CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEKNIK: 1×12 Ratio Technology TEKNIK: 1×12 Ratio Technology
Vi har prøvet kræfter med et upgrade kit der konverter SRAM landevejs skiftegreb fra 11 til 12 speed TEKNIK: 1×12 Ratio Technology

 

Mens mountainbike folket længe har kunnet drage fordel af et stort udbud i 1×12 gear systemer fra både Shimano og SRAM, har vi endu ikke set det overført på landevejs grupperne.  De store producenter laver konstant både bevist og ubevist alle mulige krumspring for at man ikke umiddelbart kan krydse forskellige både fabrikater og systemer. Det betyder bl.a  for SRAM vedkommende at de har forskellige kabeludvekslinger for deres MTB og landevejsgrupper, hvilket betyder at de ikke umiddelbart er kompatible.

SRAM har haft god succes med at parre deres eksisterende 12 speed elektroniske bagskiftere  fra MTB Eagle med deres eTap landevejsskiftegreb. Læs vores test her. Prismæssigt er det dog en voldsom udskrivning. Om der nogensinde lanceres en 1×12 speed mekanisk landevejsgruppe fra SRAM må tiden vise, men fortvivl ej, engelske Ratio Technology har konstrueret et lille DIY kit, der omdanner et eksisterende SRAM 1×11 skiftegreb til 1×12.  Tricket går ud på at skifte den lille skifteraster i grebet fra 11 til 12. Herudover skal du bruge en ny 12 speed kassette og kæde samt en MTB bagskifter fra SRAM Eagles serien GX og opefter.

Men hvorfor i det hele taget begynde at rode med et geartrain på 1×11, der sådan set fungerer udmærket. Den primære grund er at kunne få adgang til et større udvalg af 12 speed kassette kombinationer i kombination med landevejsskiftegreb uden at skulle købe helt nyt for på den både at udvide gearspændet.

Vi har forsøgt tricket på et brugt  Rival skiftegreb og en ny SRAM GX Eagle bagskifter. Som et lille eksperiment har vi parret  det med en SunRace 11-52 kassette/kæde i stedet for det anbefalede SRAM.

Kittet består af en en 3D printet 12 speed raster samt en kabel udvekslingsplade til bagskifteren. Den er kompatibel med alle SRAM Eagle bagskiftere fra GX niveau og opefter. Kittet fås i forskellige versioner afhængig af hvilken rammetype du har. Her er det vigtigt at du måler afstanden fra det sidste kabeldrop frem til bagskifteren og vælge det rigtige kit. Læs mere på Ratio Technology.

Godt igang
Er du udstyret med ti tommelfingre og bare den mindste smule forskrækket for finmekanik, skal du nok ikke gå igang. Men med almindelig gå på mod og god hjælp af både vejledning og videoer, der ligger på Ratio Technology hjemmeside, vil det være  en overkommelig opgave for langt de fleste.  Alternativ kan du købe kittet og få din lokale cykelsmed til at foretage konverteringen.  Lidt en oplagt chance for den kreative cykelforhandlere for at få kunder i butikken.

Med almindeligt basalt cykelværktøj,  tog det denne tester omkring halvanden time at udføre konverteringen af greb og bagskifter. Hertil skal  lægges den øvrige tid til montering af de øvrige dele, men det er altsammen standard i forhold til alle andre gearsystemer.

Ud over selve kittet der fås i forskellige  versioner skal du bruge en 1×11 skiftegreb fra Apex serien og opefter. Kittet fungerer  både på greb til mekaniske og hydrauliske bremser.   Her udover skal  du bruge en 12 speed  bagskifter GX Eagle og opefter, samt  en 12 speed kassette og kæde. 

Klar parat start
Da der skal rodes i maskinrummet, kræver det en smule gåpåmod, men ellers ikke den store ledvogter eksamen. Systematik er sikkert en god ide og tag dig god tid og se videoerne igennem nogle gange. Det er finmekanisk, så hellere for små bevægelser end for store :o) men så er det alså heller ikke sværere, og systemet kan altid konverteres tilbage til 1×11 hvis man ikke er tilfreds med ydelsen.

Skiftegrebet
For denne tester gik det først galt da skiftearmen skulle på plads. Her sad fjederen forkert, men i andet forsøg lykkedes det. Heldigvis har SRAM konstrueret deres greb så intet umiddelbart kan falde fuldstændig fra hinanden, så i praksis skal du være endog meget klodset for at stå med et ubrugeligt skiftegreb efter operationen. 

GX bagskifteren  skal have udskiftet kabeludvekslings guiden til en mindre. Her er det største problem at få låseringen af, da den sidder undersænket. Det samme gælder ved påsætning igen. Her er den medfølgende reservedels låsering heldigvis lettere at få på end den originale SRAM. Husk at monteres den ekstra kabelguide når kablet igen monteres.

Hvordan virker det så ?
Montering og justering er umiddelbart det samme som alle andre grupper og her fungerer det upåklageligt. Første indtryk er en skiftefunktion fuldstændig på samme niveau som 1×11. Dog driller det en smule i yderpositionerne hvor der skal justeres lidt frem og tilbage før det rigtig spiller.  Alt skifter daddelfrit både op og ned. Operationen med at bruge Sunrace kæde og kassette forløb også uproblematisk.

Vi vender tilbage med en langtidstest senere af systemet.  Nu venter vi bare spændt på at der kommer et kit som kan gøre samme trick på Shimanos greb.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN