Der er idag to fremherskende gearsystemer til cykler; det indvendige gearnav som fortrinsvis bruges på dagligdags- og turcykler, og det udvendige gearnav som ofte ses på racercykler og mountainbikes. Men i 2006 udviklede to tidligere ingeniører fra Porsche et nyt epokegørende indvendigt gearsystem kaldet Pinion, som vi var så priviligeret at få lov at teste i 2012.
Nu er endnu et system på vej, kaldet Nuseti IDS. Det er udviklet af den tidligere polske mountainbikemester Gregory Zielinski. Der er tale om et komplet integreret gearsystem med 16 gear og et udvekslingsforhold på hele 570 %. Udvekslingforholdet går fra 0,66 op til 3,77 hvilket svarer fra det laveste gear i en 33/22 gearkombination til det højeste 11/42. Den maksimale kraftoverførsel er hele 250 Nm hvilket svarer til 147 kg i pedalerne, en værdi ingengang professionelle cykelryttere kan levere. I forhold til Pinion systemet som kan indbygges i forskellige rammer er Nuseti IDS et komplet system der består af en kulfiber mountainbikeramme med indbygget helt indkapslet og forseglet gear og kædesystem.
Systemet er helt færdigudviklet og testet og mangler nu midlerne til at kunne starte serieproduktion. Det vil man gøre via Kickstarter crowdfunding hvor man håber at kunne indsamle 500.000£ inden den 30 august. Et rammekit koster 2.045 £.
Link