CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Ure, knive chokolade, alpeidyl og skjulte bankkonto er nok det de fleste forbinder med Schweiz.  Men det idylliske alpeland har også en blomstende cykelindustri....

Ure, knive chokolade, alpeidyl og skjulte bankkonto er nok det de fleste forbinder med Schweiz.  Men det idylliske alpeland har også en blomstende cykelindustri.  Blandt dem er BMC-Racing, der for alvor er blevet kendt efter at de karakteristiske BMC cykler har gjort deres entre i løb som Tour de France.  Vi har tidligere testet cykler fra BMC bl.a  Team Machine SLR01.  På en pressetur til Schweiz havde vi lejlighed til at prøve lillebroderen RacingMachine RM01 på hjemmebane.  Bortset fra DT Swiss hjulene svarer testcyklen til den model som den danske distributør tilbyder til en pris på kr. 29.999,-

Tekniske data.
Ramme: iSC Carbon
Forgaffel: TCC Carbon
Hjul: DT Swiss RRC 46 Dicut H
Geargruppe: SRAM Red
Dæk : Schwalbe Ultremo ZX
Saddel: Fizik Antrares
Frempind: Easton EA70
Styr: Easton EC90
Saddelpind: BMC Racepost Carbon w/TCC,
Størrelser: 47, 50, 53, 55 (test), 57, 60 cm
Vægt: 6,9 kg

BMC bruger to nøgle teknologier  i deres rammer: Skeleton Concept som går ud på at forstærke området omkring saddeløret med en ekstra stiver for øget stivhed.  En anden teknologi er TCC  Tuned Compliance Concept  Det går ud på at optimere den overordnede kørselsoplevelse ved at benytte nøje udvalgte kombinationer af form og materialer. Nøgleområderne er forgaffel, saddelpind og bagstag. Målet er at have en vis grad af vandret eftergivlighed samtidig med høj lodret og torsional stivhed.  TCC forbedrer køreoplevelsen ved samtidig at have præsis kontrol samt reducering af rytter træthed og effektiv kraftoverførsel.  Endelig har cykeln udbredet brug af systemintegration f.eks i form af forgaffel og ramme via et konisk styrrør.  Endelig er rammen forberedt for de elektroniske geargrupper fra Shimano.

Afprøvning
Man kan undre sig lidt over navnet RacingMachine da RM01 grundlæggende er en yhyre behagelig cykel at køre på.  Rammen har en stor grad af indre dæmpning specielt omkring saddelrør og forgaffel, som gør den velegnet til lange ture. Samtidg har den den livlighed og krankboksstivhed som en rigtig racercykel skal have.
På et punkt adskiller RaceMachine sig fra stort set alle andre og det er designet.  Man føler sig lidt henlagt til geometritimen igen, når man tager et blik  på RM01 med dens ottekantede  overrør og firkantede saddeltrør.  Om man kan lide det er smag og behag, personligt syntes jeg designet er meget vellykket. På nedkørselr og i sving imponerer SpeedMachine og lever virkelig op til sit navn. Man får uvilkårligt lyst til at køre stærkere end evnerne måske rækker. Et forbehold på denne, i køremæssig forstand, fine cykel er den firkantede saddelpind som for det første ikke giver mulighed for at bruge andre fabrikater men værre er, den er svær at spænde tilstrækkelig fast og så knirker den.

Konklusion
Med BMC RM01 har BMC Racing ramt plet med en yderst velkørende og harmonisk landevejsracer som vil kunne tjene sin ejer i mange år med forudsigelige køregenskaber, flot design og lav vægt.

Link

CYKELPORTALEN