Dahon var på deres pressemøde, ikke blege for at indrømme, at de nok har stået lidt i skyggen af de juridiske stridigheder der har været mellem dem og Tern. Men de er nu løst til alles tilfredshed, og firmaet ser fortrøstningsfuldt på fremtiden ikke mindst efter at de har fået nye friske kræfter på deres udviklingsteam, der skal give brandet et forfriskende boost fremad. Nok om det, her er hvad verdens største foldecykelgigant havde at fremvise.
2014 cykler
Det var Dahons nye udviklingschef Curt Davis der stod for præsentationen af nogle af de nye 2014 modeller. Dahon har opdelt sit program i tre segmenter: Urban, Recreation og Hi Performance. Som vi tidligere har omtalt er Mu Rohloff den kommende topmodel i Hi Performance serien, med det legendariske Rohloff gearnav og bygget på en letvægts udgave af MU rammen. Normalt bruger foldecykler 20″ Erto 406 standard, men på denne model har Dahon valgt at bruge den lidt større 20″ Erto 451 standard, som normalt bruges på BMX cykler.
I Urban kommer en ny Jifo i EEZZ, linien som har verdensrekorden i foldesammen tid. 7 sek. Vægten for den lille 16″ byracer er kun 9.4 kg takket være den lette aluminiumsramme. Cyklen kan bruges af personer op til 183 cm og en maksimal vægt på 105 kg. Den bygger på den innovative Jiffold Vertical Folding Technology.
IOS S9 repræsenterer Recreation kategorien. Den har 24″ hjul og DAHON’s patenterede Flatpack technology som gør det muligt at få plads til den på minimal plads. Monteret med 24″ Kojak dæk fra Schwalbe og mekaniske skivebremser.
Endnu en ny model i Recreation kategorien er VYBE C7A, som først og fremmest er billig i anskaffelse. Den har 20″ hjul og en Dalloy aluminums ramme . Trods vægten på kun 11.5 kg kan den klare selv store personer som vejer op til 105 kg. Curt Davis afsluttede med at fortælle at et mere frisk look i design og farvevalg vil træde igennem på samtlige Dahons modeller i 2014.
Vi har desværre ingen Eurobike live billeder af de nye modeller, da vi ikke måtte fotografere.
“Turn a New Leaf”
er en proaktiv kampagne som skal styrke opmærksomheden omkring bæredygtige miljø rigtige tiltag ved at supportere initiativer. Dette kan gøres ved at afgive et løfte på Dahons hjemmeside og vise ens deltagelse ved at gå med et “Turn a New Leaf” pledge band som kan hentes ved sin nærmeste Dahon forhandler.
“Turn a New Leaf” er et globalt projekt der løber igennem Dahosn globale distributør netværk i over 60 lande. Samtidig opfordrer Dahon også til samarbejde med miljøvenlige organisationer for at udbringe deres budskaber. For hvert løfte registerer Dahon hvor de enkete personer hører hjemme. For hvert område, by eller land der opnår flest løfter vil Dahon donere et beløb for at virkeliggøre netop deres projekt.
“We want to do our part to help others make a change in the way they get from point A to B, whether that’s helping a community build a better infrastructure for public transportation or providing high quality and affordable bicycles that will last a lifetime.” explains Dr. David T. Hon, CEO and Founder of Dahon. “Our mission is to make the world a greener place, and we feel that in order to do that, we must first educate the market, and then provide them with the tools to make a change.”
2014 Green Award
Dahon vil donere 10,000 EUR til et individ,en gruppe, et firma, en by eller en organisation som kan hjælpe med at reducere CO2. Interesserede kan ansøge frem til juli 2014. Det vindnede projekt bliver inviteret til Eurobike hvor de vil få overrakt pengene.
Samarbejde med Ford Motor Company
Dahon og Ford har indgået en aftale om produktion af cykler og tilbehør under navnet Ford. Der bliver tale om en helt nye linie af cykler specielt udviklet til Ford. Den officielle lancering bliver i 2014. I aftalen er der retningslinier for udveksling af designs og ideer mellem de to firmaer. Al distribution og produktion af de nye cykler vil foregår hos Dahon. Cyklerne skal sælges gennem udvalgte forhandlere. Den nye Ford linie vil ud over foldecykler også indeholde elcykler og børnecykler som skal suppleres af en komplet tilbehørslinie.
Dr. David Hon, CEO and Founder of DAHON, commented, “This is a very exciting opportunity for us. By partnering with such an environmentally conscious company as Ford, we are taking the next steps in highlighting the need to reduce carbon emissions and influencing today’s auto-dependent public to think about the importance of changing their transport habits to help sustain a greener future.”
John Nens, Director of Global Brand Licensing and Corporate Identity at Ford Motor Company, adds, “We’re pleased to be working with DAHON, as both our companies are committed to delivering smart, high-quality mobility solutions that meet customers’ needs. DAHON is a great company and we are excited to be working with the industry leader, with 30-plus-years of bike-making experience.”
Link