CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Gearkasse teknologi i gravelbike Gearkasse teknologi i gravelbike
Tyske Nicolai Bicycles forener moderne gearkasse teknologi med klassisk ramme og remtræk Gearkasse teknologi i gravelbike

Mens elcykelmarkedet er gode til hele tiden at kaste sig over ny teknologi, ser det anderledes sløvt ud på den traditionelle sport cykels gebet, hvor vi stadig for største parten triller rundt med udvendige gear og kæde. Der er kommet flere gear på cyklen og skiftet er blevet elektronisk men ellers ikke den store nyskabelse.

Tyske Nicolai producerer udelukkende stel i aluminium på den gammedags måde. De har gennem tiden produceret nogle markante hardcore mountainbikes, der har fået en stor tilhængerskare. Senest er de også begyndt at kaste sig over gravelbiken. På Eurobike Media Days år tilbage havde vi lejlighed til at prøve de første prototyper.

Tidligere i år lancerede de så deres første officielle gravelbike Argon GX.  Den suppleres nu af Argon GX Pinion der har fået integreret det tyske Pinion gearnav. Rammen har plads til  700C x 45 mm eller 650B x 50mm dæk.  Rammen er udført i  7020-T6 aluminum som rommer en række specielle CNC fræste dele deres benytter Nicolai’s  “Hollow Mill” teknologi.

Cyklen kan udstyres med to versioner af Pinion gearkassen vi tidligere har omtalt og testet.  P1.18. med 18 gear eller C1.12. med 12 gear. Topmodellen har et gearspænd 636% med spring på 11.5% og vejer 2.700g. C1.12 varianten har et gearspænd med spring på 17.7% mellem de enkelte gear, Det vejer 2.280 g.

Nicolai tilbyder deres “Tailor Made” online konfiguration, hvor de kan vælge mellem forskellige farver og finish. Vægten ligger på godt 9,5 kg. Prisen starter fra 4.125 Euro.

Link

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN