CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: DT SWISS PRC 1400 Spline 35 DB TEST: DT SWISS PRC 1400 Spline 35 DB
Er du til HIGH END kulfiberhjul ,med elegant og diskret gentleman charme så er PRC 1400 Spline 35 DB et godt valg ud i... TEST: DT SWISS PRC 1400 Spline 35 DB

DT Swiss har eksisteret i sin nuværende form siden 1994 og står for Drahtwerk Treifileries afledt af det tyske og franske ord for Wireworks eller på dansk kabelarbejde. Firmaet blev grundlagt i 1994 hvor de herrer Marco Zingg, Maurizio D’Alberto og Frank Böckmann købte Vereinigte Drahtwerke som på daværende tidspunkt udelukkende producerede eger.

DT Swiss udvikler og producere det meste Inhouse i Biel, fra nav til eger og fælge i aluminium.  (læs besøgsartiklen her). Deres kulfiberfælge produceres på deres FarEast fabrik i Taichung på Taiwan. DT Swiss er desuden en stor OEM leverandør til andre hjulproducenter, hvor deres nav og eger indgår, da de anses for noget af det bedste på markedet.

DT Swiss har det forgangne år gennemarbejdet alle deres landevejshjul og har samtidig indgået et stratetisk samarbejde med SwissSide omkring aerodynamisk optimering med fokus  omkring reducering af den modstand som opstår omkring fælgen når den roterer.  Vi har været så heldige at låne et sæt fra deres Performance Line kaldet PRC, der performancemæssigt ligger under Race serien ARC. De er bygget omkring samme nav og egertyper med to fælghøjder 65 eller 35 mm. Begge kommer de i udgaver både til fælg- og skivebremser.  Testhjulsættet var 35 mm udgaven til skivebremser kaldet PRC 1400 Spline 35 DB.

Specifikationer

  • Fælg: 35 mm kulfiber Tubeless Ready
  • Dimensioner: 25 mm brede ydre, 18 mm inder
  • Nav: DT Swiss Type 240 36 med Ratchet System
  • Disc Centerlock med Shimano kassettesystem 11 speed
  • Aksel: Standard thru aksel 12 mm (konversionkit til 9 mm QR)
  • Eger: 24 DT aerolite® i forhjul og DT aero comp® i baghjul begge med enkeltkryds.
  • Vægt: 1434 gram/sæt
  • Pris:  kr. 15.000,- sæt

Afprøvning
DT Swiss PRC 1400 Spline 35 DB er et flot hjulsæt, der vil klæde enhver racercykel. Både elegant og ikke alt for prangende med sin diskrete decals og helt i sort. De er opbygget omkring de velkendte Spline nav, med deres særlige 36 pals rastersystem som giver en uovertruffen kraftoverførsel i mellem kassetten og friløb, og som har et mere lydmæssigt afdæmpet friløb. Ligesom andre High End producenter af kulfiberhjul, benytter DT Swiss også den fremherskende nye kulfiber profil, en slags omvendt dråbeform, der er optimeret til dæk mellem 25 og 28 mm. Vi havde dog ingen problemer med at montere et sæt 32 mm Challenge dæk, trods en indvendig fælgbredde “kun” på 18 mm. Testsættet var monteret med Panaracer Gravel King 28 mm der er et godt helårsdæk. Dem vender vi tilbage til i en senere test.

Hjulsættet har hovedsaglig været brugt med Challenge dækket, grundet årstiden og fordi vi kender det dæk godt i forhold til andre hjulsæt vi har testet. Sammenlignet med de mere ekstreme højprofil fælge, som naturligvis har bedre aerodynamiske egenskaber, men så til gengæld har øget vægt og høj sidevinds følsomhed, er DT 35 mm et godt kompromis som giver fine allround egenskaber til langs de fleste ryttere under alle forhold, men naturligvis ser de ikke så liret ud som en af de høje fælge. Her kan man jo så vælge modellen med 65 mm profil.  Rent nøgternt vil langt største delen ikke kunne mærke nogen tidsmæssig gevinst. Det er ofte i detajlen man finder forskellen mellem dyre og billige hjul. Således er der monteret lette eger i forhjulet og belastningsmæssige kraftigere eger i baghjulet, begge af Aerotypen. Spline navene er håndfræste og polerede omkring egerflankerne. Detajler som måske ikke har den helst store gevinst andet end at det giver et flot slutresultat.

På landevejen mærker man den lave vægt og den gode acceleration, noget som er rigtigt godt til sprint, og bjerg/bakkekørsel. Hjulene er rigtigt gode til vekslende terræn med mange bakker, hvor man subjektivt oplever ikke i samme grad at være helt så brugt. Det kan jo så omsættes til hurtigere tempo eller flere kilometer.  Stivheden er iorden og hvert pedal antrit bliver omsat til fart uden slinger. Dog syntes hjulene dog at miste en smule inerti når man først er oppe i fart i forhold til andre hjul i samme klasse og triller på frihjul. Hjulenes sporstabilitet og svingegenskaber er der intet at udsætte på. Her er det rytterens mod som sætter limit.  Kombinationen af de fine Spline nav og dobbeltkrydsede eger både for og bag gør hjulene håndterer skivebremsning helt uden flex.

DT Swiss PRC Spline 35 DB er en kærkommen upgrade til alle landevejscykler med skivebremser hvor man får topklasse performance i en lidt mere elegant og diskret fremtoning.  Prisen kan umiddelbart syntes ret høj, men opvejes af DT Swiss kvalitets renomme omkring pålidelighed og god service.   Hjulene leveres standard til 12/15 mm thru aksler, men der kan tilkøbes et 9mm QR kit.

Konklusion
DT Swiss PRC 1400 Spline 35 DB, har været et dejligt bekendskab. Hjulet har alle de egenskaber man som kræsen landevejscyklist kan forlange. Det er let, stift og accelerere fremragende. Den 35 mm aeroprofil er et godt kompromis mellem klassisk stil og aerodynamik. Prisen kan syntes høj, men kan forsvares af en meget høj byggekvalitet, nav og eger i topklasse og en fin pålidelighed. Hertil kan du trække på DT Swiss omfattende service og reservedele netværk hvis der opstår problemer.

Plus

  • Allround egenskaber
  • Accelerationen
  • Lav Vægt
  • Byggekvalitet
  • Nav og Eger

Minus

  • Prisen
  • En smule manglende inerti i friløb

 

Link

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN