er en velvoksen sag og designet er ja undskyld en smule kluntet. Til gengæld er betjeningen i topklasse specielt hvis du tilhører 50 + gruppen som vi ofte ser stå ude på sporet med deres lille Garmin enhed og må tage den af styret for at læse displayet. Det sker garanteret ikke med Karoo. Så valget er dit, lir eller funktionalitet.
En ting som er vigtig at understrege er at under testperioden som har pågået over det sidste halve års tid, er der hver måned kommet en ny firmware opdatering som både retter fejl men også tilføjer nye funktioner. Således understøtter den nu adskellige tredieparts apps og flere kommer løbende til. Kortene er blevet opdateret med yderligere info og detajler og er nu uden sidestykke de bedste på markedet. Garmin Vario Radar og Di2 er også understøttet. Alt i alt udtryk for et produkt som har tænkt sig at være på markedet længe og være up to date.
+++
- Brugervenlighed
- Displayet
- Hastighed
- Opdateringer
_ _ _
- Fysisk stor
- Vægt
Konklusion
Hammerhead Karoo er en fremragende GPS hvor brugervenlighed og løbende opdateringer er et afgørende splus. Display og skærmens hurtighed og reaktion er i særklasse det bedste på markedet. Det eneste der kan holde nogle tilbage er dimensionerne. Alt i alt et fremragende alternativ til de fremherskende Garminer og Wahooer…
Link
CYKELPORTALEN
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Mere plads til bilerne i byen ved lavere hastighed
- GripGrab afslører spændende nye efterår/vinter 2024-produkter
- TEST: Bikepackingtasker fra Camelbak
- Sidi hylder Eroica cykeløbet med retrosko årgang 2024
- Opgrader den pedaldrevne med hjælpemotor
- Ass Savers og kunstneren Jody Barton begiver sig ud på en fælles rejse mod indre fred.
- Nordic Bike Expo 2025 – et nyt tilbud til cykelbranchen
- ALUMINIUM – Det mest undervurderede vidundermateriale
- Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne
- Banebrydende MTB fra Island
- På sporet i det svenske
- Cykelmessen VeloDays 2024 i Viborg var en stor succes
- TEST: Vello Gravel
- Premium ladcykel med alt i connectivitet og manøvredygtighed
- Stor nyskabelse fra Brompton der får større hjul og skivebremser
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket