CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

ANMELDELSE:  Movement – how to take back our streets ANMELDELSE:  Movement – how to take back our streets
Vores store afhængighed af biler skader vores sundhed i mere end en forstand. Movement stiller radikale spørgsmål om, hvordan vi griber et af de... ANMELDELSE:  Movement – how to take back our streets

“Making our communities safer, cleaner, and greener starts with asking the fundamental question: who do our streets belong to?”

Bøger er altid et af de sikre hit som gaven til ham/hende der har alt: Trods internettets tidsalder udgives der stadig  en hele masse papir, hvoraf nogle har et budskab mens andre er ren underholdning og fiktion.  Movement har et helt klart budskab.

Movement er en bog med et helt klart budskab og nyeste indspark i rækken af litteratur om trængelsproblematikken i vores byer.

Bogen handler specifikt om mobilitetens rolle i det offentlige rum, og hvordan den over tid har fået en bestemt fortolkning, som er langt fra det oprindelige, som kunne og burde være  anderledes. Vi er ofte styret af normer og værdier, et komplet sprog, der udelukkende  handler om effektivitet og flow. Gader  hvor folk plejede at gå, hænge ud, snakke, danse og handle, er nu blevet til fortove, cykelstier og  veje, hvorigennem “trafikken” skal flyde på den mest effektive måde. Denne planlægning er i høj grad styret  gennem trafiktekniske briller og en massiv lobbyisme.

Forfatterne til Movement viser fint, at denne trafik logik ikke bare er sket af sig selv. Under Marshall hjælpen var der en hård lobbyisme fra bilfabrikanter, olieproducenter, dækfabrikanter og vejentreprenører for at få dette gjort. Folk der ville beholde gaderne kæmpede imod dette og i Holland lykkedes det til en vis grad, men historien og kampen er stort set glemt og fejet af bordet.

Hvorfor er det så svært at gøre vores gader mere menneskelige? Trafikteknikkens logik fastholdes, fordi vi blindt kun ser gennem trafiktekniske briller. Anlæg af veje, udformning af offentlige rum, opsætning af trafiklys, fartbump,  er ikke længere et politisk valg, men en udarbejdelse af foreliggende retningslinjer, protokoller og formler, der bestemmer hvad, hvornår og hvor.

Der tænkes ikke længere over, hvad man vil med gaden, for det spørgsmål melder sig slet ikke. Problemerne er allerede defineret, og løsningerne kommer fra såkaldte eksperter. Vi lader os tage som gidsler via retningslinjer til det, der blev set som et moderne offentligt rum for 70 år siden, men i høj grad også noget  vi  burde tænke over idag.

Især da omkostningerne ved systemet nu er høje. Det koster rigtig mange penge, meget plads, meget ro, men også mange mennesker. Der er mange gode kapitler i bogen, der omhandler den uretfærdighed og de ofre, som vi accepterer som en konsekvens af dette trafikale system. Der foregår en voldsom slagtning, som vi forsøger at afbøde ved at give endnu mere plads til de farligste brugere af det offentlige rum der stort set altid har BILEN og bilismen som den klare vinder…

Rent konkret handler bogen om mobilitet, men også en anden måde at tænke på, en anden måde at se verden på, er lige så vigtig for andre store temaer som klimaforandringer, vores skolesystem eller vores sundhedsvæsen. Kan vi se, hvordan sprog og modeller bestemmer vores virkelighed, og kan og vil vi træffe de rette valg ud fra dette fremtiden inden det er for sent.

Bogen er vidunderligt skrevet, en reel øjenåbner og  opdagelsesrejse  i hvorfor vore byer ser ud som de gør idag, og hvor du som læser, med forbløffelse, stigende indignation og tristhed opdager hvor vi er på vej hen og  gør mod hinanden. Den er også meget vittig, med vidunderlige sammenligninger og smukke sætninger.

Læs den og især tal om den. Den er en vigtig bog, ikke kun for fremtidens byplanlæggere, men for os alle sammen der alle er en del af dette trafikale bykaos, hvor bilen er enerådende.

Movement er en bog  alle der har en mening om trafik og byplanlægning bør læse. Det er både til at blive klogere af og som et godt indspark i debatten om hvordan vi vil have vores fremtidige byer til at se ud – at gøre dem mere attraktive at leve og opholde sig i.

Movement – Thalia Verkade & Marco te Brömmelstroet  ISBN 978-1-911344-97-1

Lignende boganmeldelser

CYKELPORTALEN