Byg din egen ladcykel
TeknikTEKNISKE ARTIKLER 16. august 2023 CYKELPORTALEN
Ladcykler både med- og uden motorhjælp, er det nye trendy, og for stadig flere et seriøst transportalternativ. Cykelbranchen har som alle andre brancher lugtet ny og øget omsætning og har med fornyet interesse kastet sig over produktet, der i disse år relanceres i alle mulige og umulige udformninger. Generelt set er prisniveauet temmelig højt, og en ladcykel kan være en større udskrivning på husholdningsbudgettet for mange. Så hvorfor ikke bygge sin egen og tilmed i bambus både for at udvide sine færdigheder og prøve konceptet af, inden man kaster sine dyrt optjente penge efter en færdig model. Mange vil sikkert afholde sig fra at kaste sig ud i et sådan projekt, og syntes det er en smule nørdet, men det er forholdsvis let at gå igang, da det stort set kun kræver en smule håndværktøj, og en masse gåpåmod. Samtidig skal man heller ikke lade sig slå ud hvis det ikke lykkedes første gang. Det primære er at have det sjovt…
Fremfor at svinge dankortet og købe en færdig model, gik Peter Sunesen selv igang med bambusrør, kulfibermåtter og masser af knofedt hjemme i kælderen.
Denne forfatter og Peter brugte for nogle år siden nogle vinteraftener på at prøve kræfter ud i DIY Bamboo for Dummies :o). Den beretning kan du læse om her. Her finder du også mere baggrundsinformation samt steder hvor du kan købe bambusrør og fittiings.
Peters første bamboo sportscykel triller stadig rundt, men har naturligt nok for en første udgave nogle begrænsninger mht til geometri og manglende stivhed. For mit vedkommende mistede jeg selv lysten og nåede aldrig længere end det rå færdige stel, tænkt til en mountainbike. Da jeg i forvejen har bredt mig over lidt for mange andre cykelrelaterede aktiviteter herunder et engelsk bambus kit fra Bamboo Bicycle Club, der nu endelig, efter adskellige forhindringer på cykelstien, er blevet færdig og kun venter på montering. Dette projekt kan du læse om i nær fremtid…
HISTORIEN om PeSu Bamboo-Carbon Cargo
Hvordan kom du igang ?
Sportscykel projektet gav helt klart mod til at gå igang med noget større. Under arbejdet med de to første udgaver viste det sig hurtigt at den største udfordring er omkring de håndviklede lugs der let bliver alt for store og tykke, specielt omkring bagstag og krankboks giver det pladsproblemer til tilstrækkeligt brede dæk og kranksæt.
Dette havde jeg i erindring da jeg gik igang med ladcyklen, der længe havde ligget og ulmet i baghovedet. Efter at have nær studeret og prøvet nogle færdige ladcykler, besluttede jeg mig for den klassiske LongJohn. Omkring mål og geometri tog jeg udgangspunkt i den populære danske Bullitt.
Skitsetegninger blev omsat til nogle forskellige muckups hvor forskellige dimensioner og fastgørelsesmetoder blev efterprøvet. Ret hurtigt fandt jeg ud af at bambus lamineret med tynde kulfiberbaner øger styrken væsentligt samtidig med at rørenes dimensioner kan gøres mindre specielt på de kritiske steder hvor der er pladsproblemer. Denne teknik blev benyttes på de nederste bagstag og det lange gennemgående rør i hovedrammen, der ellers i bambusrørets natur skulle have haft nogle meget store dimensioner. Alene det at vikle et enkelt lag kulfibervæv om og lade det hærde, blev brudstyrken på det rå bambusrør øget betragteligt, så min egen uvidenskabelige konklusion godtgjorde at dette var vejen frem…
Lugs i kulfiber
Denne teknik blev også udslagsgivende for at bruge kulfiber i strimler som lugs til sammenføjningen af de mange bambusrør for derved at kunne gøre dimensionerne mindre. Jeg benyttede primært måtter af kulfiber som jeg klippede op i strimler. Det er muligt at købe kulfiber på ruller i forskellige dimensioner, men det er en dyr løsning som jeg fravalgte. Vil man endelig gøre dette kan det med fordel købes i Tyskland til væsentlige lavere priser. I praksis er det er også en del lettere at arbejde med mindre strimler.
Ting tager tid
Med en så stor ramme skal rørene fikseres af flere gange enkeltvis. Det tager tid, så der gik adskellige dage hvor de enkelte lugs bevikles med kulfiber vædet i epoxy. Næste dag når det er hærdet gentages operationen og så fremdeles indtil hele rammen tager sin endelige form.
Afsluttende finish.
Det står stort set en frit hvilken afsluttende finish man vil give rammen. Jeg valgte det lidt rå look som fremhæver bambusrørene og de viklede kulfiber lugs. De hærdede epoxy/kulfiber sammenføjninger får en lidt grim mat struktur. Derfor blev disse efterfølgende malet med sort lak. Bambusrørene har fået en universallak Solo 30 fra Colorex.
Udstyr
Selve bygningen af rammen har været det primære, mens udstyrspakken er kommet i anden række. Gennemprøvede ikke alt for dyre MTB komponenter fra Shimano kombineret med kraftige hydrauliske skivebremser. En så tung cykel skal jo gerne kunne stoppe effektivt. Forgaflen købte jeg færdig som løsdel hos en af de mange online butikker der har hele udvalget. Fittings til krankboks, styrfitting m.m er det samme som blev brugt på MK 1 udgaven.
Holder den
“Naturligvis var det med en smule spænding at jeg satte mig op på cyklen til den første prøvetur” fortæller Peter. Selve rammen er jeg godt tilfreds med, den er tilstrækkelig stiv og stabil. Der var nogle issues omkring styringen, hvor jeg måtte have en kyndig smed til at svejse en gennemgående styrstang. Selve styrstangen ud til forhjulet valgte jeg at lave i bambus og kulfiber og den holder indtil videre fint. Styringen er lidt urolig ved lav fart, men dette opleves også på færdig byggede ladcykler efter samme princip, så det er svært at afgøre om det er bedre eller værre. Langt hen af cykelvejen er det et spørgsmål om tilvænning i forhold til en almindelig cykel. Når først cyklen er oppe i fart er den meget sporstabil og min efterfølgende cykeltur til Jylland med bagage efterlod ingen major problemer. Alle lugs og samlinger holder. Så alt i alt er jeg meget tilfreds og det har været mega sjovt at bygge den…
En anden sjov observation er al den opmærksomhed cyklen har givet på mine cykelture. En forholdvis billig ekstra bonus fremfor indkøb af en dyr lirecykel eller hund 😉
Hvad står sådan en selvgjort fætter i
Den færdige køreklare cykel inklusiv byggematerialer og udstyr, har i alt stået i godt kr. 8.000,- Vægten for de pedal drevne bambusrør er komfortable 18.500 gram hvilket er godt tre kilo lettere end Bullitt forbilledet. Ta den Larry v Harry