CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Kom plantefibre  i en kulfiber baseret Allroad ramme Kom plantefibre  i en kulfiber baseret Allroad ramme
Time's første ALLroad ramme med ADHX indfører ny kulfiber/plante baseret teknologi kaldet DYNEEMA® Kom plantefibre  i en kulfiber baseret Allroad ramme

Dyneema® har trukket overskrifter i cykelbranchen i nogle år, men til dato har meget få producenter været i stand til at inkorporere dette avancerede materiale i deres produkter. Dette skyldes i høj grad begrænsninger i hærdning  af  selve kulfiberne. Cykelproducenter er begrænset til almindelige fibre, der tilbydes af store carbon leverandører, og de høje temperaturer, der bruges til at hærde  rammerne, er over det anbefalede maksimum for Dyneema® fibre. Den stramme rentabilitet af råvarer dikterer, at unikke eller dyre produkter, som der ikke er stor efterspørgsel på, simpelthen ikke er værd at producere

 

TIME er anderledes, fordi de væver deres egne flettede kulstofstrukturer (BCS) og har  været i stand til at teste strenge af bæredygtige biobaserede Dyneema®-fibre, siden de først blev tilgængelige fra DSM. Derudover er den lavere harpikstemperatur i RTM-injektionsprocessen et godt stykke indenfor det anbefalede område.

Ved radialt at flette tørre fibre har Time uovertruffen kontrol over materialeplacering med rørene i deres rammer, samtidig med at de også giver dem mulighed for at introducere unik forstærkning med denne nye biobaserede Dyneema®, Time benytter stadig både Vectran, og mere konventionelle hi-mod kulfiber forstærket  Kevlar på belastningsmæssige udsatte steder.

Time tilføjer kun harpiksen under tryk til den endelige komplette form (RTM), efter individuelle rør er vævet over dorne og derefter samlet til en komplet cykel. Dette giver en meget mere præcis fiberplacering, med oplægningsfleksibilitet, mere brugbar støbetid, da de bruger pre-preg, og i sidste ende en lettere og mere raffineret harpikssammensætning.

Dyneema® er primært kendt i fibereger, cykeltasker, og ultralette tekstiler i sko. Men den ultrahøjmolekylære polyethylen (UHMWPE) fiber, der hævder at være 15 gange stærkere end stål, kan væves ind i tekstiler til alle mulige forstærkninger.

Time fletter det med carbon for at øge sikkerheden for deres nye ADHX all-road og gravelramme ved styrt. Konstrueret til kun gradvist at øge styrken af ​​stellet i et sammenstød, forbliver Dyneema®-fibrene strukturelt sunde i meget længere tid, efter at kulfibrene svigter, hvilket forhindrer cyklen i at svigte på en katastrofal måde. Effektivt tillader Dyneema®-forstærkningen carboncyklen at bøje mere som en stålcykel i forhold til den traditionelt mere sprøje fejltilstand for konventionelle carboncykler.

Visuelt er der ikke meget at se. Time væver det kun ind i ‘BCS-sokkens’ indre funktioner i forbindelsespunkterne mellem headtube, downtube og toptubes. Der hjælper en 20-25% Dyneema®-sammensætning med at modstå høje indre kræfter i tilfælde af et styrt, holder cyklen sammen og holder rytteren mere sikker.

Det væsentligste er dog at den biobaserede version af Dyneema® bevarer tilsyneladende alle ydeevneegenskaberne fra den originale petrokemiske UHMWPE, men med et 90 % lavere kulstofaftryk.

Time’s nye BCS-vævede carbon ADHX-ramme vejer 1025 g (lille, umalet) Rammen er specificeret til 700c x 38 mm dæk. Den fås i 5 størrelser og 4 farver men kun som et rammekit. Pris Euro 3.500,-

Link

CYKELPORTALEN