CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Eurobike Media Days 2016 Eurobike Media Days 2016
Trods flere udstillere og flere deltagende cykelmedier var der alligevel rigelig tid fordybelse og test af nye cykelprodukter. Eurobike Media Days 2016

EMD-2016-08

Som cykelreporter og cykeltester kan man vanskeligt få bedre omgivelser end dem som Messe Friedricshafen og Tyrol desker op med. Placeret centralt ved to liftstationer der let og hurtig bringer en op i højden for herefter at kunne suse ned af Europas længste Trialrute eller prøve kræfter med henholdvis en blå eller sort Cross Country mountainbikerute, er ren livsekliksir for legesyge drenge. Også de tynde dæk havde lignende forhold med godt 100 km afmærkede ruter i de omkring liggende dale, med rigelig højdemeter.

Selvom pressekorpset i år var mere end fordoblet var der stadig rigtig god plads og ikke mindst tid til fordybelse i de mange nye spændende produkter. Noget som ofte savnes på Eurobike hvor mange af nyhederne forsvinder i mængden. Ingen tvivl om at konceptet er en succes både for de udstillende brands og cykelreporterne og ifølge Messe Friedrichafens Franz Gauss er konceptet kommet for at blive og vil blive yderligere udbygget næste år. Der var masser af spændende nyheder både at se og naturligvis at prøve. Vi bringer her de væsentligste, og følger naturligvis op med flere I vores Eurobike rapportering senere.

EMD-2016-03

Bjergkørsel med hjælpemotor
Cannondale inviterede på førstedagen på en guidet tur på deres nye elektriske skovtraktor Moterra. Cannondale er en af de sidste af de store brands til at lancere en eMTB og som de selv siger ” If you are out late, always show up with the best dress ” Den nye Moterra er da også usædvanlig velklædt med lavt tyngdepunkt og gode klateregenskaber. Som en lille kuriorisitet er der også blevet plads til en flaskeholder på stellet, noget vi ikke er vant til på elektriske mountainbikes. Turen sluttede på toppen med frokost efter en trods motorhjælp sveddryppende opkørsel. Læs mere her

EMD-2016-04

Verdenspremiere fra Shimano
Shimano havde sideløbende med deres verdenspremiere på den nye DuraAce landevejsgruppe i Frankrig, en lignende præsentation i Kirchberg. Dura Ace R9100 som det nye barn er opkaldt er en “4 i 1 gruppe”, der kan sammensættes både med mekanisk og elektronisk gearskift. Skive eller fælgbremser er en anden valgmulighed. Den store nyhed er at der nu er fuldt integreret power meter i kranksættet med en vægtforøgelse på kun 7 gram. Gruppen forventes på markedet hen på efteråret. Læs mere om den nye DuraAce R9100 her.

EMD-2016-06

Cykeltasker genopfundet
En af de nye trends er Bikepacking. Begrebet dækker over cykeltasker der sættes direkte på cyklen uden beslag og bagagebærer, Ghost viste deres bud på den ultimative BikePacking Offroadmaskine i form af deres 27,5” plus mountainbike med plads til specialudviklede styr- stel- og saddeltasker. En specialitet var en tilhørende rygsæk hvor man kan montere de øvrige tasker og lade cyklen stå og gå på vandretur, smart tænkt…

EMD-2016-05

Lys og Luft
Det engelske tilbehørsmærke Fabric udvider deres omfattende program i sadler med pumper, værktøj og lygter. Lygterne er specielle ved at have indbygget sikkerhedsfeatures iform af stoplys. Saddelprogrammet udvides desuden med en ny triathlon serie. Endelig kommer der nogle meget lækre forarbejdede hånd og standerpumper.

EMD-2016-02

RockyMountain
Det Canadiske mountainbike kultmærke viste nyeste udgave af deres legendariske Element MTB. Efter testkørslen fik vi udleveret en vandflaske med en lille geweisen, skål…

Billeder fra Eurobike Media Days 2016

Exhibitor feedback on Eurobike Media Days 2016:
Stefan Vollbach, Manager of Simplon Fahrrad GmbH:
“It’s great to be here at this compact gathering of the industry. This event offers a relaxed atmosphere facilitating numerous discussions. Here, we’ve met all the important media contacts and were able to present our brand well. The industry has adapted quickly to this early preview of new products. Although we couldn’t present every new model here in Kirchberg, those we did show got a fantastic response. The exchanges among ourselves have also been very positive. Overall a well-rounded event, and the weather took care of the rest.”

Thorsten Lewandowski, PR Manager at Merida/Centurion Germany GmbH:
“We were already impressed and even delighted by the first edition of this event in 2015, and could see that the few suggestions for improvement were already implemented for 2016.”

EurobikeMediaDays04

Jörn Gersbeck, Head of Marketing/Sales for Germany and Austria at Marin Bikes:
“For us, the first round of Eurobike Media Days was already good, and this year too, we appreciate the great high-quality conversations we’re having with journalists at our stand. Neither side feels pressed for time, so it’s possible to go into greater detail. The environment is also perfect, with a super location. The presence of international media makes this an important event for us, as a small but venerable brand, because it lets us present our products in advance and offer them for testing.”

Dirk Janz, Manager of Rocky Mountain Bicycles:
“This year is our first time here, and we’re really glad we came. The atmosphere is very relaxed – for both us and the media people.”

David Heine, Marketing Manager at BMC Global:
“We’re happy about the fantastic weather and the many great conversations we’ve had with journalists from around the world. There was enough time here for more sophisticated in-depth discussions. The reporters were able to test our bikes thoroughly, and we successfully convinced them with our new products.”

DuraAce-R9100-02

Ludi Scholz, Brand Manager at Liv Germany/Giant Deutschland GmbH:
“Our stand received a lot of visitors, who inspected our many new bikes and found them to their liking. Everything’s going well here, it’s a great event. It’s a pleasure to show journalists our products, because they’re very interested in specs, details and innovations.”

Media feedback on Eurobike Media Days 2016:
Laurens van Rooijen, Cyclinfo Magazin, Switzerland:
“With its ideal lead time, this event offers the perfect conditions for me to get an overview of the major trends for the upcoming season. Some 30 manufacturers in one place for three days – this is a welcome convenience, especially for media outlets that don’t have such a big staff.”

David Atkinson, Road cc, UK:
“This is a really good event. It’s also great that there’s loads of new bike models available for testing here. The vicinity is perfect, both for MTBs and for racing bikes. This is simply a great location to go test a few bikes. The sun is shining and the hills are easy to climb. I’m really happy here.”

Evoc04

Grzegorz Radziwonowski, Magazyn Bike, Poland:
“For me, it’s a unique opportunity. Simply having the bikes right there, without lineups or needing to wait. That’s really fantastic.”

Daniel Milner, MBR Magazin, UK:
“A wonderful event, and I’m glad to have access to all the new bikes. Here you can test one after the other, letting you make direct comparisons. This gives you a good sense of the new products for the upcoming season. Having Eurobike Media Days in these surroundings really creates a relaxed atmosphere. Everything you need is here. I definitely want it to continue. Having even more brands and companies in the future would be brilliant.”

EMD-2016-01

De sidste ord
Stefan Reisinger fra Messe Friedrichshafen kunne efterfølgende gøre status:
“Opsætningen af Eurobike Media Days 2016 var super. Både hvad angår fabrikantens deltagelse, med mange nye produkter, og i form af medier reps, med dobbelt så mange deltagere som sidste år. Det gav absolut pote. Den organisatoriske indsats fra vores lokale partnere, Tirol Werbung Tourist Board og Kitzbühel Alperne Brixental Valley Tourism Office sørgede for perfekte forhold.

Josef Margreiter from Tirol Werbung tilføjer:
“Vi er meget stolte af at have Eurobike Media Days her igen som vores gæster. Vi ønsker at samle cykelindustrien og cykelrelaterede medier her i vores bjerge, hvor nye produkter er til rådighed ikke kun til visning, men også for hands-on test ude i terrænnet. Ifølge de svar, jeg har hørt indtil videre, er dette en fantastisk beliggenhed med kyndige folk og passionerede cyklister. Vores bjerge tilbyder et stort område med MTB stier og downhill parker, sammen med ruter for racercykler. Alle gav udtryk for god gæstfrihed og føler sig hjemme her. Det er meget vigtigt for os.”

Følgende brands var udstillet:
DT Swiss, Shimano, Marin, Scott, Ghost, Merida, Bergamont, BMC, Ridley, BH Bikes, Cannondale, GT, fabric, Pole, Bold, Rocky Mountain, Vivax, Easton, Evoc, Corratec, Stevens, KTM, Giant, Fox, Rotwild, Kriedler, Rose og Simplon

Billeder fra Eurobike Media Days 2016

Som opfølgning på mediadays er vi blandt de første til at teste cykler fra Cannondale, Ridley, Rocky Mountain og Scott, så stay tuned…

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN