CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Workpacking Workpacking
Et år på farten med ladcyklen - Gunnar Fehlau starter workpacking-tur Workpacking

Copyright: Kay Tkatzik

Gunnar Fehlau er lidt af en institution i cykel medie kredse. Grunderlægger af Pressedienst Fahrrad og ivrig livstilscyklist og Bikepacker.  Således har han gennem årene altid brugt en række cykelmesser som start/slutpunkt til nogle af hans mange skæve indfald.

En af hans mere spektakulære af slagsen,  længe før Bikepacking blev hip, var hans  Grenzen Tref Throphy.  En selvhjulpen Bikepacking tur langs den gamle øst/vest tyske grænse fra Vogtland i syd til Østersøen i nord. En tur adskellige andre siden har gjort efter.

2023 bliver noget særligt for Gunnar Fehlau da han vil tilbringe det næste års tid med at cykle rundt i hele Tyskland på en ladcykel. Der er ikke tale om orlov, men derimod cyklende kontor og arbejde. Laptop og telefon er altid med. Så hvad var mere naturligt for den store Bikepacking fan at omdøbe projektet  til Workpacking.

Copyright: Kay Tkatzik

Gunnar, du skal rundt i Tyskland på ladcykel i et år. Hvordan opstod ideen til workpacking ?
Gunnar Fehlau: Efter Corona havde jeg så stor en længsel efter at være ude, møde mennesker og møde hinanden. Derudover blev vores kontor udskiftet med hjemme arbejdsplads under Corona og er nu hybrid, dels på stedet, dels hjemme. Da det også stod klart, at vores to børn skulle afsted for at studere, førte disse aspekter til ideen om at arbejde på afstand fra cyklen i et år.

Hvilket udstyr har du med dig og frem for alt: hvordan pakker du til et helt år?
Det kunne du helt sikkert skrive en bog om alene. Jeg har alt cykeltøjet med til at være på landevejen mellem -15°C, i regnvejr og op til sommertemperaturer. Det samme gælder arbejds- og hverdagstøj. Der er også et rummeligt telt med titanium brændeovn og pejs. På en måde svarer hver taske til et værelse: badeværelse, soveværelse, køkken, spisekammer, cykelværksted, arbejdsværelse og så videre. Alt i alt er det godt 60 kilo bagage, pakket i vandtætte Ortlieb-tasker.

Copyright: Kay Tkatzik

Du rejser med en elektrificeret ladcykel. Med så meget bagage opstår naturligvis spørgsmålet om rækkevidde. Hvor mange batterier er inkluderet?
Jeg har fire 630 watt-timers batterier med, som skulle sikre tilstrækkelig rækkevidde. Generelt handler det dog ikke om ekstreme rækkevidder og afstande for mig, men om at være på farten. Derfor valget for et støjsvagt og på samme tid kraftfuldt Brose S-Mag-drev.

Tror du, at teknologien holder? Der er næppe nogen empirisk værdi for et sådant projekt…
Det er et spændende spørgsmål. Under alle omstændigheder har jeg taget det bedste ned fra producenternes hylder. Det var selvfølgelig en hjælp, at jeg har kendt mange aktører i branchen i mange år, og at det muliggjorde ting, som ellers ville være vanskelige. Nogle dele, såsom “Marathon 365” dækkene, passer perfekt til mit projekt i forhold til deres koncept, andre dele kan roligt beskrives som “overkill”: Vintertøjet fra 45NRTH bliver bestemt ikke brugt 365 dage om året i Tyskland. Også nogle kombinationer har formentlig ikke været udsat for sådan en udholdenhedstest indtil videre: Gates remme, 3X3 gear og Brose drive, for eksempel.

Copyright: Kay Tkatzik

Med hvilke forventninger starter du året og dermed dit projekt?
Jeg vil gerne bringe hverdag, arbejde og eventyr i en ny balance for mig og bare prøve, hvordan et digitalt nomadeliv er for mig. Jeg bliver 50 i år…en alder hvor mænd kan lide at lave skøre ting. Så jeg kan leve “remote velouphil” i 50 uger.

Cykelportalen vil naturligvis følge Gunnar Fehlau og få opdateringer, når vi møder ham på nogle af de mange tyske cykelmesser vi har planlagt at besøge i år.

Link

 

 

 

CYKELPORTALEN