Ny fælles standard for dæk og fælge
Teknik 17. juni 2019 CYKELPORTALEN
Selv for den mest forhærdede cykelmekaniker, kan skift af dæk og fælge af og til give nogle store udfordringer, specielt de senere år, hvor der er kommet en mængde nye dæk og fælgtyper hvor der ikke længere er fuld overenstemmelse mellem dæk standarden fra ETRTO og fælg standarden ISO 5775, hvilket ofte betyder, trods de rigtige specifikationer, passer dæk og fælg alligevel ikke sammen. Den nye tubeless teknologi gør det ikke meget bedre, da kravene til tolerancer nu er blevet væsentligt skærpet..
Men der håb forude. Gennem de sidste to år har de to parter sat sig sammen og er nu på vej med en fælles harmoniseret standard for dæk og fælge. Flere af de store producenter af både dæk og fælge, har været med på råd. Således udtaler DT Swiss at de fremover vil designe deres hjul i henhold til den nye standard. “Vi er sikre på at den nye reviderede udgave i højere grad vil afhjælpe situationen” siger Taylor Bushong fra DT Swiss.
Hidtil har producenterne af af hjul og fælge ikke haft klarhed over hvilke tolerancer dæk producenterne opererer efter. Omvendt har dækproducenterne heller ikke altid kendt de eksakte dimensioner fra hjul producenterne, specielt omkring fælgprofilens dybde og bredde.
“I fremtiden vil alle på sigt bruge den nye standard, da den er en kæmpe forbedring i forhold til tidligere tiders ofte kaotiske tilstande” tilføjer Morgan Nicol fra Challenge Tires“
Allerede nu inden standarden officielt er frigivet, produceres nye dæk og fælge i henhold til den nye ISO/ETRTO 5775 standard.
Illustration: ISO 5775 draft
Alt i alt vil den nye standard betyde at det fremover bliver en del lettere at montere og afmontere dæk på kryds og tværs af forskellige dæk og fælg fabrikater. Det primære fokus er sikkerhed men også brugervenlighed og gennemsigtighed har haft høj fokus i udviklingen af den nye reviderede standard.
ISO ( International Standards Organization) arbejder på at harmonisere alle regionale standarder inklusiv dem fra USA, CPSC, ASTM, Den europæiske CEN, Tysklands DIN og den Japanske JIN.
ETRTO, the European Tyre and Rim Technical Organization, er den mest udbredte standard for dæk og fælge. ETRTO omfatter ikke kun cykler, men alle typer køretøjer. Forskellen ligger i at cykeldæk ofte monteres af forbrugeren uden nogen væsentlige kundskaber og værktøjer, mens bil- og lastbildæk monteres af en professionel.
Dette er der taget højde for i den nye reviderede ISO 5775 fælg standard, som definerer hvor dyb fælgen skal være og hvor høje dæksiderne skal være i forhold til fælg profilen. Det skulle gerne simplificere det hele og gøre det mere sikkert for både forbruger, forhandler og producent at håndtere de mange forskellige fælg og dæktyper.
Det bliver letter at konstruerer en fælg og designe et dæk der passer, med små tolerancer, men alligevel kan monteres med de bare hænder. Dæk og fælge er nu mere sikre ved de definerede lufttryk og kan normalt monteres og tages af uden special værktøj andet end et par dækjern. En markant forbedring i forhold til den eksisterende standard fra 1996. Den nye standard skulle være lige på trapperne når dette læses.
Link