CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Cykelportalen prøver kræfter med Bamboo Lugged Gravel Kit Cykelportalen prøver kræfter med Bamboo Lugged Gravel Kit
Hvor svært kan det være ? Vi har prøvet krafter med et cykel bambus kit fra Bamboo Bicycle Club Cykelportalen prøver kræfter med Bamboo Lugged Gravel Kit

Bamboo Lugged Gravel Kit

 

Cykelportalen har tidlige prøvet kræfter ud i at bygge cykelstel i bambus helt fra bunden. Læs vores DIY Bambuscykel Projekt
Efterfølgende har vi fået tilsendt et Bambus Kit fra Bamboo Bicycle Club, et engelsk foretagende, der har specialiseret sig i afholdelse af Byg Selv Kurser. Dette har de gjort siden 2014 og har efterhånden oparbejdet en masse rutiner og erfaring ud i bambus selvbyg.

Hvor svært kan det være – Cykelportalen prøver kræfter med et gør det selv Bambus Gravel Kit

Senest er de begyndt at udvikle en række kits der består af færdig støbte muffer i kulfiber til landevejscyklen og aluminium for gravelbiken.  Vi har prøvet kræfter med deres Bamboo Lugged Gravel Kit.

Kittet består foruden muffer i aluminium af afskårne bambus rørsæt, monterings jigs og epoxy samt en udførlig manual der er suppleret med videoklip på deres hjemmeside. Herudover kan man altid få hjælp via deres support, hvis der er yderligere drillerier.

Hovedrammen færdiglimet

 

Kittet fås i fire størrelser, Small, Medium, Large og Extra Large.  Selve mufferne er flot udført i aluminium med kabelføringer til både bremser og gear samt dropperpost. Standard er de matsorte, men det står natuligvis en frit, efterfølgende selv at sætte sin personlige finish på dem. Herudover er der bøsninger til både skærme og bagagebærer.  En smart feature er de udskiftelige dropouts til baghjulet, hvor der kan skiftes mellem Quick Release, Thru- og singlespeed aksler. Det er smart og rigtig godt tænkt. Gaffelenderne er rigeligt brede til montering af 700 x 50 mm hjul/dæk eller 650B x 2,3 “.

1:1 skabelon tegning giver overblikket

 

Muffekittet er udlagt til saddelpind Ø 30,4 mm og styrfittingen er til forgafler med 1,5″ nederst og 1 1/8″ øverst.  Krankboksen er standard BSA 68 mm.  Foruden selve kittet sælger Bamboo Bicycle Club  både løse forgafler og forskellige komplette komponentkits, hvis du ikke selv vil have fornøjelsen at sammensætte komponentpakken. Vores testkit bestod af et bambuskit og en gravel kulfiberforgaffel.

Klar parat start
Indledningsvis skal det nævnes at vi var blandt nogle af  første der fik tilsendt et kit, hvilket afspejlede temmelig mange fejl og mangler. Disse skulle ifølge Bamboo Cycle Club være rettet i de seneste kits.

Hvad skal du bruge
Ud over selv kittet, skal du bruge en hobbykniv/scalpel, en træfil, sandpapir, masser af tape til afdækning, samt en stor plan bordplade hvorpå den 1:1 store skabelon tegning fastgøres.

Laserskårne krydsfiner plader samles til jigs


Samling af Jigs

De jigs der skal benyttes til at fiksere og få hele rammen i vatter består af en række jigs man selv skal samle i krydsfiner. De to ark er laserskårne og tydeligt mærket med numre og beskrivelser.  Da samlingerne er meget tætte skal der files en del i dem for at få dem til at passe sammen. Specielt jigs til bagstag enderne voldte en del problemer. Hellere file for meget af og efterfølgende fikser dem med lim, end prøve at banke dem samme, med deraf følgende skævhed.

De færdige jigs placeret på skabelonen

 

De medleverede jigs var seneste generation, mens manualen var en tidligere udgave. Så først efter at Bamboo Cycling Club havde sendt os de rigtige sider til manualen, kunne vi komme videre.

Tilpasning af Bambusrør
De medleverede bambusrør er skåret i længder svarende til den kitstørrelse man har valgt. Vores skårør var dog skåret for kort og da der ikke var overenstemmelse mellem den faktiske muffe og den der var vist på tegningen fik vi afslibet overrøret for langt, så vi måtte have fat i BCC igen.  Efterfølgende fik vi klarer alle rørene. så de passede ned i mufferne.

Påføring af epoxy


Opsætning og Limning

Når alle rør er tilpasset er man klar til limning. Den medleverede epoxy er en dobbelttube så man får det rigtige blandingsforhold. Bland lidt af gangen og rør det godt sammen. Tidsvinduet er ca. 20 min før det hærder. Epoxyen har en dejlig fast konsistens, der ikke løber og som gør den er let at arbejde med.

Der startes med hovedrammen, der ikke volder de store problemer. Det er en god ide at trække yderstrømpen til bremse og gearkabler gennem bambusrørene og gennem mufferne inden rørene limes. Det gør det efterfølgende meget lettere når der skal trækkes kabler.

Muffe monteret på jig

 

Efter limning skal rammen hærde 24 timer, før du går videre. De rør der benyttes til bagrammen er lidt anderledes. De to øverste skrårør er traditionelle bambusrør mens de  nederste stag er lamineret bambus. Dette er en fin disposition, da de derved kan gøres meget smallere og giver mere plads til hjul og dæk.

Rørtilpasning

 

Bagrammen voldte straks lidt større problemer. Primært fordi jigs ikke var samlet helt korrekt og var lidt skæve og vi glemte at checke målene på de nederste stag, blev bagrammen efterfølgende skæv. Så skæv at den måtte skæres op og mufferne måtte slibes og renses, så der kunne sættes nye rør i.
I anden forsøg valgte jeg at spænde baghjulet i mufferne  og efterfølgende sætte det på plads med løse bambusrør og rent visuelt får det til at passe. Herefter blev rørene fikseret og limet enkeltvis, først i den ene side og efterfølgende i den anden side med hjulet isat.

Trods visse bump på cykelstien har det været sjovt at bygge kittet. Med tilstrækkelig omhu og masser af tid, er det vores overbevisning at langt de fleste vil kunne bygge sådan et stel. Værd opmærksom på at specielt bagrammen kan drille, og her gælder det om at måle og kontrollere flere gange før der limes.

I næste afsnit monterer vi cyklen med komponenter og tester den

Link

.

 

 

CYKELPORTALEN