TEST: Thorn
CYKLERRACER & CROSSTEST 11. juli 2009 CYKELPORTALEN
Danmark praler af at være et af verdens førende cykellande, men bestemt også et meget konservativt af slagsen. Bevæger man sig udenfor vores egen lille andedam til lande som Tyskland, England og Holland, ja sågar USA, opleves en meget større mangfoldighed af forskellige cykeltyper.
Som dagligdagscyklist er det ærgerligt at se hvor mange danske cyklister der stadig slår sig til tåls med en Winther eller Kildemoes cykel med 5 indvendige gear til 5000 kr. og de ”hurtige drenge” på en fancy Lance Armstrong Wannabe kulfiberracer med Shimano udstyr.
Al ære og respekt for de nævnte cyklister og cykelmærker, der findes alternativer og endog nogle meget spændende og kompetente af slagsen. Her på redaktionen vil vi gerne slå et slag for det som går en smule mod mainstream.
I en cykelbranche hvor det eneste som tæller er dusinvarer og hurtig omsætning er det befriende at finde cykelfolk hvor cyklen er mere i centrum end cashflow.
Go Tandem og Engelske Thorn Cycles er blandt dem.
Historien om Thorn Cycles starter i 1983 hvor St. John Street Cycles åbner. Siden har det udviklet sig fra en lille cykelbutik til en stor producent af hovedsagelig turcykler og tandems af høj kvalitet.
Drivkraften er Robin Thorn. Robin er ud af en cykelfamilie, så han fik tidligt cykler og cykelteknik ind med modermælken. Hans succes skyldes først og fremmest hårdt arbejde og en stærkt tro på at lave et produkt som ikke er dikteret af mode og smart markedsføring. Men også en etisk tankegang og ikke mindst evnen til at tiltrække gode medarbejdere som alle er inkarnerede cyklister og på hvert deres område er specialister, har været medvirkende til fremdriften.
I dag har Thorn Cycles udviklet sig til en stor virksomhed med 30 ansatte. Kendetegnende for alle Thorns cykler, er at de alle er bygget i stållegeringer fra rør producentens Grand Old Man Reynolds, og at de ikke er hyldevarer. Standard fås de forskellige rammetyper i op til 30 forskellige størrelser. En typisk producent af cykelrammer tilbyder mellem 8 og 10 forskellige størrelser. Men finder du ikke en størrelse som passer, kan den laves 100 % på kundens mål og ønsker.
Det kan ikke siges tit nok, men alt for mange ejere af endog rigtig dyre cykler lader sig stadig slå til tåls med en størrelse som sådan cirka passer. Dyre stel og lette materialer kan IKKE kompensere for en forkert størrelse for stor, som for lille.
Thorn Cycles har 25 forskellige modeller som de inddeler i tre hovedgrupper
A. 26 ” Rohloff udstyrede indenfor
1. Touring
2. Hurtig touring
3. Mountainbike
4. Tandem
B. 26” med udvendige gear
1. Ekspedition
2. Hurtig Touring
3. Tandem
C. 700 C med udvendige gear
1. Traditionel touring
2. Hurtig touring
Jeg havde lejlighed til kort at prøve tre forskellige modeller hos den danske grossist, og de er alle gode eksponenter for nogle af de mange cykler Thorn producerer.
Thorn Cyclosportif
Denne ramme tager udgangspunkt i den franske Randeneur cykelsport hvor det primære er hurtig langturscykling.
Rammen er som alle Thorns rammer i stål fra Reynolds, her type 725 Koniske rør i hovedrammen og 531 i forgaflen. Hvor ser man lige en racercykel i dag med stålforgaffel? Design og fremtoning er klassisk elegant og let med de tynde rør. Cyclosportif er en meget let og meget komfortabel cykel. Specielt på de rigtigt lange ture brillerer den ved fravær af de karakteristiske træthedstegn man ofte oplever på kulfiber og aluminiumsracere.
En klassisk stålracer som har forudsigelige og harmoniske køregenskaber som også er moderne i morgen.
Priserne starter fra omkring 20.000 for en komplet cykel. Mange kalder denne cykeltype deres sidste racercykel, og jeg er tilbøjelig til at give dem ret. Man skal lede længe efter cykel som er så balanceret at cykle på. Når en ungersvend som ellers i årevis har sværget til aluminium og kulfiber efter en kort prøvetur udbryder helt spontant, ”den kører jo godt”! er flere superlativer vist overflødige.
Thorn Raven Catalyst (nu erstattet af model Sterling)
Denne MTB ramme er helt og holdent konstrueret omkring det geniale Rohloff indvendige gearnav. Med Rohloff får du 14 gear som områdemæssigt svarer til 27 udvendige. De skiftes med et drejegreb. Funktions- og pålidelighedsmæssigt er Rohloff nav i en klasse helt for sig selv. Men det vender vi tilbage til i en senere artikel. Thorn kalder selv denne cykel deres mest alsidige til dato.
Rammen er i Reynolds top legering den dobbeltbuttede 853. Rammen er forbavsende let og den testede cykel med den uaffjedrede Pace forgaffel kørte fantastisk godt, lidt lige som en hurtig racercykel. Den er lige velegnet på landevej som i terræn. Den kan monteres med alt udstyr lige fra skærme til bagagebærer og lys.
Priserne starter omkring de 18.000 for en komplet cykel
Thorn Sherpa
Dette er klassikeren som startede det hele. Sherpa en prisrimelig allrounder der er designet af cyklister til cyklister. Den er udstyret med en traditionel kurvet forgaffel naturligvis i stål som er yderst komfortabel. Krankbokshøjden er standard landevejshøjde selvom hjulstørrelsen er 26””.
Thorn sværger til denne størrelse da den efter deres mening er det bedste kompromis mellem styrke og rullemodstand og acceleration. Hjulene er stærke så de kan bære en masse vægt til fuldt lastet turcykling. Den har alle de pålodninger man har brug for til skærme og bagagebærer og vandflasker. En afpasset dynamisk geometri som giver større stabilitet og manøvredygtighed både med og uden last. Ramme geometrien er proportional hvilket vil sige at vinkler og rørlænger ændres for hver størrelse. Valgfrit valg mellem kort eller langt overrør. Pulverlakering i klassiske afdæmpede farver.
14 dages returret. Priserne starter omkring de 8000 kr.
S&S Couplings
De fleste af Thorns rammer kan udstyres med S&S koblinger som muliggør at cyklen kan deles på midten.
S&S koblinger er et godt gennemprøvet produkt som har vist sin pålidelighed i årevis. Cyklen kan nu pakkes i en standard kuffertstørrelse og indleveres som almindelig bagage på flyrejser uden at skulle betale ekstra.
Kan disse cykler så stå distancen mod mode og trends. For mig er der ingen tvivl. Ja i høj grad.
Thorn rammerne er for den individuelle cyklist der vil have en cykel som er skabt til ham/hende og intet andet. Ud over en cykel som kan holde i mange år får du også en cykel med sjæl og meget høj håndværksmæssig finish. Steel is real…
Som en ekstra sikkerhed yder Thorn livsvarig garanti på rammerne.
Thorn forhandles i Danmark af GO Tandem som for øvrigt er lidt af en specialist i de cykler som alle de andre ikke har bl.a. tandems og foldecykler.
CYKELPORTALEN
- marts 2025
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- et stort Y til din sadeltaske
- Drømmen om det punkterfri cykeldæk lever stadig
- Tysk High End gruscykel i stål og eftergivelighed
- Mobilitet for alle
- Fra SUV’er til grus og hverdagscykler i din stil
- Tenways tilføjer en ny Plus variant til deres CGO600
- Når verden blev for meget
- Arbejder cykelbutikkerne for egen eller andres succes ?
- Fjällräven lancerer “Hoja” kollektion af cykeludstyr til eventyrcyklister
- Elcykel inkognito
- Indtryk fra Copenhagen Bike Show 2025
- Touring pedal fra Tout Terrain
- Projekt Cairgo Bike
- Tern lancerer 7 års support program
- Sande cykelspecifikationer og kompabilitet- eller måske mangel på samme
- BMC tilbagekalder cykler
- Copenhagen Bike Show hylder diversiteten
- TEST: Bosch Fontus 18V-6 Bike Cleaner
- Skotterne gør tyskerne efter på motor/gearkasse området
- Ladcykel på svenska