Anmeldelse: Bikepacking Scotland Anmeldelse: Bikepacking Scotland
Fremragende Bikepacking bog inspirerer til at udforske det smukke og vilde Scotland på to hjul Anmeldelse: Bikepacking Scotland

Det er sikkert ikke forbigået de fleste cykelsports entusiaster at Scotland lægger landeveje til årets landevejs VM i Glasgow fra den 6 til 13 august. Så meget belejligt er det nu udgivet en cykelbog med forslag til Bikepacking i det vilde Scotland.

Bikepacking Scotland kommer vidt omkring med sine 20 turforslag

Markus Stitz kommer oprindelig fra Tyskland men i 2009 gjorde han Scotland til sit nye hjem.  Markus er en ivrig Bikepacker og hans største bedrift var nok at cykle jorden rundt på en single speed gravelcykel.

Vi har tidligere anmeldt hans bog “Great British Gravel Rides”  og opbygningsmæssigt minder hans nyeste bog Bikepacking Scotland meget om den, med detajlerede typografiske kort, GPS spor og udførlige rutebeskrivelser kædet sammen med en mængde flotte fotos og højdekurver, som i den grad inspirerer en til selv at komme afsted. Der er ruter lige fra de helt korte dagsture til flerdages episke langture i forskellige sværhedsgrader.

Markus har allieret sig med nogle lokale som giver deres bur på nogle fine ruter. Dette gør bogen meget varieret.  Bogen bærer præg af at være skrevet af en som selv har cyklet ruterne, og  ud over at beskrive veje og stier beskaffenhed også gør et stort nummer ud af at beskrive hvor man kan bo og købe ind, leje cykler og ikke mindst hvordan du kommer til og fra de enkelte ruter med offentlig transport fremfor hele tiden at tage den firhjulede karet.

Bogen er inddelt i fire afsnit:  Det sydlige Scotland, Det centrale bælte, Argyll og øerne og endelige Højlandet og det Nordlige Scotland.  Ruterne i Bikepacking Scotland tager et godt udvalg af landet, fra Ayrshire Alperne, Dumfries og Galloway og grænserne i det sydlige Skotland, gennem Perthshires unikke køreveje og den storslåede arkitektur i Central Belt, over til Argylls øer på færge -hoppeeventyr omkring Islay, et paradis for whiskykendere, og Jura og Mull for at få øje på storslåede kongeørne. Og selvfølgelig det skotske højland, med en episk rundvisning i Cairngorms National Park samt forfatterens eget bud på North Coast 500.

Bikepacking Scotland er en velbearbejdet bog, hvis mange ruteforslag lige er til at hoppe på cyklen og køre efter. Den kan også bruges til inspiration ved planlægning af sin helt egen personlige rute.  Skulle der komme en anden udgave ville det være rart med lidt flere ruter helt oppe nordpå og over mod Aberdeen.

Om forfatteren
Tyskfødte Markus Stitz er oprindelig uddannet indenfor design, men er primært kendt for sine cykelfilm, billeder og forfatterskab til flere bøger ikke mindst om hans 34.000 km lange cykeltur jorden rundt  på en cykel med kun et gear. Han er grundlægger af Bikepacking Scotland  og har været med til at udvikle og designe gravel cykelruter. Herudover er han ekstrem langdistance cyklist og har bl.a deltaget i Silk Road Mountain Race og Atlas Mountain Race.