CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Silca’s bud på den ultimative Tubeless væske Silca’s bud på den ultimative Tubeless væske
Hvis man skal tale om Tubeless systemets akilleshæl, så må det være væsken som skal hældes i dækket og som skal forhindre luften i... Silca’s bud på den ultimative Tubeless væske

Hvis man skal tale om Tubeless systemets akilleshæl, så må det være væsken som skal hældes i dækket og som skal forhindre luften i at sive ud når dækket punkteres.  Tubeless er som alt andet opfundet i at gøre det lettere og hurtige ude på sporet når der skal konkurreres om at komme først. Til gengæld er det  mere besværligt inden brug og i løbende vedligeholdelse, ihvertfald for mere dødelige cyklister og i sidste ende er det stadig ikke nogen vidunderkur mod punkteringer.

Der er gennem tiderne lanceret et hav af forskellige forseglingsvæsker, nogle bedre end andre og nogle mere miljøvenlige end andre.

Silca gør i deres markedsføring et stort nummer ud af at påpege at deres produkt er meget miljøvenligt og gør ikke af vejen for at skyde med skarpt over for en række endog meget kendte og udbredte brands. Men umiddelbart ser det ud til at agumentationen er i orden.

Nu vil Silca også til at blande sig i kampen og med vanlig Josh Porter stil for den videnskabelige og gennemtestede tilgang til tingene. Silca kalder deres produkt “The Ultimate Tubeless Sealent”.


Tætningsvæske  baseret på en naturlig latexformel har generelt bedre tætningsevne, der hurtigere kan tætne større huller. Men sammenlignet med  syntetisk latex eller andre formler har naturlig latex  en kortere levetid og virker generelt mindre godt ved lavere temperaturer.

Ifølge de test Silva har udført er langt de fleste af de tilsætnings stoffer der kommes i væsken og som skal finde vej til hullet og lukke det, for tunge til at flytte sig og lægger sig i bunden af dækket når det roterer.

For at fungere skal de enkelte partikler være bevægelige og udnytte centrifugalkraften når hjulet roterer og herved komme ud og fange hullet og rent faktisk bliver der.

Det oplever mange som at tætningsvæsken fiser ud af hullet og der mistes en masse dæktryk inden hullet lukkes.

Når man ser på ydeevnen af ​​syntetiske latexforseglinger, hævder Silca, at Cafe Latex har den bedste forseglingsevne af de syntetiske fugemasser, de testede (Slime, Finish Line, WTB & Milkit). Dette skyldes den skummende virkning. Silca formodede så, at hvis de var i stand til at finde en partikel, der var let nok, ville det høje overfladeareal af skummet kombineret med den lave tæthed og høje overflade af partiklen tillade partiklerne at forblive mobile – selv mens hjulet spinder.

Men hvilken  partikel er let nok til at virke? Svaret er kulfiber. Nærmere bestemt pyrolyseret kulfiber. Kulstof i de gængse  størrelse er for tungt. Men pyrolyseret kulstof fra CarbonTech genbruges fra bl.a  racerbiler, fly og endda gamle cykler og komponenter. Pyrolyseringsprocessen fjerner enhver harpiks eller materialer, der ikke er i selve kulfiberen, gennem tilsætning af varme, mens selve råmaterialet  efterlades intakt. Resultatet er kulfiber, der er meget let med et stort overfladeareal. Kombineret med det, Silca kalder deres FiberFoam-teknologi, hævder tætningsmidlet at forsegle op til 6+mm punkteringer op til 80 – 90 psi og er effektivt ned til 10ºF/-12ºC.

Ud over at forblive mere mobil, har kulfibre også andre fordele. Da blandingen af ​​6 mm, 9 mm og 12 mm lange fibre flyder ind i punkteringen, hævder Silca, at de stables op og skaber en dæmningsforsegling af strukturelt kulfiber, der er 3 gange stærkere end typisk latexforsegling. Dette blev efterprøvet ved at de punkterede dæk, lod dem forsegle, og derefter forsøgte at punktere dækket igen på nøjagtig samme sted.

Som en interessant bivirkning af tætningsmidlets tilslutningskraft siger Silca, at du ikke kan tilføje tætningsmidlet gennem en slangeløs ventil. Det vil simpelthen lukke ventilen. I stedet skal du tilføje væsken direkte i dækket inden du monterer det på fælgen.

Der er dog muligt at opfriske din Silca tætningsmasse gennem ventilen takket være deres Ultimate Tubeless Sealant Replenisher. Replenisher er  et produkt med højt opløsningsmiddel og højt glykolindhold. Replenisher kan genopfriske den originale fugemasse fra 12 til 18 måneder afhængigt af miljøet med 2-3 efterfyldninger.

Silca distribueres i Danmark gennem HartjeEbsen Bikes. Vi vender tilbage med en test af produktet når det lander på redaktionen.

Link

 

 

 

CYKELPORTALEN