På Cyclingworld Europe messen i Dusseldorf, havde jeg lejlighed til at høre Gunnar Fehlau meget inspirerende foredrag og status på hans igangværende Workpacking projekt. Efterfølgende havde jeg lejlighed til at stille ham et par spørgsmål.
Gunnar Fehlau har udskiftet kontoret i 2023 med en ladcykel og telt – selv kalder han det Workpacking
Hvem er Gunnar ?
Gunnar Fehlau er lidt af en institution i cykel medie kredse. Grundlægger af Pressedienst Fahrrad og ivrig livsstils cyklist og Bikepacker. Selv kalder han sig cykelnørd, der kun cykler og taler om cykler. Således har han gennem årene altid brugt en række cykelmesser som start/slutpunkt til nogle af hans mange kreative cyklistiske indfald.
Som inkarneret cyklist kunne han aldrig drømme om at ankomme i bil. Cyklen er stadig det primære transportmiddel og hans All In tilgang til cyklismen gør på mange måder også hans budskab noget mere troværdigt.
Således var han blandt en af de første i Europa til at prøve kræfter med det som senere blev døbt Bikepacking, der i bund og grund “bare” er Turcykling i ny indpakning. Grenzen Trophy var hans bud på en selvhjulpen cykeltur uden tidtagning, depoter og fejeblad, langs den tidligere øst/vest tyske grænse.
Hvorfor workpacking ?
Men hvad får en 50-årig veletableret mand med kone og børn til pludselig at udskifte et sikkert og forudsigeligt liv med et uforudsigeligt år på cykel ? Midtvejskrise vil nogle måske mene. Selv siger han: “Efter Corona havde jeg sikkert som så mange andre en stor udlængsel efter at være ude og møde mennesker. Derudover var vores kontor udskiftet med hjemmearbejdsplads under Corona og er i dag en slags hybrid arbejdsplads, dels på stedet, dels hjemme. Da det også stod klart, at vores to børn skulle til at flytte fra reden for at studere, førte disse aspekter til ideen om at arbejde på afstand fra cyklen i et år. Min kone var heldigvis forstående for mit projekt og som hun sagde “solange ich das Haus behalten kann”
Hvor jeg før arbejdede som de fleste andre og så brugte ferier og weekender til cykeleventyr, flyder arbejde og fritid nu sammen, og Bikepacking blev omdøbt til Workpacking.
I Gunnar’s verden er der sjældent langt fra ide til handling. De første tanker begyndte allerede at tage form i august 2022. Familien blev involveret i september, og i oktober havde han en række sponsorer på plads – Brose for cyklen, Globetrotter, en stor tysk udendørs butikskæde for udstyr, Ortlieb til tasker, ABUS for at holde alt sikkert og Schwalbe for at holde ham kørende. Men med forsinkelser i forsyningskæderne var hans første tur på cyklen først den 23. december klokken 18, årets sidste officielle arbejdsdag i Tyskland. Og seks dage senere, den 29. december, testede han opsætningen med alt udstyr. I en ideel verden ville han have startet sin rejse i oktober, men at vente til oktober 2023 kom ikke på tale. Han ville af sted hurtigere: ‘Jeg fylder 50 i år, så jeg vil være på farten i 50 uger. Den 20/21 december er det planen at være hjemme igen. Hvorfor sidde alene i lejren et sted ved juletid, mens familien mødes derhjemme. Turen handler ikke om straf, og det handler heller ikke om resultater som det er for sædvane i disse år hvor mange skal realisere sig selv med sveddryppende og udmargerne sportspræstationer. ‘Erlebnis statt Ergebnis.’
Hverdagen på to hjul
Hvordan ser en typisk dag ud for dig nu ?
Ingen dage er ens og rutine og struktur er stort set væk. Workpacking-eksperimentet er for Gunnar i høj grad et forsøg på at nedbryde barrieren mellem arbejde og fritid, selvom han bestræber sig på at arbejde godt seks timer om dagen og cykler omkring 50 km om dagen. Det der har overrasket mig mest er den store gæstfrihed og hjælpsomhed jeg oplever fra alle på min vej. De første vintermåneder har jeg søgt tilflugt på de mange lokale bagerier, hvor jeg altid kan nyde en kop kaffe og arbejde nogle timer. Hjælpsomheden er næsten grænseløs fra “har du problemer med cyklen til, “har du brug for at få vasket noget tøj”
Udstyret
Hvilket udstyr har du med dig ?
Det kunne der helt sikkert skrives en hel bog om. Som cykeljournalist har jeg naturligvis kunnet få sponsoreret en del af udstyret. Mange producenter er meget interesserede i at få langtidstestet deres udstyr og få noget kvalificeret reallife feedback.
Kort fortalt: På ladet ligger 6 store vadsække der suppleres med to tasker på bagagebæreren. På en måde svarer hver taske til de hjemlige parcelhus værelser: badeværelse, soveværelse, køkken, spisekammer, cykelværksted og arbejdsværelse. I alt er det godt 60 kilo bagage. Jeg har alt cykeltøjet med til at være på landevejen mellem -15°C, i regnvejr og op til sommertemperaturer. Det samme gælder arbejds- og hverdagstøj. Der er også et rummeligt telt med titanium brændeovn og pejs.
Du rejser med en elektrificeret ladcykel. Med så meget bagage opstår naturligvis spørgsmålet om rækkevidde. Hvor mange batterier er inkluderet ?
Jeg har fire 630 watt-timers batterier med, som skulle sikre tilstrækkelig rækkevidde. Indtil videre har jeg kunnet cykle tre dage i træk uden opladning, samt oplade alt mit udstyr, computer, telefon og GPS. Generelt handler det dog ikke om ekstrem rækkevidde og afstand for mig, men om bare at være på farten.
Vintertiden
Starten har været hård med frostgrader og sne specielt i det sydtyske. Det har betydet at jeg i stor udstrækning ud over de mange bagerier/cafeer vi har i Tyskland også har udnyttet den store gæstfrihed fra forretningsforbindelser, venner og familie. Altid rart med lidt varme og gæstfrihed inden turen går ud i teltet som har fået lov at være slået mange forskellige steder, lige fra baghaver til et stort rangerområde for sporvogne. Det store telt og ovnen var alt for besværligt og tungt, så det er udskiftet med et letvægtstelt. Herved har vægten kunnet reduceres med godt 11 kg. Heldigvis er vi nu gået ind i den varme årstid og det er en befrielse igen at kunne sætte sig på en bænk og arbejde nogle timer på computeren, uden at fryse.
Som gammel cykelentusiast med evig udlængsel er det altid en fornøjelse at høre om andre, der lever deres drøm ud. Gunnar Fahlau’s Workpacking eksperiment kan være til stor inspiration for andre om at forsøge at forene et arbejdsliv med et aktivt friluftsliv. Der er mange muligheder, hvis man ellers har modet til at springe ud i det. Kun fantasien sætter begrænsningen.
På Eurobike i Frankfurt blev Gunnar Fehlau kåret til årets cykelpersonlighed af det tyske cykelmagasin Bike Bild
Du kan følge Gunnars Workpacking tur på: