Italinske 3T er en af pionererne indenfor racerstyr og frempinde. Historien om 3T begyndte i halvtredserne med et simpelt stålrør som den unge Mario Dedioniggi bukkede på Ambrosio fabrikken, som den dag idag stadig eksisterer og er kendt for deres hjul og fælge.
I halvtredserne var det at lave et cykelstyr ikke den store videnskab. Der var ingen speciele udforminger med brug af morphologiske geometrimodeller. Bare en bukkemaskine og et rør fyldt med sand og rå muskelkraft.
Dedioniggi kunne sit håndværk. Han var dygtig og i 1961 besluttede han at starte egen virksomhed. Han købte en bukkemaskine og ansatte en person og lejede tre lokaler i et pakhus i Torino. Firmaets navn blev “Tecnologia del Tubo Torinese” (Turin Tube Technology) bedre kendt som TTT og senere 3T.
Dengang var materialet stål, men Dedioniggi indså hurtigt at fremtiden lå i aluminium. Så han begyndte at producere styr med sin eksisterende teknologi, men eksperimenterede med med nye legeringer og styrformer. I starten af halvfjerserne blev sortimentet udvidet til også at omfatte skistave og en læder cykelsaddel som på daværende tidspunkt var kendt for at være den letteste på markedet. Men det var først og fremmest på styrområdet at 3T gjorde sig gældende lige fra det første alumniumstyr Al7075 til det første styr specifikt udviklet tidskørsler, opkaldt 51’151” efter Moser’s timerekord.
Efter Dedioniggi gik på pension forsatte firmaet i hans ånd med innovativ nytænkning i former og materialer. I 1999 fik 3T’s Mutant frempinden en international design pris som den første cykelkomponent nogensinde.
I 2007 blev 3T opkøbt af en hollandsk investor og fik en tiltrængt økonomisk saltvandsindsprøjtning. Samtidig blev navnet omdøbt til The New 3T. Visionen er stadig den samme, at være banebrydende med nye former og teknologier samt at prioriterer sikkerhed fremfor alt.
Al udvikling foregår stadig i Italien mens produktionen nu er flyttet til Taiwan.
TheNew3T komponent palette omfatter idag styr, frempinde, forgafler og saddelpinde. Hver produktgruppe er opdelt i tre segmenter LTD, Team og Pro.
LTD er kompromiløs teknologi henvendt til professionelle cykelryttere og ambitiøse amatører. Kun de bedste letteste materialer finder vej her uden smålig skelen til pris.
TEAM er produkter henvendt til konkurrenceryttere med stort set samme teknologi som LTD men med skelen til pris, f.eks ved at bruge stål bolte istedet for titanium.
PRO produkterne tilbyder en godt kompromis mellem pris og ydelse. Det er udstyr henvendt til motionister og konkuranceryttere som selv skal betale deres udstyr.
Trenden på komponentmarkedet er som på det øvrige racercyklist marked kulfiber, men 3T har klogelig valgt ikke fuldstændig at hoppe med på bølgen. F.eks bibeholder man stadig frempinde i alumnium, da men anser det for at være stærkere og mere pålideligt.
ARX Team
Denne frempind fra Team serien er i aluminium, da 3T mener at specielt området omkring klampen udsættes for så kraftige vridninger, som kulfiber har svært ved at honore uden at godstykkelsen og hermed vægten skal øges væsentligt. Ved hjælp af moderne Infinite Stress Analyser (en grafisk metode som viser hvilke steder en konstruktion udsættes for den største belastning), har man designet en frempind på kun 120 g. Det ses tydeligt at al materiale er fjernet der hvor det ikke er nødvendigt. Frempinden er testet efter væsentligt strengere krav end CEN standarder foreskriver.
Det benyttes 1 1/8 tomme styrfitting og en oversize klampediameter på 31.8 mm. Den fås i 8 længder fra 70 til 140 mm og med +/- 6 graders hældning. Boltene er i titanium. Endvidere tilbydes en særlig version med -17 graders hældning for en meget lav og sportslig kørestilling.
Ergosum Team
Styret er udført i kulfiber med en ensartet tykkelse. Fibreren er en 56Hm6K kulfibertype. De 56 henviser til 56 tons/mm2 og høj molekylær tæthed. 6K fortæller at der er 6000 fibre pr. wire som giver øget stivhed. Det specielle ved styret er geometrien på bukningen som er tilpasset mindre hænder. Bukkeradius er væsentlig mindre og det gør også at det er lettere at nå ned og hvile i den nederste position. Den største fordel er dog at man kan nå grebene uanset hvor du hviler hænderne. 3T kalder det QuickBend. Vægten er lav 192 g og det er muligt at sætte styrbøjle på.
Afprøvning
Selve monteringen af styr og frempind voldte ingen problmer ud over at man i højere grad skal være opmærksom på at benytte det rette tilspændingsmoment når man arbejder med kulfiber.
Derfor er det vigtigt at anskaffe sig en momentnøgle og kun tilspænde med det moment som fabrikanten anbefaler. Eller lade en fagmand gøre det. Værd opmærksom på at der stadig er mange cykelhandlere som ikke bruger monentnøgler. Mange af de uheld der sker i forbindelse med brud på kulfiber er ofte fordi tingene er spændt alt for hårdt. Kulfiber har ingen elastisk deformation som metaller, så et brud kommer prompte og uden varsel.
Frempinden er let og rimelig stiv. Jeg testede en 110 mm længde og er ikke specielt tung men kunne alligevel spore vis fleksibiltet. Styret derimod er kanon stift, ikke ukomfortabelt, da det absorberer små vibrationer fint. Det bedste er dog udformningen. Tilhører du dem som hader at skulle ned og ligge i den nederste bukning med fare for hold i ryggen og ondt i maven, vil du elske det her styr. Geometrien og den lave højde gør at alt er indenfor rækkevidde. Indrømmet dette styr har virkelig imponeret mig hvad ergonomi og kørestilling angår.
Kombinationen Ergosum Team og ARX Team giver en samlet vægt på 312 g så her er også noget at hente for letvægtsfanatikere og det til en pris under de 2000 kr.
Konklusion
Italienske 3T har for undertegnede altid stået for noget af det bedste og mest banebrydende indenfor styr og frempinde. De testede komponenter fra den nye serie er begge uden nogen åbenlyse svagheder. Ergosum styret brillerer med sit flotte design og meget fine ergonomi. Cyklister som enten ikke kan lide at cykle med racerstyr eller altid kører med hænderne på den øverste del, vil elske dette styr. I sandhed et rigtig motionist cykelstyr. Frempinden ARX er superlet og giver fuld valuta for pengene. Eneste forbehold er meget tunge ryttere som ynder at stå op og bruger armene. Her giver det sig for meget i længder mere end 100 mm.
For funktion giver vi Ergosum og for pris.
ARX får for funktion og for pris.
Tekniske data
ARX Team
Vægt 120 g
Styrklampediameter 31,8 mm
Styrfitting 1 1/8 tomme
Længder 70, 80, 90, 100, 110, 120, 130 0g 140 mm
Materiale Alumnium
Hældning +/- 6 grader eller -17 grader
Titaniumsbolte
certificeret efter DIN og CEN
Ergosum Team
Vægt 192 g
Styrklampediameter 31,8 mm
Bredder: 40, 42 og 44 cm
Styrdrop 128 mm
Rækkevidde 89 mm
Materiale kulfiber
Vejl. udsalgspriser
Ergosum Team kr. 1.499,-
Arx Team 449,-
Supplerende billeder her
Læs mere på Thenew3T
Dansk distributør er Riis Cycling
CYKELPORTALEN
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Mere plads til bilerne i byen ved lavere hastighed
- GripGrab afslører spændende nye efterår/vinter 2024-produkter
- TEST: Bikepackingtasker fra Camelbak
- Sidi hylder Eroica cykeløbet med retrosko årgang 2024
- Opgrader den pedaldrevne med hjælpemotor
- Ass Savers og kunstneren Jody Barton begiver sig ud på en fælles rejse mod indre fred.
- Nordic Bike Expo 2025 – et nyt tilbud til cykelbranchen
- ALUMINIUM – Det mest undervurderede vidundermateriale
- Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne
- Banebrydende MTB fra Island
- På sporet i det svenske
- Cykelmessen VeloDays 2024 i Viborg var en stor succes
- TEST: Vello Gravel
- Premium ladcykel med alt i connectivitet og manøvredygtighed
- Stor nyskabelse fra Brompton der får større hjul og skivebremser
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket