TEST: Vision Scandium Pro
CYKLERRACER & CROSSTEST 14. juni 2009 CYKELPORTALEN
Vision Bikes er et af de mange “No Name” brands som findes på cykelmarkedet. Det er butikskæden Road Bike Shop som står bag. Visionbikes har 6 rammer i programmet i både aluminium og kulfiber.
Med den stadig stigende globalisering kan de fleste idag nedsætte sig som cykelproducent. Besøger man f.eks Eurobike kan man tage kontakt til en af de mange fjernsøstlige producenter. Måske har du selv et design ellers hjælpder de også med det. Så lægger man en pose penge og vupti snart ankommer en container fuld af cykelrammer efter dine specifikationer og med dit eget valgte navn og logo. Og med det yderst rimelige fjernøstlige prisniveau, kan du godt se frem til en god fortjeneste.
Det er efterhånden svært at opdrive en god aluramme, men Vision Bikes har en af slagsen i deres program som også omfatter rammer i kulfiber.
Scandium 7X/X skulle ifølge producenten være en håndbygget racerramme af US Scandium dobbeltbuttede rør. Over og underrør er konificeret for at opnå høj stivhed sammen med meget lav vægt. Rammens vægt er fra 1130 gram og forgaflen vejer ca. 360 gram. 1500 g for en komplet ramme er flotte data.
Rammen leveres som kit inkl. integreret styrfittings og sadelklampe samt en kulfiberforgaffel.
Nu er alt jo som bekendt relativt, men i mine termer er en håndbygget ramme ikke en ramme som spyttes ud i store styktal på en fabrik. Men nevermind.
Rammens finish og forarbejdning er nydelig, uden dog på nogen måde at imponere.
Afprøvning.
Opmonteret og ude på landevejen mærker man straks at Scandium Pro rammen er i aluminium. Den har alle de karateristika man forbinder med aluminium. En del på den positive siden men desværre mest på den negative.
Rammen er meget stiv og rimelig sporstabil. Ved høj fart opleves en smule uro. Sagt på en anden måde, rammen er ekstrem levende, uden dog at være ukontrollerbar. Den er fudstændig flexfri under kraftigt antrit. Desværre er den også meget hård og ukomfortabel. Dette kan formodentlig anspores til bagrammen. Faktisk minder den i opførsel særdeles meget om de tidlige Cannondale alurammer, som havde ry for at være meget ukomfortable og hårde at køre på. Det undrer mig også at Vision leverer en helt lige kulfiberforgaffel med en så stiv ramme. En lettere bøjet model med lidt længere fremløb ville have kompenseret for den noget hårde og levende køre oplevelse.
Hvad der først opleves som en stiv hurtig og spurtstærk ramme bliver på længere ture noget af en mareridt. Sættes der lette stive hjul på og tynde 18 – 20 mm dæk, skal man i mine øjne være lidt af en selvpiner for at kunne holde den ud.
Nu kan disse observationer jo nok syntes negative, men for mange ryttere, er det netop lige det man gerne vil have.
Konklusion.
Vision Scandium Pro er en udmærket ramme hvis målet er en stiv og let ramme.
Desværre mangler rammen noget af den sjæl som karakteriserer mange mærkevarer rammer. Til korte ture (100 km) og spurter er den fremragende, mens mere magelige motionister og langturscyklister skal kikke sig omkring andetsteds. Her er den simpelthen for ukomfortabel. Prisen fejler tilgengæld ikke noget.
Pris 5995,- inkl inkl. Viper fullcarbon forgaffel styrfitting og saddelklampe.
For funktion giver vi tre
For pris giver vi fire
CYKELPORTALEN
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Ass Savers og kunstneren Jody Barton begiver sig ud på en fælles rejse mod indre fred.
- Nordic Bike Expo 2025 – et nyt tilbud til cykelbranchen
- ALUMINIUM – Det mest undervurderede vidundermateriale
- Nye nav vil eliminere tilbageslag i pedalerne
- Banebrydende MTB fra Island
- På sporet i det svenske
- Cykelmessen VeloDays 2024 i Viborg var en stor succes
- TEST: Vello Gravel
- Premium ladcykel med alt i connectivitet og manøvredygtighed
- Stor nyskabelse fra Brompton der får større hjul og skivebremser
- tag en’ BikeDAY…
- Gylden jubilæums model fra KOGA
- Universelt skifte/bremsegreb fra Growtac
- Cykler og cykelturister i Viborg
- Kærlighed til cykelhåndværket
- Får en overset perle fra Shimano endelig landevejsgreb som en option ?
- Små hjul for individualister til en trængselpræget verden
- Den selvflyvende fotograf flyver hurtigere, højere og ser mere skarpt
- Trek opdeler deres gruscykler i to bruger segmenter
- Farvel til EUROBIKE