Sidste år blev 3T Zefiro styret præmieret med en Eurobike Award for sin nyskabelse. Vi har tidligere testet Ergosum styret fra samme firma, som vi var meget begejstrede for. Nu har vi haft lejlighed til at kikke nærmere på Zefiro Team styret, der er en lidt underlig hybrid. Det er en kombination af racer- og triathlonstyr. 3T Zefiro Team kombinerer Aero Base vingen på 3T’s Brezza TT styre med Ergosum Drop Down Bends. Denne kombination er den første som er blevet godkendt af UCI. Som altid på produkter fra 3T, er finish og forarbejdning helt i særklasse. Det kan ikke gøres meget bedre.
Specifikationer
- Vægt: 510 g (uden bøjlen 390 g)
- Bredde: 40 eller 42 cm
- Styr klampe: 31.8 mm
- Materiale: Kulfiber
- Drop: 112 mm
- Rækkevidde: 96 mm
- Pads: Silikone med 3T logo
Problemet med de fleste enkeltstartstyr er at man mister kontrollen over cyklen i sving, fordi man ikke har noget at holde i. Zefiro forener kontrollen med et landevejs styr med den lave luftmodstand på et enkeltstartsstyr. Denne kombination har som de første fået UCI’s godkendelse, så den må benyttes til professionelle cykelløb, så mon ikke vi ser flere af slagsen i nær fremtid.
Afprøvning
Monteringen af styret forgår helt uden problemer. Gennemføring af kabler foregår helt gnidningsfrit, da styret fra fabrikken er forberedt for let kabelgennemføring med rørstrømper. Styret er tænkt som et universalstyr for dem, som kun har en og samme cykel og som af og til prøver kræfter med enkeltstarter eller enkeltstart lignende kørsel. Derfor vil man typisk opleve at ens nuværende frempind er omkring en cm for lang, da man vil komme lidt længere frem kva styrets udformning.
Hele filosofien med Zeriro er at give alle de fordele et tidsstyr giver mht til aerodynamisk siddepostition med uden ulemperne, ulemper som ofte er hvilepuder som sidder alt for højt. Styret er ikke tænkt til montering på en “ren” tri eller time trial cykel, men derimod på en helt almindelig racercykel.
Mange triathleter vil sikkert rynke på næsen over dette styr, og for den slags skyld også de “rene” landevejsriddere, lidt underligt, da de fleste triatleter ikke bruger særlig megen tid i aero positionen og landevejscyklisterne som af og til gene vil lidt mere i “læ” af vinden. Nuvel Zefiro er det pt bedste bud på et styr til cyklisten som har en almindelig racercykel og som vil kunne bevare kontrollen af cyklen under langt de fleste situationer samtidig med at det giver muligheden for en optimal aerodynamisk kørestilling uden de ulemper som mange rene tidstyr og løse bøjler giver iform af højtplacerede armlæn,og irriterende beslag der optager plads på toppen af styret.
Zefiro har mange plusser, perfekt kabelføring, integrerede beslag og et dejligt rent design som giver mange forskellige håndstands og armlænsmuligheder.
Den flotte flade vinge har en udformning som gør at den sagtens kan bruges som et almindeligt styr. Den er rund formerne og ikke bredere og tykkere end at en hånd saktens kan nå rundt om den. Selve bøjlen kan flyttes 5 cm frem og tilbage og pilles helt af hvis man bare gerne vil have et næsten almindeligt landevejsstyr.
Personligt og som helt almindelig motionist syntes jeg dette styr er lige i skabet,. Det giver en masse nye muligheder for forskellige kørestillinger samtidig med at det er diskret i sin fremtoning. Har taget mig selv i flere gange bare at røre ved styret og mærke dets kurver og fantastiske forarbejdning. Man skal prøve sig lidt frem med vinklingen af det så man får den mest optimale stilling. Sætter man det lidt nedad hviler hænderne på bøjlen i aero positionen. Vinkles den lidt op, fungerer den mest bare som en håndstand. Her spiller saddelhøjde og rammestørrelse også ind. De fleste vil nok opleve at skulle have en frempind på med en lidt højere vinkling for ikke at sidde alt for sammenbøjet men naturligvis betyder statur og form også noget her. Jeg fandt selv den bedste stilling med vingen fuldstændig parallel. Ellers har styret alle de positive sider som vi oplevede på Ergosum styret. Gummipuderne giver et godt greb og gør det godt ud for den manglende styrtape.
Som ikke triathlet var jeg naturligvis en smule skeptisk omkring dette styr, men kan efter at have prøvet det se helt nye muligheder i dette styr som et allround cykelstyr til den ambitiøse motionist og cykelrytter som gerne vil have alle muligheder i et og samme styr. Det er et fantastisk alsidigt styr hvor der er tænkt over hver eneste detajle. Og samtidigt oser det jo langt væk af kvalitet og flot industrielt design.
Konklusion
Zefiro Team er et meget gennemtænkt styr som forener det bedste fra to verdenen. Styret henvender sig til cyklisten som hovedsaglig cykler landevejscykling men som af og til har brug for den aerodynamiske kørestilling. Her er styret helt uden konkurrance, da der pt ikke findes andre tilsvarende styr på markedet. Også triathleter som ikke kan affinde sig med de eksisterende enkeltstartstyr og bøjler vil i Zefiro kunne finde en allround løsning. Et dyrt men dejligt bekendtskab.
Vejl. udsalgspris kr. 4999,-
Link
CYKELPORTALEN
- april 2025
- marts 2025
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- SPEZI siger farvel til Lauchringen
- FAZUA udvider sit produktsortiment med ny MODE CONTROL og to batterier
- Nye MTB hjul fra DT Swiss
- EventyrCykler overtager Butchers & Bicycles
- TEST: Restrap Side Release Cage & Bottle
- TEST: HoverAir X1 Promax
- Ny bog fra cykellegenden Tom Ritchey
- Mere plads til gummi – Ass Savers introducerer ny Win Wing MTB
- TEST: Ciclovation gravel styrbånd
- Praxis løfter sløret for ny prototype gearkasse
- Tasker til det langsomme cykeleventyr
- Garmin introducerer Varia Vue cykellygte med indbygget 4K kamera
- Nordic Bikes
- Cykelhjelme fra Fizik
- Endelig digitalt stelnummer på vej til cykler
- M83 YAK
- EKOÏ udfordrer 40 år gammelt klampesystem
- Slagtercyklen går i betalingsstandsning
- Cyclingworld Europe skyder sæsonen igang med endnu en besøgsrekord
- Brose gruppen sælger sin elcykel afdeling til japansk gigant