Det er forholdvis sjældent at der kommer nyheder fra Brompton og når de kommer er det ofte resultater af løbende produktudvikling og forbedring af allerede eksisterende produkter der gør en i forvejen genial cykel endnu bedre. For 2013 har Brompton dog usædvanligt mange nyheder i programmet. Fordi Brompton kun laver et produkt, er det af afgørende vigtighed, at der tale om en reel forbedring som gør slutproduktet bedre. Det er også en af grundene til at der er langt mellem dem, da de skal igennem Bromptons gennemgribende test og pålideligheds prøvninger, der langt overgår hvad men ellers er vant til i cykelproduktion selv blandt High End producenter af dyre kulfibercykler. Et lille kik ind i torturkammeret under et besøg i sommer viste at størsteparten af nydesign aldrig kommer længere end hertil, fordi de ikke opfylder kravene.
Bremser
Brompton har altid tyet til egne designløsninger frem for at benytte standardkomponenter. Dette først og fremmest for at kunne opretholde markedets mest kompakte cykel i sammenfoldet tilstand. Her duer standardkomponenter bare ikke, fordi de stikker ud de forkerte steder. Specielt deres bremsegreb har gennem tiden fået mange kommentarer med på vejen for deres noget ledløse og plastik agtige udførsel, selvom pålidelighed og funktionalitet ikke fejlede noget. Nu har Brompton udviklet et helt nyt greb helt i aluminium med ergonomi og bremsedossering som i højere grad harmonerer med foldecyklens design. Samtidig er de også blevet lettere.
Multiværktøj
Den afgjort største nyhed fra Bromton er deres nye multiværktøj som sammenfoldet kan sidde godt gemt af vejen inde i rammen. Værktøjet har alle de funktioner man har brug for at kunne servicere sin Brompton. Værktøjet blev belønnet med en designpris tidligere på året på Taiwan.
Vandflaske
Brompton har allieret sig med Vincero Design med en særlig Brompton udgave af deres flaske og flaskeholder med magnetholder. Den er beregnet til montering på styrstammen.
Fælge
Hjulene er af afgørende betydning når man opererer med så små hjulstørrelser som 16″ hvor stresspåvirkningen mellem eger og fælg er meget stor. Derfor er de borede huller i fælgen til egerne vinklede for at reducerer stress. Desuden har Brompton nu erstattet deres enkelt bundede fælg med en dobbeltbundet.
Kranksæt
Det gamle kranksæt på Brompton cyklen var ikke ligefrem kendt for sin store stivhed. Det er der nu rodet bod på med det nye kranksæt som er udviklet i samarbejde med Stronglight. Alle nyhederne vil være standard udstyr på 2013 udgaverne af Brompton foldecyklen.
Vi vender tilbage i starten af det nye år med test af de nye cykelmodeller samt noget af det nye udstyr.
Link