TEST: SRAM XX
KOMPLETTE GRUPPERKOMPONENTERTEST 15. april 2010 CYKELPORTALEN
SRAM XX er et tydeligt bevis på at det er lykkedes SRAM at forene kræfterne fra 4 forskellige firmaer og lancere en banebrydende ny top MTB gruppe. Vi taler naturligvis om symbiosen mellem SRAM, Rock Shox, Avid og Truvativ. Projektet har været undervejs i mere end 2 år og der er brugt tusindvis af ingeniørtimer i seks lande på tre kontinenter.
Resultatet er ret overbevisende. XX er den første 2 gg 10 gruppe på markedet og det bliver spændende at se om det danner skole hos konkurrenterne. To klinger foran og 10 på bagkassetten, ligesom vi har set på landevejsområdet det sidste års tid.
Kranksættet
Dobbelt kranksættet er naturligvis produceret af Truvativ. Det udbydes i tre kombinationer, 26/39, 28,42 og 30,45. Målet med dette kranksæt har været at give det hurtigste gearskift på markedet. SRAM kalder det X-Glide. Teknologien er 4 symetrisk placerede udfræsninger to for skift op og to for skift ned. Ved at reducere antallet af disse punkter i forhold til andre hvor man har væsentligt flere, får man perfekt timing ved hvert skift. Klingerne er fræst ud af et stykke og kranksættet vejer kun 694 g.
Her set X-glide udfræsninger tydeligt
Bagskifter
Man aner lighedspunkter med RED bagskifteren. Samme materialer og 1:1 kabeludveksling.Bagarmen er naturligvis gjort længere for at kunne honorere den store 36 tænders krans. Vægt 181 g.
Forskifter
Forskifteren er helt nydesignet specielt for dobbelt kranksæt og X-glide teknologi. Vægten er 118 g. Den fungerer både med down og uppull kabeltræk.
Gearskifter
Her benyttes SRAM trigger shifter. Up og nedskifterne kan justeres helt individuelt, så man kan få den mest optimale afstand mellem de to skiftepaler afhængig af ens finger længde og tykkelse. De vejer 183 g for et sæt.
Bagkrans
Denne kommer i to versioner, 11-32 og 11-36. Den er speciel ved at være CNC fræst ud af et stykke massiv stål. Et stykke imponerende finmekanik som kun vejer henholdsvis 185 g og 208 g. Det tager 9 timer at fræse en. Kasetten benytter ikke X glide som foran.
Der er ikke udviklet nogen speciel kæde til XX gruppen, men man benytter 1090R kæden fra RED gruppen.
Bremsegreb
De Hydrauliske bremsegreb er adskilt fra skiftegrebet for at give maksimale justeringsmuligheder. Bremsegrebet kan kombineres med Lock Out funktionen til forgaflen.
Skivebremser
er todelt med hus i magnesium. der benyttes dobbelt stempler som er overdimensionerede. Dette giver bedre doserbarhed. Bremseskiverne fås i tre størrelser 140 mm, 160 mm og 185 mm.
Fjederforgaffel
SRAM er de første til at lancere en gruppe hvor forbrugeren har mulighed for at få en fjederforgaffel med i købet. Det er naturligvis en Rock Shox i tre versioner SID XX, Reba XX og Revelation XX. Lock Out funktionen er speciel ved at være hydraulisk.
Den samlede gruppe vejer 2279 g. Til sammenligning vejer en Shimano XTR gruppe 2647 g.
Afprøvning
Vi havde lejlighed til at prøve gruppen på demodagen på Eurobike udstillingen hvorfor vi naturligvs ikke kan udtale os om langtidsholdbarhed og funktion under ekstrem forhold. Men netop på dette område har SRAM altid haft et godt renome’, så mon ikke det også holder her.
Kranksættet på testcyklen var 28/42 foran og 11-36 bagpå. Denne gearing var tilstrækkelig til at jeg uden besvær kunne komme op af den sorte stigning på en af test ruterne. Den var stejl, stenet og ujævn, og jeg er på ingen måde i superform.
Gruppen fungerer som helhed meget overbevisende med et stort plus til skiftefunktionen. For første gang oplever man nu en gruppe som har fuldstændig ens skiftefunktionalitet både foran og bagpå. Det opleves som er klasser bedre end alt andet jeg tidligere har prøvet. Skiftet er ekstremt hurtigt og meget præsist. Det lykkedes ikke en eneste gang at lave en fejlskift, noget som ofte sker på andre systemer.
Bremserne er lette at dosere og den hydrauliske Lock Out funktion lærer man hurtigt at sætte pris på.
Der tales meget om tyve gear nu er nok i modsætning til 27 eller (30 på den kommende nye XTR gruppe) JA det er rigeligt set ud fra at det bliver “næsten” alle effektive gear, uden dobbeltgængere og gear som ikke kan bruges pga. ef en ekstrem kædevinkel.
Og netop kædevinklen bliver meget mindre end på et triple kranksæt. Derfor kan det også forsvares at benytte 10 krans og en deraf tyndere kæde, da slidet bliver mindre.
Konklusion
Den nye SRAM XX overbeviser over stort set hele linien. Gearskift præcisionen er intet mindre end fremragende specielt foran. SRAM har turde bevæge sig væk fra den fremherskende standard med tre klinger foran. Det giver naturligvis en noget mindre gearområde men i praksis betyder det intet. Eneste ankepunkt er trigger skifteren og så naturligvis den skyhøje pris.
For funktion scorer gruppen
For pris scorer den
Priser.
Komplet gruppe med forgaffel. kr. 21.782,-
Uden forgaffel. kr. 16.565,-
Links
SRAM Nordic
SRAM XX
Testcyklen var en Scott Spark. En fuldtaffjedret let sag på godt 9 kg.
CYKELPORTALEN
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Ny dansk gruscykel
- Bosch lancerer lavtryksrenser til cykler
- ANMELDELSE: Chimpanzee Superbar
- Omdan din cykelanhænger til en rejsekuffert
- Ny cykelhjelm fra Mavic
- Imponerende størrelse fra Wahoo
- På besøg hos Brompton
- Innovativ universel bagskifter der kan repareres
- Orientering mod det fælles bedste i byerne
- Når cykelproduktion bliver en kunstart
- Sensommer på grænseruten og gendarmerstien
- Branded der gjorde cykeltasker moderne
- Dynamo nav og hjul fra DT Swiss
- Terns ladcykler støtter lokalsamfundet i Ukraine mod Putins aggression
- Til kamp mod det SORTE…
- TEST: Ortlieb Fork Pack Plus
- Cykelportalen’s fire råd til den perfekte vintercykel – plus et bonus KISS
- Tågen letter … igen
- Fara Cycling nu lettere tilgængelig på det danske marked
- Det bedste fra Bespoked 2024 – TILBEHØRET