CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Crankbrothers Speedier dækjern TEST: Crankbrothers Speedier dækjern
Kan du klare dig med kun et dækjern. Vi har testet Speedier fra Crankbrothers. TEST: Crankbrothers Speedier dækjern

Det er almindelig praksis både i værkstedet og ude på landevejen at skulle bruge mindst to dækjern når dækket skal af og på. Specielt med de nye tubeless typer og den nye fælles standard for dæk og fælge, er tolerancerne blevet reduceret yderligere så mange moderne dæk kan være temmelig genstridige at få af og på fælgene.  Med Speedier mener Crankbrothers at det er nok kun at bruge et dækjern, når dækket skal af og igen sættes på. Vi har testet dimsen for på egne dæk at afgøre om det nu kan passe.

Specifikationer

  • Dimensioner: 144  x 10 x 15 mm
  • Materiale: Nylon
  • Vægt: 26 gram
  • Pris: set til kr. 49,-

Afprøvning
Speedier er nærmest en håndtag med fingergreb med henholdvis en install og remove ende. Remove enden er temmelig konventionel og ligner det som kendes fra de mere almindelige dækjern. Forskellen er så at her har du kun et, og det giver nogle udfordringer med visse dæltyper specielt de meget stramtsiddende og smalle racerdæk.  Install enden hvor man trækker rillen langs dæk og fælgkant er er mere problematisk og egner sig kun til ret løst siddende dæk/fælg kombinationer og bløde dæktyper. Her er det lettere at bruge remove enden og vende den om og vippe dækkanten på plads. Men igen fordi du kun har et værktøj og mangler det andet til at forhindre dækket i at glide af efterhånden som det arbejdes på plads er ikke altid lige optimalt.  Selve håndtaget beskytter dine knoer men i praksis syntes jeg mere det er i vejen end til gavn. Crankbrothers Speedier er et dækjern som afgjort skal prøves og som for nogle vil være en udmærket løsningen, men for flertallet af cykeldækbrugere er de almindlige koncept med to eller tre dækjern stadig det mest optimale.

Konklusion
Crankbrother Speedier er en fiks ny måde at angribe dækjern problematikken. Så længe dækkene ikke er alt for stramme fungerer det upåklageligt, dog primært bedst til dæk med store dimensioner som MTB og Gravel. Til tubelesse landevejsdæk er det mindre velegnet.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN