CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Øjenåbner fra Specialized Øjenåbner fra Specialized
Aparte designvalg fra Specialized Øjenåbner fra Specialized

Specialized er ofte kendt for deres meget højteknologiske og komplicerede produktløsninger i den absolutte topklasse. Men af og til overasker de alligevel med produkter vi ikke lige normalt forbinder fra deres hånd og tilmed i et segment tilegnet fitness/dagligdagscyklisten.  Et godt eksempel er deres nye -Small Wheeler- Globe Utility Brand,  vi endnu har til gode at se lanceret på det danske marked.

Med Sirrus Carbon Hybrid tilslutter Specialized sig gruppen af aparte udseende cykelrammer.

Aparte udseende cykelrammer er intet nyt blandt specielt nye cykelbrands, der forsøger at trænge igennem og skille sig ud fra mængden. Senest har vi testet den tyske Urwahn Waldweisel.

Specialized vs Rondo

 

Det er derimod stadig ret sjældent at se de store cykelbrands, som i dette tilfælde Specialized, gøre det samme og tilmed på et segment hvor den slags “udskejelser” normalt ikke optræder.  Selv siger Specialized at der lægger mere til grund end bare et anderledes design. Samtidig er det da også en smule tankevækkende at Rondo.cc for et par måneder siden har lækket billeder af en endnu ikke frigivet prototype på en kommende model Ruut gravelbike, hvis rammeprincip ligner den nye Specialized Sirrus X Carbon Hybrid til forveksling.  Specialized har indgivet en patentansøgning på deres ramme design. Om det samme gælder for Rondo ved vi ikke, men der sidder højst sandsynligt nogle og nærlæser tekniske dokumenter og patentansøgninger hos begge parter og fokuserer på forskelligheder for på den måde at prøve at undgå juridiske tvister.  Patentansøgninger og produktgodkendelser kan ofte blive en speget og kompliceret affære og sjældent noget de mindre brands kaster sig ud i, da omkostningerne let bliver større end produktets reelle værdi og mulige omsætning.

Princippet bag den aparte rammegeometri, går i sin enkelhed ud på at give noget kontrolleret eftergivelighed i bagrammen, i Specialized tilfælde kaldet Compliance Junction, til gavn for komforten, men uden den aktive affjedrings isolation vi kender fra de mere avancerede løsninger.  Specialized har endvidere indbygget deres Future Shock 1.5 suspension frempind, oprindelig lanceret på deres Diverge cykler, i Sirrus X topmodellen.

Hvor Rondo’s  model er tilegnet gravel/offroad segmentet er Specialized i første omgang mere tilegnet Fitness/Urban segmentet.  Om disse forskelle så er nok til at begge parter vil og kan leve i fordragelighed fremfor juridiske tovtrækkerier, må tiden vise. der burde jo være plads til begge brands.

De to lancerede modeller fra Specialized koster mellem kr. 17 og 20.000,-

Link

 

 

 

 

 

CYKELPORTALEN