CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Kan nye danske cykelvinger bære Kan nye danske cykelvinger bære
Vogelbikes er et nyt dansk cykelbrand, hvor gamle kendinge fra cykelbranchen står bag... Kan nye danske cykelvinger bære

Danmark er kendt i det store udland også på cykelområdet. Vores cykelinfrastruktur har dannet skole for alverdens metropoler, der i disse år oplever noget af en transformation hvor cyklen i hidtil uset omfang nu er kommet i fokus i alverdens mest visionære storbyer under en fælles betegnelse “Sustainable Liveable Cities. København og Amsterdam har det seneste årti næsten monopolagtig besat de to første pladser  som verdens bedste cykelhovedstæder ved de årlige VeloCity nomineringer, men konkurrencen bliver stadig større og tættere.

En smule anderledes forholder det sig med de trods alt rigtig mange små danske cykelbrands, der lever lidt i skyggen af de store udenlandske megabrands som størsteparten af os køber på nettet eller hos cykelforhandleren.

Sådan er tingenes tilstand vil mange mene, hvor pris og udbud ofte er udslagsgivende. Men sådan behøver det jo ikke nødvendigvis at være. De fleste små danske cykelproducenter oplever en større interesse fra det store udland. Måske det er udtryk for janteloven, eller bare en manglende interesse fra danske medier, men danske cykelhandlere burde også  vise en smule større interesse for at støtte op om de nye initiativer.

Cykelportalen har gennem tiden både besøgt og omtalt flere af de små af slagsen, der ofte cykler ud af nye  spændende cykelveje. (Du finder links til flere af dem her)  CohogCo var en af dem, med deres håndværksmæssigt flot forarbejdede cykler i et af naturens ur materialer, træ. De produceres stadig, men er et nicheprodukt i High End klassen, forbeholdt de få.

Med Vogel Bikes vil de gerne have lidt mere luft under vingerne og tilbyde produkter til et lidt bredere publikum Vogelbikes er et samarbejde med kinesiske Velobuild der producerer rammerne. Navnet Vogelbikes er familie relateret til den ene af grundlæggerne  Paul Harder Cohen hvis mormor’s  pigenavn Vogel har lagt navn til det nye brand.

Hvor cyklerne i træ er et 100 % dansk produceret håndværksmæssigt produkt, er Vogelbikes rammerne produceret i Kina hos Velobuild, der har ekspertisen og de volumen mæssige faciliteter til at kunne producere kulfiberrammer i store styktal til konkurrencedygtige priser.

Inden du nu som læser begynder at rynke med øjenbrynene “Jammen så er det jo ikke dansk” så er den fremgangsmåde den fremherskende ved stort set al industriel cykelproduktion, også blandt de store kendte mærkevarebrands der langes over disken hver dag. Den absolut største omkostning ved kulfiberproduktion er støbeformen til rammen.Ved Open Mould benyttes den samme grundform til alle rammer med mindre modifikationer så de enkelte brands skiller sig ud fra hinanden. Det er derfor heller ikke usædvanligt at se flere af de store brands cykelrammer blive produceret side om side hos de samme  produktionsfabrikker i østen,  selvom det ofte ikke er noget der der tales særlig højt om. Hvorfor det skuespil ?

Vogelbikes tilbyder i første omgang tre rammer der kan udstyres individuelt. De bestilles og konfigureres på nettet og sendes herefter til Danmark hver 6 uge. Dette sker for ikke at ligge inde med store lagre. Cyklerne bliver samlet monteret og justeret I Danmark , inden de sendes som køreklare cykler til kunden. Rammerne leveres i flotte rene farver men kan custom males mod ekstra gebyr.

Med Curie får du en af markedets letteste foldecykler i kulfiber og med 20″ hjul. Den letteste model vejer kun godt 7 kg. Prismæssigt ligger de mellem godt 14 og 20 kilo kroner.

Vogelbikes tilbyder to forskellige gravel rammer, en touring model og en cross model.  CF-001 er med assymetrisk kædestag for montering af både 700c og 650B hjul med dækbredde op til 50 mm. Priser mellem 19 og 29 kilo kroner. CX-002 er primært til cykelcross med en langstrækt sporty kørestilling. Den er udlagt til 700C hjulsæt. Prissegmentet er identisk med turmodellen.

Link

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN