Danmark er verdenskendt for sit flotte møbeldesign og sin arkitektur, mens cykellandet Danmark indtil nu ikke har haft meget at byde på, når det kom til design af cykler. Denne tendens er ved at ændre sig, med nye producenter som sætter design og funktionalitet i højsædet.
Vi har prøvet en af slagsen fra danske Viva Cykler som er et forfriskende nyt bud på hverdagscykler hvor funktionalitet og flot design går op i en højere enhed.
VIVA mille miglia er en reminiscens af den klassiske sportsvogn, og det klassiske italienske motorløb over 1000 mil “mille miglia”
Cyklerne er designet i Danmark, og produceres i fjernøsten. Stellet er et dobbelt butted aluminium stel i 7075 legeringen med wishbone bagstag. Finish og forarbejdning er til rent UG. Cyklen oser langt væk af stil og elegance. Den testede model i modehvid med Brooks lædersaddel.
Intet er overladt til tilfældigheder på denne cykel. Alle komponenter er valgt ud fra deres pålidelighed og ringe vedligeholdelse, f.eks. kadantrækket som ifølge producenten skulle være vedligeholdelsesfri de næste 17 000 km.
Tromlebremserne fra Shimano kan køre 8000 km inden justering og så er de blokeringsfri.
Den skjulte kabelføring med kevlarkabler og de solide metalskærme er andre flotte og funktionelle detaljer.
Afprøvning.
Viva Mille Miglia kommer ready to go, i to størrelser 52 og 57 cm. Gear, bremser og kadantræk fungerer upåklageligt og helt uden mislyde.Cyklen er yderst harmonisk og komfortabel at køre på. Kadantrækket fungerer fint. Der er med friløb og i direkte sammenligning med kædetræk mærker men kun en anelse tids forsinkelse når man skifter gear. Så længe man holder sig under de 25 km tiden oplevede jeg ingen forskel men derover kan man godt mærke en vist bremsende virkning, men det er irrelevant da cyklen er primært er tænkt til byen hvor hastigheden aldrig kommer højere. Eneste anke jeg har mod cyklen er den meget flade og lavt placerede frempind. Netop i byen er det en fordel med en mere oprejst kørestilling.
Udstyr.
Stel og forgaffel i aluminium
Shimano Nexus indvendig gearnav 8 speed
Gearskifter microShift
Shimano Rullebremser som er blokeringsfri
Aluminiumsskærme
Kadantræk
Dobbeltbundede alu fælge
Brooks lædersaddel
Indvendige kabler med kevlar
Schwalbe Big Apple
Størrelse 52 cm passer på højder mellem 165 og 175 cm
Størrelse 57 cm passer på højder mellem 175 og 195 cm
Kadantræk contra kædetræk
Effektiviteten ved kadantræk contra kædetræk er
0 – 12 km/t er overførslen i kadangen bedre end med kæde
12-15 km er der ingen forskel
15 -25 km er mistes 7-10% i forhold til en kæde
Konklusion
Viva Mille Miglia er en fantastisk flot cykel, hvor der er kælet for detaljerne. Rent imagemæssigt er det svært at finde en flottere cykel. Den er først og fremmest skabt til byen som cafe’ racer om nogen vil. Ud over dens flotte design er den vedligeholdesfri transmission dens største fordel. Nu har forretningsmanden ingen undskyldning for at få olie på tøjet mere, og så ligner den jo også lidt en klassisk sportsvogn.
Pris. Kr. 6498,-
Link.
Viva Cykler
CYKELPORTALEN
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Mere plads til bilerne i byen ved lavere hastighed
- GripGrab afslører spændende nye efterår/vinter 2024-produkter
- TEST: Bikepackingtasker fra Camelbak
- Sidi hylder Eroica cykeløbet med retrosko årgang 2024
- Opgrader den pedaldrevne med hjælpemotor
- Ass Savers og kunstneren Jody Barton begiver sig ud på en fælles rejse mod indre fred.
- Nordic Bike Expo 2025 – et nyt tilbud til cykelbranchen
- ALUMINIUM – Det mest undervurderede vidundermateriale
- Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne
- Banebrydende MTB fra Island
- På sporet i det svenske
- Cykelmessen VeloDays 2024 i Viborg var en stor succes
- TEST: Vello Gravel
- Premium ladcykel med alt i connectivitet og manøvredygtighed
- Stor nyskabelse fra Brompton der får større hjul og skivebremser
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket